מי הזוכים במכרז לתשלום באמצעות הסמארטפון בתחבורה הציבורית?

שלוש קבוצות יפתחו בקרוב אפליקציות שיאפשרו לנו לשלם בתחבורה הציבורית באמצעות הטלפון החכם ● בכל אחת מהקבוצות הללו יש בנק או חברת כרטיסי אשראי – מה שמבליט את ההתעניינות של המגזר הפיננסי בתחום

תשלומים חכמים? זה כן לאוטובוס. צילום: סוצאנג, מתוך ויקיפדיה

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בחרה לפני ימים אחדים בשלוש קבוצות של חברות כזוכות במכרז להפעלת אפליקציות לתשלום בתחבורה הציבורית. הקבוצות שזכו כוללות את ישראכרט; בנק הפועלים, שמעפיל את אפליקציית ביט, יחד עם מוביט ופנגו; ובנק דיסקונט ואפליקציית פייבוקס, שניגש למכרז יחד עם סלופארק והופון, שלדן יש אחזקות בה.
כפי שפורסם באנשים ומחשבים,

תנאי המכרז הגדירו מראש כי ייבחרו שלוש קבוצות. כל אחת מהקבוצות הזוכות תצטרך לפתח אפליקציה ומערך שירות, שיאפשרו למשתמשי התחבורה הציבורית בישראל לשלם עבור נסיעה באמצעות הסמארטפון, ללא צורך בכרטיסי פלסטיק דוגמת רב קו (או תשלום לנהג, שממילא כבר כמעט שאינו מבוצע). בסופו של תהליך, כל נוסע יוכל לבחור באמצעות איזו חברה הוא ירצה לשלם, יפעיל את האפליקציה ויוכל לנסוע בכל אמצעי תחבורה ציבורית שיחפוץ. המידע שבאפליקציה על תעריף הנסיעה ואמצעי התחבורה יועבר למרכז מידע שמשרד התחבורה אמור להקים, והוא ינתב את התשלומים למפעילים, בהתאם לשימוש של הנוסע. במשרד אומרים שכל התהליך יהיה שקוף מבחינת הנוסע והמפעיל, באמצעות תהליכים אוטומטיים לחלוטין.

זאת הפעם הראשונה שבה חברות אשראי ובנקים התעניינו במכרז בתחום התחבורה הציבורית – לא מפני שהנושא מעניין אותם, אלא כי הם רוצים להרחיב את אחיזת השוק שלהם בתחום הסליקה. ההנחה היא שמיזם כזה, שמשמעותו תשלומים בהיקפים גדולים לנסיעה בתחבורה הציבורית, יגלגל כספים רבים. על פי פרסומים בתקשורת, שלא הוכחשו על ידי משרד התחבורה, אחת הסיבות שהחברות הללו זכו היא כי הן התחייבו לתת פטור מעמלות עבור הסליקה – עובדה שאמורה לחסוך למדינה עשרות מיליוני שקלים.

מי עוד השתתפו במכרז?

מלבד הזוכות, ניגשו למכרז בנק לאומי בקבוצה יחד עם ORT; שופרסל בשיתוף חברה מנורבגיה; ופינסטרה, שמפתחת את הרב קו און ליין.

האפליקציות של החברות הזוכות אמורות להתחיל לפעול במהלך 2020, ובשלב זה הן לא יחליפו את הרב קו, אם כי זו אחת המגמות של משרד התחבורה, כפי שהצהיר במסמכי המכרז.

ויקטור אררה, יועץ בכיר לתחבורה ציבורית, אמר כי "הלקח העיקרי מתוצאות המכרז הוא שהעולם הבנקאי נכנס לתחום התחבורה הציבורית ולראייה, יש בנק או חברת כרטיסי אשראי בכל אחת משלוש הקבוצות הזוכות. הם עושים זאת כי הם שואפים להרחיב את השימוש בכרטיס הרב קו גם לתשלום בבתי עסק, וכדי להגדיל את ההפצה ואת השימוש באפליקציה שהם יפתחו גם מעבר לתחבורה הציבורית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים