שוטי שוטי ספינתי – בלי קברניט

יבמ תשיק ספינה אוטונומית שתחקור את האוקיינוס האטלנטי ● מערכות ה-IT בספינה יתבססו על בינה מלאכותית וטכנולוגיות ענן ● הספינה תחמוק ממכשולים, ותסייע למדענים להבין את דרכי הצטברות פסולת הפלסטיק באוקיינוסים

ספינת (ה)מייפלאואר האוטונומית (MAS) של יבמ וארגון המחקר הימי ProMare. אילוסטרציה: יבמ
ספינת המייפלאואר המקורית. איור: יבמ

ספינת המייפלאואר המקורית. איור: יבמ

חברת יבמ, יחד עם ארגון המחקר הימי ProMare – ישיקו ספינה בלתי מאוישת ואוטונומית לחלוטין שתחצה בשנה הבאה את האוקיינוס האטלנטי ותסייע למדענים לחקור את הצטברות הפלסטיק בים. המסע, שמתוכנן לספטמבר בשנה הבאה, יציין גם מלאת 400 שנה להפלגה ההיסטורית של ספינת המייפלאואר, שהביאה את המתיישבים הראשונים מאנגליה לאמריקה.

ספינת (ה)מייפלאואר האוטונומית (MAS) תעשה שימוש בבינה מלאכותית, בשרתים בעלי יכולת עיבוד גבוהה, ובטכנולוגיות ענן ומחשוב קצה של הענק הכחול, כדי לאפשר לה לנווט באופן אוטונומי ולהימנע ממכשולים בלב ים – כשתעשה את דרכה מנמל פלימות' שבאנגליה לפלימות' מסצ'וסטס בארה"ב. זו צפויה להיות הפעם הראשונה שספינה אוטונומית בגודל מלא חוצה את האוקיינוס האטלנטי בניווט עצמי.

כמות הפסולת בימים תגדל פי שלושה עד 2025

הספינה תישא על סיפונה שלושה "פודים" לצרכי מחקר, ובהם מגוון חיישנים ומכשור מדעי, שישמש לקידום ההבנה של תחומים, כגון מיפוי הים והפלסטיק המזהם את האוקיינוסים, ניטור יונקים ימיים ואבטחת סייבר של כלי שיט. על החלק המחקרי של המסע אחראים חוקרים מאוניברסיטת פלימות' בבריטניה. במקביל, חוקרים מאוניברסיטת בירמינגהם בבריטניה יהיו אחראים לשימוש בטכנולוגיות מציאות וירטואלית, מציאות רבודה ומעורבת.

במחשבים שיופעלו על סיפון הספינה ובענן תשולב טכנולוגיית PowerAI עם שרתי IBM Power System. אלה האחרונים, משמשים את מחשבי העל המהירים בפלסטיקעולם. הם יבצעו היתוך נתונים ממפות ימיות, חיישנים ותחזיות מזג אוויר – כדי לאפשר לספינה לחשב את המסלול והמהירות האופטימליים לחציית האוקיינוס האטלנטי.

חוקרי הענק הכחול יפתחו עבור ProMare מודלים של לימוד מעמיק, המסוגלים לזהות סיכונים כאשר הם נקלטים על ידי המצלמות שעל גשר הספינה. הספינה תשתמש בתוכנת Operational Decision Manager של יבמ, שתסייע לה להחליט בצורה אוטונומית האם לשנות את מסלולה או, במקרה חירום, להאיץ את מהירותה כדי להתחמק מסכנה.

אחד המחקרים שהספינה תבצע יהיה ניתוח דגימות מים, כדי לאסוף מידע על המקור, הפיזור וההשפעה הפוטנציאלית של המיקרו-פלסטיק באוקיינוס.

לדברי פרופ' ריצ'רד תומפסון, מנהל המכון הימי באוניברסיטת פלימות', "מיקרו-פלסטיק יוצר בעיה גדולה באוקיינוסים. יותר מ-700 מינים שונים באים במגע עם פסולת ימית, מהקטבים עד לקו המשווה. על פי ההערכות, כמות הפסולת בימים תגדל פי שלושה עד 2025. ספינת המייפלאואר האוטונומית מספקת לנו הזדמנות לחשוב מחדש כיצד לאסוף נתונים ולקדם את הבנת הבעיה העולמית הזאת". 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים