מחקר בארה"ב: בתוך ארבע שנים פי-ארבעה יותר פגיעות מקורקינטים חשמליים
חוקרי אוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו מצאו כי ככל שהפופולריות של כלי הרכב הקלים והחשמליים עולה - כך גדלים הסיכויים להיפגע בנסיעה עליהם, או כהולכי רגל ונוסעי כלי רכב הנמצאים בסביבתם
מתלהבים מקורקינטים חשמליים? תוצאות מחקר חדש בארצות הברית אמורות להרתיע אתכם.
המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (UCSF), אמד את מספר האשפוזים והפגיעות המיוחסים לשימוש בקורקינטים אלקטרוניים.
גם בארה"ב וגם בישראל, האלטרנטיבה התחבורתית הזולה, הנוחה והמהנה הפכה לפופולרית יותר ויותר במהלך השנים האחרונות. אלא שגלום בשימוש בה גם חיסרון גדול – תאונות שבהן כרוכים נפגעים פיזיים וביקורים בבית חולים.
למעשה, אירועי פגיעה הקשורים לרכיבה על הקורקינטים החשמליים עלו פי ארבעה בתוך ארבע שנים, כך על מתוצאות המחקר, שהתפרסמו בכתב העת JAMA Surgery השבוע (ד').
"קורקינטים אלקטרוניים הם דרך מהירה ונוחה של תחבורה, ומסייעים להפחתת עומסי התנועה, במיוחד באזורים צפופים, עם תנועה גבוהה", אמר בנג'מין ברייר, אורולוג מ-UCSF שהוא אחד מחברי המחקר. "אולם", המשיך, "אנו מודאגים מאוד מהגידול המשמעותי בפציעות ובאשפוזים שתיעדנו". ברייר אמר כי יש צורך בתקנות בטיחות טובות יותר לרכיבה על כלי הרכב המסוים.
יותר מ-39,000 פציעות הקשורות לשימוש בכלי הרכב
על פי המחקר, הפציעות הקשורות לקורקינטים בפריסה ארצית ובקרב בני 18 עד 34, עלו ב-185 אחוזים, ומספר האשפוזים עלה ב-354 אחוזים בין השנים 2014-2018. המספר הכולל של פציעות הקשורות לקורקינטים לכל קבוצות הגיל גדל בכ-222 אחוזים, בשל יותר מ-39,000 פציעות הקשורות לשימוש בכלי הרכב. עוד נודע כי כשני שליש מהפצועים היו גברים וכמעט שליש מכל הפציעות היו פגיעות ראש.
אחת החברות המספקות קורקינטים להשכרה ברחובות הערים, ליים שמה, אומרת שהיא כבר נוקטת במספר מהלכים בכדי לשפר את הבטיחות, כולל בניית קורקינטים עם גלגלים, מערכות בלימה ואיזון טובים יותר, כמו גם יוזמת קמפיין לחינוך בטיחותי בסך שלושה מיליון דולר, ומתחייבת למסור בחינם 250,000 קסדות ברחבי העולם, בין השאר הדברים שבכוונתה לעשות על מנת להפחית את הסכנה ברכיבה על הקורקינטים החשמליים.
"בראש סדר העדיפויות של ליים עומדת בטיחות הרוכבים שלנו, ואנחנו מקדמים זאת באמצעות חינוך לרוכבים, מעורבות בקהילה, חדשנות במוצרים ופיתוח מדיניות", אמר סגן נשיא ליים וראש תחום אמון ובטיחות, ניק שפירא.
יצוין כי בנובמבר האחרון, כמעט שנה לאחר פריסת קורקינטים חשמליים ברחובותיהן של שש ערים אמריקניות – ביניהן: אטלנטה, נאשוויל, סן אנטוניו, קולומבוס שבאוהיו, פיניקס ודאלאס – ליפט הודיעה כי היא מפסיקה את מתן השירות המסוים.
"אנו מודים לרוכבי הקורקינטים שלנו ב-X ומודים לעיריית X", נכתב בהצהרתה של ליפט, ובנוסחיה השונים לכל עיר ועיר, וצוין כי "אנו מצפים להמשיך לספק לנוסעים דרכים אחרות של תחבורה אמינה". ההחלטה מגיעה לפי ההנחה הרווחת, וכפי שניתן להבין מהסאב-טקסט של ליפט עצמה, בסכנה הגלומה בשימוש בכלי התחבורה הקטן, שאינו מצריך רישיון נהיגה ושזמין לכל דורש.
גם בישראל – בה פועלות כמה חברות בתחום – הסוגיה מושכת ביקורת ציבורית קשה, עקב ריבוי הפגיעות החמורות שקשור בשימוש במכשירים אלו.
תגובות
(0)