כיצד eBay ואמזון מתמודדות עם הפקעות מחירים עקב הקורונה?
EBay אסרה כליל על מכירות של מסכות וחומר חיטוי לידיים, בתגובה לסכומים המפורכים שבהם מוכרים נקבו בעבור הללו בפלטפורמה שלה ● אמזון מתכננת לתבוע את מי שיפקיעו מחירים וינצלו את חרדת הצרכנים מפני הנגיף והמגיפה
קמעונאיות הענק המשמשות מוכרים כדי להציע את מרכולתם אונליין, אמזון ו-eBay, מתמודדות באחרונה עם תופעה צפויה אבל מקוממת במיוחד – הפקעת מחירים של מוצרים שהפכו ל"נחשקים" במיוחד כעת, לנוכח בהלת הקורונה והחשש מפני התרחבות תפוצת המגיפה.
המוצרים שמחיריהם בפלטפורומות של החברות נסקו ללא כל קשר לערכם הריאלי הם בעיקר מסיכות פנים לשמירה על דרכי הנשימה וחומרי חיטוי, בעיקר לידיים.
בניסיון לעצור את התופעה, החליטה eBay לאסור כליל את מכירותיהם של מסכות פנים וחומרי חיטוי לידיים באתר שלה.
ענקית המסחר האלקטרוני בישרה ביום ה' למוכרים כי הוא דוחה רישומי מכירה של מסכות ל-N95 ו-N100 – המונעות לפי הגדרה מעבר של לפחות 95 אחוז או 100 אחוז, בהתאמה, מכלל החלקיקים שנמצאים באוויר אל מערכת הנשימה – כמו גם את המוצרים לחיטוי ידיים, ג'ל, מגבונים וכדומה. החברה עדכנה כי היא פועלת להסרת מוצרים שכבר עלו לפלטפורמה ושמתאפיינים במחירים מנופחים. בנוסף, לדברי EBay, היא גם מסירה רשימות שהכותרות או התיאורים שלהן משתמשים לרעה במונחים "וירוס קורונה", "COVID-19" או "2019nCoV".
דוברת החברה, אמרה בהודעה כי "eBay נוקטת בצעדים משמעותיים בכדי לחסום או להסיר במהירות פריטים בשוק שאודותיהם נטענות טענות בריאותיות כוזבות". היא הוסיפה כי "אנו עושים את מירב המאמצים להבטיח שכל מי שמוכר בפלטפורמה שלנו יפעל לפי החוקים המקומיים ומדיניות eBay".
הצעד הגיע יום לאחר שמושל קליפורניה, גאווין ניוסום, הכריז במדינה על מצב חירום – הצהרה שמסייעת למדינה להתכונן להתפשטות נגיף הקורונה וכוללת הגבלות על העלאת מחירי מוצרי צריכה.
התובע הכללי של וושינגטון, בוב פרגוסון, הזהיר גם הוא את החנויות הפיזיות או האינטרנטיות מפני הקפצת התמחור, והודיע כי "אנו נוקטים בפעולות חקירה רשמיות" בנדון.
בנוסף, ב-4 במרץ צייצה מדינת ניו יורק כי תתחיל להוציא קנסות "לכל חנות שנמצאו בה מוצרים במחירים מופקעים", ואף מסרה מספר של "מלשינון" לתועלת הצרכנים המרומים שיתקלו במקרים שכאלו. מושל ניו יורק, אנדרו קוואמו, הודיע אף הוא על מצב חירום במדינה בסוף השבוע, וצייץ כי: "הפקעת מחירים לא תתקבל בניו יורק. אני מנחה את ה-NYSConsumer (המחלקה להגנת הצרכן – ג"פ) לחקור דיווחים על עליות מחירים לא הוגנות במוצרים כמו חומר חיטוי לידיים".
Price gouging will NOT be tolerated in New York.
I’m directing @NYSConsumer to investigate reports of unfair price increases on products like hand sanitizer.
If you see price gouging, I urge you to file a complaint by calling 800-697-1220 or visit https://t.co/aNTC46WDQI
— Andrew Cuomo (@NYGovCuomo) March 7, 2020
אמזון משתפת פעולה עם הרשויות לתביעת "העבריינים הגרועים ביותר"
עוד קודם לכן, בשבוע שעבר, הפנה הסנאטור הדמוקרט אד מרקי, קריאה למנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, לנטר היטב יותר את המתרחש בשירות המכירות אונליין הדומיננטי שלו. לדברי מרקי, הפלטפורמה שבניהול ובבעלות בזוס מאפשרת למוכרים דרכה להפקיע מחירים, לכאורה בגלל וירוס הקורונה ובעיקר בגלל השפעת החרדה מפניו על הצרכן.
מרקי ציטט במכתבו דיווחים על סימונים מסיביים של סחורות בדמות מסכות פנים וחומרי חיטוי לידיים. לדבריו, קופסת חיטוי שאמורה לעלות 10 דולר, נמכרת כעת במקרים מסוימים במחיר מופרך של 400 דולרים. מרקי כתב כי "דיווחים מתמשכים על הפקעת מחירים וחוסר שקיפות הותירו את הצרכנים חשופים לשיטות סחר בלתי הוגנות", וטען כי על קמעונאים המוכרים סחורות באינטרנט מוטלת אחריות מסוימת לגונן על הצרכנים מפני תופעות של הפקעת מחירים. הוא הסביר שהצורך מקורו בכך שבזמנים אלו הצרכנים "מוצאים את המדפים של החנויות הפיזיות המקומיות ריקים" כמו גם מהעובדה שהם "עשויים לרצות להימנע מלהסתובב בחנויות צפופות ובקניונים", ובמקום מעדיפים "לפנות לאינטרנט".
בתגובה לפניית הסנאטור, כתב סמנכ"ל המדיניות ציבורית של אמזון, בריאן יוסמן, כי החברה עובדת עם מספר תובעים כלליים ממדינות בכדי להעמיד לדין את "העבריינים הגרועים ביותר".
אמזון אמרה כי היא עוקבת אחר המתרחש באתר ו"אוכפת באגרסיביות" את מדיניותה. לדבר החברה היא כבר הורידה מאות אלפי מוצרים שמחירהם היו יקר מדי, והשעתה אלפי חשבונות מהפלטפורמה.
החברה גם אמרה כי הסירה "מיליוני" מוצרים הטוענים כי הם מרפאים קורונה.
"אין מקום להפקעת מחירים באמזון, ואנחנו לא נסבול ניסיונות של שחקנים רעים להעלות באופן מלאכותי מחירים של מוצרי צריכה בסיסיים במהלך משבר בריאות עולמי", נכתב במכתב, ששלחה אמזון ל-CNET בדוא"ל, ושהדהד את שדווח מוקדם יותר ביום ו' ברויטרס.
לפי CNET, כבר ב-26 בפברואר הזהירה אמזון את המוכרים שלה מפני ניסיון להפקעת מחירים, אך כעת היא נחושה לנקוט בצעדי ענישה יחד עם הרשויות.
תגובות
(0)