וירוס הקורונה: אובר וליפט יפצו כספית נהגים שנאלצו להיכנס לבידוד

בזמן שהתפשטות הנגיף תופסת תאוצה, עובדים המתפרנסים מ"כלכלת הגיג" (Gig Economy) - חברות המעניקות שירותים על בסיס אפליקציה וביקוש, וללא תנאי העסקה מוסדרים לעובדיהן - נדרשים למענה לשאלה: מה יקרה אם לא יוכלו לעבוד בגלל הקורונה?

לא יחויבו לאמץ יחסי עובד-מעביד עם נהגיהן. אובר וליפט. צילום: BigStock

אף אחד לא בטוח מפני הידבקות בווירוס הקורונה. וכמו כן כולנו עלולים להינזק כלכלית בגללו. אבל עובדי חברות מן המניין זוכים להגנת מעסיקותיהן, שרבות מהן גם מציעות להם באחרונה לעבוד מהבית כדי להגן על עצמם, ושגם ימשיכו לשלם להם את משכורתם, אף אם יאלצו להיכנס לבידוד ל-14 יום.

מאידך, העובדים בעבור חברות "כלכלת הגיג" (Gig Economy), שמשמעותה למעשה היא "כלכלת החלטורה", עלולים להימצא בבעיה באם יאלצו לחדול מעבודה לשבועיים.

לפי הניו יורק טיימס, נכון לאתמול (א') בארצות הברית מספר החולים הרשמי עלה ליותר מ-500. מומחה אמריקני מוביל לתחום אמר כי ייתכן שיהיה צורך בהטלת סגרים אזוריים במדינה.

לנוכח המצב הזה, שתיים מהמעסיקות המפורסמות ביותר בתחום, ענקיות הנסיעות המשותפות האמריקניות אובר וליפט, הודיעו כי לא ינטשו את עובדיהן אם אלו יושבתו מעבודה בשל בידוד ביתי או הידבקות בנגיף, ויפצו אותם כספית על פרק הזמן הזה.

נהגי אובר שיאובחנו כחולים בקורונה, או שיוכנסו לבידוד על ידי רשות לבריאות הציבור, יקבלו 14 ימי מחלה בתשלום, כך הודיעה החברה בסוף השבוע (ש'). מדובר על מדיניות שכבר קיימת ב"כמה שווקים", וזאת על פי ההצהרה שהחברה שלחה לתקשורת. מאובר נמסר כי היא פועלת למימוש המדיניות ברחבי העולם, אך החברה לא ציינה באילו מיקומים כבר החלו נהגיה לזכות בתשלום בעבור ימי החופשה שנכפו עליהם.

"אנו תומכים בנהגים ושליחים המאובחנים עם COVID-19, או שהושמו בבידוד על ידי רשות לבריאות הציבור", נכתב בהצהרה עליה חתום אנדרו מקדונלד, סגן נשיא בכיר לנסיעות ולפלטפורמה.

מהחברה נמסר עוד כי היא תפצה נהגים שמסוגלים להוכיח, באמצעות מסמכים רשמיים, כי אובחנו כסובלים מהווירוס, או שהתבקשו להיכנס להסגר על ידי הרשויות. לדברי אובר, יש לה "צוות גלובלי ייעודי" העובד על מנת "להגיב לפי הצורך" בשווקים שבהם פועלת חברת שיתוף הנסיעות.

הנסיעות יחדיו במכוניות סגורות ובקרבה אינטימית למדי למעשה מסכנות אפילו יותר את הנהגים, בהשוואה לעובדים רבים אחרים במשרות שונות ברחבי העולם, אולם החברה טוענת כי למיטב ידיעתה, לא היו בינתיים מקרים שהנגיף, COVID-19, התפשט בין נהגי אובר לנוסעיהם, או להפך.

גם כלכלת הגיג נערכת להתמודדות עם משבר הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם כלכלת הגיג נערכת להתמודדות עם משבר הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

קרן פיצויים למועסקי כלכלת הגיג – בהקמה

גם מתחרתה של אובר, ליפט, לא נשארה מאחור בהיבט הזה – דובר שלה אמר ל-Engadget כי החברה "החליטה לספק כספים לנהגים שנדבקו או בודדו על ידי רשות לבריאות הציבור".

עם זאת, בנוגע לחברות כלכלת הגיג, יתכנו תכניות רחבות יותר בתעשייה.

מקורות אנונימיים של הוול סטריט ג'ורנל טוענים כי החברות אובר וליפט, כמו גם אינסטקארט – המפעילה אפליקציית משלוחי מכולת, דור-דאש ופוסטמייטס – שתיהן חברות למשלוחי הסעדה – הן בין הדנים על הקמת קרן לפיצוי נהגים שנפגעו מהנגיף. טרם הובהרו הפרטים כיצד המיזם יעבוד, אולם לפי הדיווחים, הקבוצה עומדת לקבל החלטה ב"ימים הקרובים".

אם אכן תוקם הקרן, הדבר אמנם יכול להוות חדשות טובות בעבור נהגים ושליחים החוששים מהנזק הכספי שיחוו באם יחלו או יבודדו, אך התשלומים ככל הנראה, כך ניתן לשער, לא יתנו מענה מלא לאבדן ההכנסה הפוטנציאלי, וזאת משום שדרך כלל הנהגים ומי שמבצע שליחויות ברכבים אינם מרוויחים כסף רב או סכום קבוע ויציב מעבודתם, שכאמור היא חלק מ"כלכלת חלטורה".

מצב זה הופך אותם לרגישים במיוחד, אפילו להפרעות קצרות בשגרת עבודתם. גם פיצוי, למשל לכל התקופה שבה חלו או בודדו, יינתן הרי בדיעבד, והוא עלול לא להספיק להם כדי להימנע מקשיים כלכליים. החששות הן שבשל כך גם מי שיתבקשו לשבת בבידוד ביתי, ואף מי שלא יחושו בטוב, עלולים להתפתות להמשיך לעבוד בשל הדאגה מהפגיעה הפיננסית שהפסקת העובדה יכולה להסב להם. בנוסף, כמובן, שהפיצוי על ימי עבודה אבודים לא יסייע למי שעובד בהסעות ומשלוחים בכדי להתמודד עם הירידה בתיירות וצמצום הלקוחות, שפשוט ממעטים לצאת מהבתים בגלל בהלת הקורונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים