האם הלמידה מרחוק בעידן הקורונה תייתר את המורות והמורים ? לא ולא!
על רקע משבר הקורונה העולמי, אנו עדים בימים אלה למהפכה עצומה בתחום הלמידה, כאשר מאות מיליוני תלמידים בכל העולם שוהים בביתם ולומדים מהבית באמצעים טכנולוגיים ● אורי בן-ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, קורא לממשלת ישראל לצייד את המורים בכלי העבודה, כדי שיוכלו לתמוך בשני מיליון תלמידים השוהים בבתיהם ● "כמו שלא שולחים חיילים לקרב ללא ציוד לוחמה - כך לא שולחים את המורים ללמד מרחוק ללא כלי העבודה הנחוצים"
בימים אלה אנו עדים למהפכה עצומה בתחום הלמידה, כאשר מאות מיליוני תלמידים בכל העולם שוהים בביתם ולומדים מהבית באמצעים טכנולוגיים. תלמידי התיכון ותלמידי האוניברסיטאות ממשיכים בלמידה מרחוק כאילו היו בבית הספר, ומקשיבים להרצאות ישירות או מוקלטות, באמצעות המחשבים או הסמארטפונים, מקבלים משימות ומגישים עבודות ומבחנים דרך המחשב, בבית, ללא מגע עם המרצה או עם כותלי הכיתה.
תלמידי בתי הספר היסודי, לעומת זאת, ככל הנראה עדיין צעירים לקבל הרצאות אונליין, מקבלים משימות לצפות בסרטונים ולקבל עבודות ולהגישן למורה דרך המחשב או הסמארטפון שלהם או של הוריהם. בסין, למשל, חושבים שהלמידה מרחוק אונליין בצפייה ישירה של הרצאה יכולה לפגוע בראייה של התלמידים ולכן מעדיפים לשלוח משימות מוקלטות לעבודה במשך היום של תלמידי היסודי.
בסין, שם כל התלמידים עדיין שוהים בביתם, זוהי שעתם הטובה של המורים הפרטיים שמעניקים שיעורים באנגלית, מתמטיקה, שיעורי פסנתר או שח דרך המחשב מרחוק, והורים שיכולים להרשות לעצמם משלמים ממיטב כספם על שיעורים פרטיים אלה. אני מניח שתופעה זו תגבר בקרוב גם בישראל וגם במקומות אחרים.
ככל הנראה התופעה של וירוס הקורונה ושהיית התלמידים בבתיהם לא תיגמר בקרוב. בסין התלמידים מתקרבים לתקופת שהייה בבית של שלושה חודשים, והסוף אינו נראה באופק. מספר מחוזות בסין החליטו להחזיר את תלמידי השנה האחרונה בתיכון כדי שיוכלו לגשת לבחינות, אך בערים הגדולות כמו בייג'ין ושנחאי טרם החליטו.
האם התופעה של הקורונה והלמידה מרחוק תשנה את מעמד המורה? האם התופעה תייתר את המורה ואת בית הספר? ובכן, לעניות דעתי, התופעה לא תייתר את המורה ולא את בית הספר, אך בהחלט תיצור שינוי בתפקיד הטכנולוגיה בתוך תהליכי למידה ובתפקיד המורה.
עם כל הכבוד לטכנולוגיה ולמידע, התלמידים יוכלו לצבור ידע, לבצע מטלות ולקיים מגעים עם תלמידים אחרים כדי לחלוק מידע וידע, אך התלמידים עדיין יצטרכו מנחה ומנטור שינחה אותם, יכוון אותם, יבדוק את מבחניהם ועבודותיהם ויכוון אותם לאתגרים הבאים. גם המורה יצטרך ידע בשימוש בטכנולוגיות חדישות של תקשורת, אך גם זו של אינטליגנציה מלאכותית שתבחן, תכוון ותדרג את תוצאות הלמידה של כל תלמיד.
עם זאת, אני מאמין שאנו עומדים בפני שינוי מהותי של מערכת החינוך, שנערכת בימים אלה ומקימה אולפנים ומקליטה את המורים הטובים ביותר כדי שתוכל להשתמש במאגר זה כמאגר שיעורים מוקלט לתלמידים, כמו גם מרכז ידע עבור מורים אחרים ותלמידי הוראה, שיוכלו ללמוד ממאגרים אלה ומהמורים הטובים ביותר, מבלי שיצטרכו להגיע לכיתה כדי לשמוע אותם.
משרד החינוך הישראלי, שמבצע מהלכים נכונים, אם כי מעט מאוחר מדי ומעט מדי, חייב להמשיך ולהיערך מבחינת התכנים כפי שהוא עושה היום, אך במקביל המשרד חייב לדאוג גם לציוד אישי למורים בביתם (כמו גם בבתי הספר לכשיפתחו), לדאוג למורים למצלמות עבור המחשבים בביתם וגם לקווי אינטרנט רחבים מספיק כדי לקיים קשרים עם תלמידיהם. המורים אינם אמורים לדאוג לציוד הזה מכספם הפרטי, והמורים אינם צריכים להתנדב ולעבוד בחינם כדי לתמוך בתלמידיהם ובטח שלא להחליט מי כן עובד ומי לא עובד ומי כן מטפל בתלמידים ומי לא מטפל בתלמידים, זו אנרכיה של מערכת החינוך, וככל שמקבלי ההחלטות יבינו שהאירוע הזה לא יסתיים במהרה, ויש להיערך לתהליכים ארוכים יותר ולצייד את המורות והמורים בציוד מקצועי וידע, כן ייטב, ונצא מהמערכה הזאת מחוזקים לעתיד טוב יותר.
אני מאמין שהתהליכים הנוכחיים יחזקו את ההבנה לגבי התפקיד החשוב והמעמד של המורה, ואת החשיבות של השימוש בטכנולוגיה – החל ממחשב אישי דרך שימוש במערכות של למידה מרחוק ושימוש במערכות AI, שיוכלו לבחון את השימוש של התלמידים במידע ובתוכן ולתרגם זאת לאינדיקציה על מצבו של התלמיד ועל שליטתו בחומר, תוך הכוונתו לשלבים הבאים או החזרתו לשינון נוסף.
זוהי שעתם היפה של המורים, כאשר אנו רואים ושומעים הורים רבים, שעד היום זלזלו במורים ולא העריכו אותם מספיק, פתאום מבינים כמה קשה ומתיש הוא התפקיד שלהם וכמה חשוב תפקידם כדי לקדם את הילדים שלהם. אם יש משהו נוסף חיובי במשבר הקורונה, אז זה השינוי במודעות לגבי תפקוד המורים ביום יום וההבנה כמה חשוב הוא תפקיד המורים בחיי הילדים שלנו.
אני מקווה, שכפי שכולם דואגים בימים אלה לציוד מגן לרופאים, לאחיות ולצוותים הרפואיים, שנמצא בסדר עדיפות ראשון, יתחילו גם לדאוג למורות ולמורים, שאמונים על העתיד של הילדים של כולנו, לציוד, להכשרה, לתמיכה ולהערכה ממשיים.
כמו שכל מקום עבודה דואג לצייד את העובד במחשב כדי שיעבוד מביתו – כך אמורים לדאוג למורים. בנוסף, העובדה שבכל בית יש מספר ילדים ואולי לא מספיק מחשבים למורים, שאמורים ללמד מרחוק – על משרד החינוך לדאוג להם ולצייד אותם בכלי העבודה. כמו שלא שולחים חיילים לקרב ללא ציוד לוחמה – כך לא שולחים את המורים ללמד מרחוק ללא כלי העבודה הנחוצים.
אני קורא לממשלת ישראל להחזיר את המורים לעבודה, לצייד אותם בציוד מתאים כדי שיוכלו לתמוך ביותר מ-2,000,000 תלמידים ששוהים בבתיהם, וככל הנראה לא יחזרו לבתי הספר עד 1 בספטמבר.
המורות והמורים הם עמוד השדרה של העם והעמוד לפני המחנה של הילדים שלנו. תנו להם תמיכה והערכה כפי שמגיעה להם.
הכותב הוא נשיא ומייסד קרן אתנה.
לא ולא, הם היו מיותרים גם קודם
אין חשש שלמידה מרחוק תייתר את בתי הספר מאחר שביה"ס מהווה בראש ובראשונה בייבי סיטר
אורי, אין שום סיכוי משום שהמורים תמיד בוחרים בכסף, מתי שמעת שהמורים נאבקים על התנאים והכלים שחסרים להם? אף פעם כי זה לא מעניין אותם ובטח לא את העומדים בראש ארגוני המורים שהם אף פעם לא אנשים "מהשטח" המורים היו הראשונים לזעוק על הסכנה "הנוראית" שהם עומדים בפניה וישר דרשו להשבית את המערכת, לאותם מורים נראה סביר שהקופאית בסופר תמשיך את עבודה, עבודה שהיא מסוכנת יותר כי היא פוגשת בהרבה יותר אנשים וכול פעם אנשים אחרים והם עומדים ממש בצמוד אליה. המורים היו כמעט היחידים שזעקו שחס וחלילה יקחו להם איזה יום חופש, הקבוצה היחידה שבדיוק חזרה משלושה, כן שלושה ימי חופש לפורים, למה כי על זה הם תמיד נאבקו לא על כלים, לא על סביבת עבודה, לא על כלים לשמירת סדר ומשמעת והקטנת התערבות לא רצויה של הורים (יש צורך בשיתוף אבל מובל ומנוהל מהמערכת ולא ע"י ההורים) שהם דרישה בסיסית ללימוד טוב. בקיצור מערכת החינוך בישראל מתוקצבת בסכומי עתק שרבים מהם הולכים סתם לפח והתלמידים שלנו והמורים מקבלים חרא של תנאים, לא כי חסר כסף אלא כי את המורים מעניין כסף ולעבוד כמה שפחות (כן יש הרבה שמשקיעים את הנשמה, אבל רק כי הם רוציםף לא כי הם צריכים או נימדדים על כך)