צו 8 לצוותי הפיתוח בימי הקורונה
משבר הקורונה יצר צורך דחוף לפיתוח ושיפור דחוף של תהליכים דיגיטליים במגזר הציבורי ובמגזר העסקי והכריח אנשי פיתוח לבצע משימות מהר יותר ויעיל יותר ● לשם כך, קבוצות הפיתוח מאמצות שיטות וטכנולוגיות חדשות, המאיצות תהליכי פיתוח ואשר צפויות להישאר איתנו לשנים ארוכות
לצד הצוותים הרפואיים, צוותי המחקר והפיתוח, מערכת הביטחון והמשרדים הממשלתיים, היה תחום עיסוק נוסף שנדרש להתגייס למאמץ הלאומי: מפתחים, מנתחי מערכות ותוכניתנים. כבר בתחילת המשבר הם נקראו לדגל על מנת לפתח פתרונות ייעודיים ולהפוך תהליכים בארגונים (במיוחד רפואיים) ועסקים למקוונים.
מסע חדשנות חסר תקדים
במגזר הממשלתי בוצעו בחודשים האחרונים פיתוחים טכנולוגיים בקצב מסחרר, החל בגופי האוצר ועד תאגידי הבריאות השונים – קופות חולים, בתי חולים ועוד – וביתר מערכי החירום. ובמקביל, המגזר העסקי מצוי בעיצומו של מסע חדשנות חסר תקדים. בשבועות האחרונים ניתן לזהות שורה של שינויים והתאמות שספק אם נראו אי פעם, על מנת לחזור לרמות תפוקה מלאות: החל ממסעדות שהוסיפו לאתר האינטרנט שלהם אופציה להזמנת שליחות ועל ידי כך הצליחו לחזור לעבוד (לפחות חלקית) ועד גופים פיננסיים וגופים ממשלתיים, שמבצעים התאמות ופיתוחים על מנת למנוע הגעה פיזית, וכלה באפליקציות הנלחמות בהפצת המגיפה.
עבודת פיתוח מותאמת להנחיות
הסממן המובהק ביותר של השינוי הוא מהירות המסירה של פרויקטים: גם בימים שבהם המשק ירד לתפוקות נמוכות ביותר, תעשיות החירום, כמו גופי בריאות וכלכלה, יצרו דרישה חסרת תקדים להתאמות טכנולוגיות, אפליקציות חדשות וכלים לבניית ממשקים. על מנת לבצע את המשימות במהירות, צוותי הפיתוח פועלים במתודולוגיות אג'יליות ובמודלים היברידיים של עבודה. צוותי הפיתוח עברו למודל של הפרדת צוותים, שבו בכל פעם צוות אחר שוהה במשרדים, והפרדה גם של אנשי מפתח – ראשי צוותים, תוכניתנים מרכזיים ועוד – כך שבמקרה שאיש מפתח אחד חולה, האחרים ממשיכים לפעול. העבודה בצוותים קבועים מספקת אתגרים של ממש בסנכרון העבודה של צוותים מבוזרים (הן ברמה הגיאוגרפית והן במשמרות העבודה). הצוותים מגוונים יותר מאי פעם את דרכי העברת המידע ושיתופו.
טכנולוגיות המדמות שיחות מסדרון
השינויים מחייבים גם מעקב שונה אחרי הפרודוקטיביות של צוותים ואיכות התקשורת ביניהם. כך, למשל, צוותים מפעילים טכנולוגיות שמדמות שיחות מסדרון. למשל, מנהל שמוביל פרויקט חירום של לקוח ממשלתי, מספר, שבשל הדחיפות הוא מפעיל צוותים של 20 אנשים במקביל, ובהם אנשי פיתוח ו-UX. כדי לסנכרן את הפעילות של צוות גדול כל כך, הם מקפידים על שיחות בוקר וערב בזום ועל אפליקציות זום ו-Teams פתוחות, כולל "כניסה" של צוותים קטנים לחדרי זום במהלך יום העבודה, כדי לתאם פעולה בין אנשים בודדים. האפליקציות מדמות "פגישות עמידה" ושיחות סטטוס שנערכות תדיר במשרד. כך מצליחים הצוותים לספק אפליקציות שלמות לצרכים לאומיים בתוך ימים בודדים.
צוותי פיתוח אחרים מתארים מצבים שבהם הלקוחות נדרשים לצמצם את מספר העובדים –התוצאה היא ביקוש חסר תקדים לכלי רובוטיקה, שמאפשרים להקטין צוותי תמיכה, לעתים אפילו ב-80%. בוטים מבצעים היום בחברות עתירות תמיכה ושירות פעולות מונוטוניות, כמו סריקה ופענוח של טפסים והזנה של מידע מטפסים הכתובים בנייר לטפסים אלקטרוניים. התוצאה היא חיסכון אדיר של זמן וידיים עובדות, כשבוט בודד מפנה בקלות ארבעה עובדים למשימות אחרות, מונוטוניות פחות ומורכבות יותר.
אין ספק שגם אחרי שמשבר הקורונה יהיה מאחורינו, הטכנולוגיות והאמצעים לזירוז תהליכי פיתוח יישארו איתנו לשנים ארוכות.
הכותב הוא VP, סגן מנהלת חטיבת פתרונות פיננסיים וטכנולוגיות במטריקס.
תגובות
(0)