"הקורונה הביאה לקפיצה משמעותית בדיגיטל בממשלה"
"זו הייתה שעתם היפה של המנמ"רים בכל המשרדים הממשלתיים, שבזכותם התאפשר להמשיך לתת שירותים לאזרחי ישראל", אמר ד"ר נחמן אורון, יועץ אסטרטגי בכיר לתקשוב הממשלתי
"הקורונה הביאה לקפיצת משמעותית בכל נושא הדיגיטל בממשלה. זו הייתה שעתם היפה של המנמ"רים בכל המשרדים הממשלתיים, שבזכותם התאפשר להמשיך לתת שירותים לאזרחי ישראל", כך אמר ד"ר נחמן אורון, יועץ אסטרטגי בכיר לתקשוב הממשלתי.
ד"ר אורון השתתף בפאנל וירטואלי של מנמ"רי ממשלה, שנערך אתמול (א') על ידי אנשים ומחשבים. הפאנל עסק באתגרים שעמדו בפני המנמ"רים במשרדי הממשלה בזמן הקורונה וכיצד הם רואים את העתיד, והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.
לדברי אורון, "הקורונה האיצה תהליכים שהחלו לפני שהיא פרצה והוכיחה שהם עובדים. כך, העבודה מרחוק האיצה את יישום הווידיאו קונפרנס במשרדי הממשלה. שנים מדובר על ועידות וידיאו במשרדים אלה, נעשו לא מעט השקעות אבל זה לא תפס. והנה באה הקורונה ובבת אחת גרמה לזה לקרות – ובהצלחה".
דבר נוסף שהקורונה גרמה הוא הגברת שיתופי הפעולה בין משרדי הממשלה והערבות ההדדית בין המנמ"רים שבהם, ציין.
"המשימה כעת היא למנף את מה שהושג", אמר אורון. "לצערי, אנחנו הולכים לקראת תקופה של קיצוצים, ויש לקוות שהשרים והמנכ"לים החדשים ידעו לקחת את מה שהושג ולהמשיך משם".
דובר נוסף בפאנל היה ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת. הוא ציין כי "במהלך משבר הקורונה אפשרנו ל-1,000 משתמשי המשרד להמשיך לעבוד ולתת שירותים חיוניים לאזרחים". אשכנזי אמר שהמשרד לשירותי דת מבוסס על אופיס 365 של מיקרוסופט, ובכוונת אנשי המחשוב בו להמשיך ולפתח שירותים מבוססי תוכנה כשירות (SaaS).
באשר לעתיד, הוא ציין שהאתגר המרכזי של התקשוב הממשלתי בשנה הקרובה הוא מכרז הענן הציבורי שהממשלה יצאה אליו ושעשוי להביא למהפכה של ממש בשירותיה.
דב יהב, מנמ"ר הסוכנות היהודית, ציין כי הארגון, שפועל בכל העולם, זיהה את היקף המשבר כבר עם תחילת התפרצות המגפה, עוד לפני שדיברו על זה בארץ. "שרטטנו שלושה תרחישים הקשורים בעבודה מהבית, שאחד מהם היה גורף – שכל העובדים יעברו למודל זה. לא חשבתי שנגיע לתסריט כזה, אבל זה מה שקרה", אמר יהב. הוא ציין כי העבודה מהבית עברה בהצלחה רבה בכל השלוחות והמדינות שהסוכנות פעילה בהן.
לדבריו, הסוכנות היא ארגון מבוסס תוכנה כשירות ומאמצת פתרונות סיילפורס עוד מ-2009. "אנחנו בוחנים בימים אלה פתרונות נוספים בענן, בנוסף על שניים שכבר יושמו בחברות בנות של הסוכנות", ציין יהב.
95% מהמורים יצרו סדר יום לתלמידים – בזמן הלמידה המקוונת
ד"ר עופר רימון, ראש מינהל טכנולוגיה ומנמ"ר משרד החינוך, סיפר על הצורך בהיערכות בזמן אפס למעבר של כל מערכת החינוך ללמידה מקוונת. "כבר בסוף פברואר קרא לי מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, והעריך שאנחנו עומדים לפני 'בלגן'. הוא הינחה אותי להיערך למצב שמערכת החינוך לא תוכל להמשיך לעבוד כרגיל. אף אחד לא שיער שזה יקרה כבר אחרי כמה ימים", אמר.
"עמדו בפנינו כמה אתגרים", סיפר ד"ר רימון. "האחד, קל יחסית, היה מעבר של עובדי המשרד לעבודה מרחוק. האתגר השני היה הלמידה מרחוק, כדי לאפשר הן למורים והן לתלמידים להמשיך עד כמה שניתן בשגרת הלימודים". לצד שביעות הרצון של חלק מההורים והמורים מהלמידה מרחוק, היא עוררה תרעומת בקרב חלקם האחר, אולם סקר שנערך לא מכבר הראה ש-95% מהמורים הצליחו לייצר לתלמידיהם סדר יום קבוע בזמן שבו הם למדו בלמידה המקוונת.
אתגר נוסף היה התשתיות. רימון אמר כי הם זיהו מהר מאוד שהמורים והתלמידים עברו לזום בשימושים פרטיים, ורצו להנגיש להם אותה גם לצורך הלימודים. לדבריו, פנייה לאחד מראשי החברה בחו"ל, שהוא ישראלי, הניבה קבלת רישיון פרימיום לשימוש בזום עבור מערכת החינוך. "מרגע שהמערכת נפתחה עבורנו, נפתחו 60 אלף חדרי זום של התלמידים והמורים הישראליים", ציין.
בנוסף, שודרו תוכניות לתלמידים בכאן חינוכית וב-26 ערוצים דיגיטליים. "בכוונתנו למנף את התכנים שהצטברו שם ולפתוח ספריית VOD שתשמש אותנו לעתיד", אמר רימון.
עוד דיבר בפאנל ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים. גם במשרד זה, האתגר המחשובי המרכזי בימי הקורונה היה המשך מתן השירותם לאזרחים אונליין. "עוד לפני הקורונה, הצענו לאזרחים 700 שירותים בדיגיטל, ש-150 מהם צברו פופולריות רבה. האתגר שלנו היה להגביר את השימוש בשירותים אלה בתקופת הקורונה, וזאת על ידי הורדת חסמים, שמונעים מאזרחים להשתמש בהם", אמר.
המשרד מיפה שלושה חסמים כאלה: העדר כרטיס חכם בידי אזרחים רבים, שהוא תנאי להזדהות לקבלת חלק מהשירותים, החובה להציג מסמכי מקור – ולא דיגיטליים, וחובת התייצבות אצל עורך דין בנושאים כמו צווי ירושה. סופרי ציין כי "בשיתוף עם הגורמים המשפטיים, הצלחנו למצוא פתרונות לחסמים – דבר שאפשר המשך מתן שירותים חשובים לאזרח".
תגובות
(0)