איך עוברת תקופת הקורונה על העסקים שפעילים בפייסבוק?

סקר שערכה הרשת החברתית עם הבנק העולמי וה-OECD מעלה נתונים מעניינים, בהם שהפעילות אונליין בתקופת הקורונה מצליחה פחות משחשבנו

נראה שעסקים מכניסים מהפעילות אונליין פחות מההערכות. אילוסטרציה: BigStock

על רקע הדיווחים על הקשיים שעסקים חווים בתקופת הקורונה, והמקרים שמתפרסמים בכלי התקשורת, הרשת החברתית פרסמה אתמול (ג') ממצאים שמעידים על הפעילות  הפיזית ואונליין – של עסקים שפעילים על גבי הפלטפורמה שלה, ובמיוחד עסקים קטנים ובינוניים. חלק גדול מהממצאים לא מפתיעים: חלק ניכר מהעסקים מעידים על ירידה ניכרת בפעילות ובהכנסות, ועסקים בבעלות נשים סבלו יותר מאשר אלה שבבעלות גברים.

מדובר בסקר גלובלי, שפייסבוק ערכה בשיתוף הבנק העולמי וה-OECD. הוא מבוסס על סקירה שבוצעה בקרב 30 אלף עסקים מ-50 מדינות, כולל 400 עסקים ישראליים. ממצא מעניין שעולה ממנו הוא שהזינוק במכירות אונליין בתקופת סגר הקורונה השפיע פחות מהמצופה על המצב לאחר שהחנויות הפיזיות החלו להיפתח. כך, רק בקרב 31% מהעסקים שנסקרו, יותר מרבע מההכנסות היו מהפעילות אונליין. זאת, אל מול 56% מהעסקים הבריטיים.

ככלל, יותר מרבע מהעסקים הפעילים ברשת החברתית מרחבי העולם נאלצו לסגור את העסק שלהם בעקבות המשבר, כשיש מדינות שבהן הנתון מטפס אל יותר מ-50%. כשלושת רבעי מבעלי העסקים שסגרו את שעריהם אמרו כי הם יפתחו אותם מחדש לאחר שהמשבר יחלוף.

במה המצב של העסקים הישראליים טוב יותר?

המצב של העסקים הישראליים שנסקרו טוב יותר מאשר במקומות אחרים בעולם בכמה מדדים: כך, פחות מרבע מהם סגרו את דפי הפייסבוק שלהם בתקופת המשבר, לעומת 43% בבריטניה, למשל. "רק" 58% מהעסקים הישראליים דיווחו על ירידה בהכנסות, לעומת 62% בארצות הברית ו-65% בגרמניה. לצד זאת, ניכר שהחשש מקושי תזרימי בחודשים הקרובים הוא מוחשי יותר לבעלי העסקים בישראל 45% מהם הביעו חשש מכך לעומת 20% בגרמניה. ייתכן שהסיבה לכך היא הסיוע המועט יותר שממשלת ישראל נותנת לעסקים, לעומת מדינות אחרות.

מקור: פייסבוק

מקור: פייסבוק

בחזרה לנתונים הגלובליים הכלליים, שליש מהעסקים שעדיין פועלים נדרשו לצמצם את כוח האדם נוכח המשבר. עוד עולה כי מחצית מהעסקים בתחום התיירות והאירוח נסגרו ועסקים קטנים יותר, שלעיתים אף מנוהלים ומתופעלים בידי אדם אחד, נסגרו בקצב גבוה יותר מאחרים.

יותר מ-160 מיליון עסקים משתמשים מדי חודש בפלטפורמות של פייסבוק – אינסטגרם, ווטסאפ, מסנג'ר והרשת החברתית עצמה. מיד עם פרוץ המגיפה מיהרה פייסבוק לנקוט בצעדים שמטרתם לסייע לעסקים לצלוח את המשבר. בין היתר, היא השיקה את פייסבוק שופס, על מנת להנגיש יותר את הקנייה והמכירה ברשת, ופתחה מרכז תמיכה לעסקים, שבו ארגון הענק מספק להם ייעוץ, מידע מעודכן וכלים נחוצים על מנת לשרוד את המשבר. בין היוזמות השונות הושק פרויקט זה העסק של כולנו, שהובילה פייסבוק ישראל, שמחבר בין קהילות פייסבוק וחברות גדולות במשק לעסקים קטנים, במטרה לאמץ אותם ולעודד צרכנות מקומית. בפייסבוק מציינים שיותר מ-60 קהילות מקומיות, שמייצגות יחד למעלה משלושה מיליון ישראלים, הצטרפו לפרויקט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים