תוכן שיווקי

מי יקבל את ההחלטות הקשות ברכב האוטונומי?

דמיינו לכם שאתם נוסעים לעבודה, כאשר הרכב נוהג את עצמו - בעזרת חיישנים, בינה מלאכותית ועוד ● אתם שקועים בפרק של זהו זה או עוברים על מיילים, ולפתע - עצירה ● מה קרה?

24/09/2020 13:29
פלאפון פועלת גם בעולם הרכב האוטונומי - הדור הבא של התחבורה. צילום אילוסטרציה: BigStock

אחד הנושאים שמציתים באחרונה את הדמיון הוא כלי רכב אוטונומיים – כלי רכב שמסוגלים להגיע ממקום למקום בלי שהנוסעים יצטרכו להתעסק בנהיגה. הרכב האוטונומי צפוי לחולל מהפכה, ולא רק במה שמעסיק את הנוסעים. משרד התחבורה האמריקני מעריך כי בארצות הברית בלבד, מכוניות אוטונומיות עשויות, מדי שנה, להציל 35 אלף איש על ידי צמצום תאונות דרכים. הטכנולוגיה צפויה גם להפחית עומסי תנועה וצריכת דלק. על פי מורגן סטנלי, כלי רכב אוטונומיים עשויים לחסוך עד 1.3 טריליון דולר בשנה בארצות הברית, כמו גם לחולל מהפכה במודלים של שינוע מוצרים, בבעלות על כלי רכב, בתכנון ערים ועוד.

חברות טכנולוגיה וענקיות הרכב השקיעו כבר יותר מ-100 מיליארד דולר במחקר, והן ממשיכות להתחרות באגרסיביות במרוץ להובלה בתחום. בעולם, ובמיוחד בישראל, התפתחה תעשייה שלמה שמפתחת את הטכנולוגיות הדרושות למימוש חזון הרכב האוטונומי. כתוצאה מכך, התחום מתפתח במהירות ואנחנו עדים לניסויים מתקדמים במדינות רבות כמו גם לחקיקה נלווית, שלרוב כוללת דרישה לנוכחות של נהג בטיחות – בין אם פיזית ברכב או בהפעלה מרחוק (Teleoperations).

הפעלה מרחוק של רכב אוטונומי מחייבת קישוריות אמינה, איכותית ורציפה בין הנהג המרוחק לבין הרכב. הנהג המרוחק מסתמך על מידע זמן אמת מהרכב – וידיאו באיכות 4K, צליל ומידע ממגוון חיישנים. פקודות השליטה במכונית צריכות, בתורן, להגיע אליה באופן מידי ומלא, ללא שיהוי או הפרעות. הקישוריות מתבצעת על רשתות סלולר – אתגר משמעותי, לנוכח כמויות המידע שצריכות לעבור במהירות ובאמינות. מי שאי פעם ניסה לראות וידיאו במהלך נסיעה יודע שרציפות היא לא המילה הראשונה שעולה לראש. דמיינו מה עלול לקרות אם במהלך נהיגה ברכב מרוחק יופיע סימן ההמתנה לנתונים על המסך.

הפתרון של DriveU.auto

באחרונה השיקה פלאפון רשת דור 5. רשתות דור 5 מבטיחות מהירות ומהימנות גבוהות. ואכן, אחד היישומים הראשונים שפלאפון הדגימה הוא נהיגה מרחוק ברכב אוטונומי, בהתבסס על טכנולוגיה של DriveU.Auto. אבל פריסת רשתות תקשורת היא תהליך שלוקח שנים, וגם לאחר פריסה מלאה, רשת דור 5 לא תפתור את כל אתגרי הקישוריות.

נהג מרוחק נוהג ברכב בטלאופרציה, על בסיס הטכנולוגיה של DriveU.auto. צילום: יח"צ

נהג מרוחק נוהג ברכב בטלאופרציה, על בסיס הטכנולוגיה של DriveU.auto. צילום: יח"צ

כאן נכנסת לתמונה DriveU.auto, שבשיא משבר הקורונה הכריזה על סבב גיוס של ארבעה מיליון דולר, בהובלת זהר זיסאפל, מוותיקי ובכירי ההיי-טק הישראלי. החברה פיתחה פלטפורמת קישוריות לטלאופרציה של רכב אוטונומי. הפלטפורמה של DriveU.auto מספקת קישוריות אמינה ומהירה, שמאפשרת טלאופרציה בטוחה. היא יכולה להתגבר על התנהגות רשת בלתי צפויה, שיהוי, ריצוד ואובדן מידע.

אלון פודהרסט, מנכ"ל DriveU.auto. צילום: יח"צ

אלון פודהרסט, מנכ"ל DriveU.auto. צילום: יח"צ

לדברי אלון פודהרסט, מנכ"ל החברה, "DriveU.auto חווה באופן ישיר את ההתפתחות המואצת של שוק הרכב האוטונומי. הלקוחות המצטרפים כוללים יצרני טכנולוגיה, יצרני רכב ומפעילים של ציי רכב, שכבר משתמשים בפתרונות החברה לנסיעה על כבישים ציבוריים. בימים אלה אנחנו מגדילים את הצוות בעקבות הגידול במספר הלקוחות".

ולסיום, נחזור אליכם: מבט מסביב מבהיר את הבעיה. פח זבל חוסם את הנתיב. הבעיה היא שאתם בכביש חד מסלולי עם פס הפרדה לבן. מבחינת הבינה של הרכב, זו בעיה ללא פתרון, שהרי חציית פס הפרדה רציף היא הפרה של חוקי התנועה. כבר כיום, הטכנולוגיה של DriveU.auto מאפשרת לנהג אנושי מרוחק להנחות את הרכב האוטונומי שבו אתם נוסעים, וכך הוא יכול לקבל החלטות ולהעביר הנחיות, ללא שיהוי, כאילו היה ברכב בעצמו.

אירועים קרובים