טיק-טוק: "אנטישמיות היא מתועבת, ואין לה מקום אצלנו"
עקב לחץ מטעם ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אמרו נציגי הרשת החברתית הפופולרית אמרו כי 90% מהסרטונים המפרים את ערכי החברה הוסרו לפני שמישהו ראה אותם, וכי תוכן שנאה מנוטר טכנולוגית ועל ידי מומחי תוכן ● יו"ר הוועדה, דוד ביטן: "על שאר הרשתות החברתיות להצטרף לפייסבוק ולהסיר תכנים אנטישמיים"
נמשך המאבק בישראל נגד האנטישמיות ברשתות החברתיות, והיום (ד') הודיעה חברת טיק-טוק (TikTok) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת – כי תיאבק בתכנים אנטישמיים המופצים אצלה.
הדיון היום הוא הרביעי שעסק בנושא בשלושת החודשים האחרונים, ויו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד), הדגיש כי "תופעת האנטישמיות ברשתות החברתיות גברה מאוד בתקופה האחרונה מאז פרוץ משבר הקורונה, ובדיונים הקודמים נחשף כי משרדי הממשלה עוסקים בניטור התופעה, אך לא מגישים תלונות ומבצעים מעקב אחר הציוצים האנטישמיים. בדיון הקודם – הוחלט על הקמת צוות בין-משרדי בשיתוף הרשתות החברתיות, שיחליטו יחד כיצד למזער את התופעה ולהיאבק בה יחד ולהסיר את המסרים האנטישמיים מהרשתות".
ביטן ברך את הודעת פייסבוק (Facebook) משלשום, על החלטתה למחוק תכנים הכוללים הכחשת שואה. "זהו צעד חשוב במאבק באנטישמיות ברשת, ומצפה ומקווה שהחברות הנוספות בתחום תצטרפנה ותאמצנה מדיניות זו בנושא האנטישמיות. בעבר, רבים היו ספקנים ביכולתי להשפיע בעניין – ואני שמח שבעבודת-צוות הגענו להישגים ונגיע לעוד בהמשך", אמר ביטן שקרא לצרף לצוות הבין-משרדי את נציגי ההסתדרות הציונית והאקדמיה.
מיכל קוטלר-וונש (כחול לבן): "לאחר היעדרותם הבולטת בעבר, טיק-טוק בחרו לשאת באחריות על האנטישמיות הארסית שקיימת בפלטפורמה שלהם, על ידי ההשתתפות בדיון היום. כפי שהעליתי במפגשים הקודמים עם נציגי פייסבוק, גוגל (Google) וטוויטר (Twitter), על טיק-טוק והאחרים לאמץ וליישם את הגדרת IHRA (כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה – מערכת) לאנטישמיות – הכוללת שימוש בהשוואות ובהכחשת שואה, כמו גם דה-לגיטימציה, דמוניזציה ומוסר כפול כלפי ישראל – ולהשתמש בהגדרה מקובלת זו כדי לסמן תכנים אנטישמיים". כהדגמה של חלק מהתכנים האנטישמיים האלה, לדבריה, ח"כ קוטלר-וונש הציגה תמונות של גולשות בטיק-טוק, שהתחפשו לקורבנות שניספו בשואה, כחלק מאתגר HolocaustChallenge#.
ח"כ יוסי טייב (ש"ס) בירך אף הוא על הודעת פייסבוק וקרא לחברות נוספות להצטרף אליה, וביקש להותיר ברשת תכנים חיוביים על ישראל.
"לעולם לא נפסיק לעבוד כדי להפוך את טיק-טוק לפלטפורמה בטוחה"
אליזבט קנטר, מנהלת קשרי-ממשלה של טיק-טוק בישראל, השיבה כי "אנטישמיות היא דבר מתועב, ולתוכן אנטישמי המביע שנאה אין מקום בפלטפורמה שלנו. יש לנו אפס סובלנות כלפי קבוצות שנאה מאורגנות ואלה הקשורים אליהן. כללי הקהילה שלנו משקפים את ערכינו – וכשהם מופרים אנו פועלים, כולל הסרה של התוכן וסגירת חשבונות". קנטר הציעה כי יישומון טיק-טוק ישמש להגברת זיכרון השואה ולימודי השואה.
קנטר ועמיתה, אריק שאדוונס, מנהל מדיניות בטיק-טוק עם מומחיות בנושא תוכן שנאה, הוזמנו לסקור בוועדה את המדיניות והפעולות שביצעה הרשת החברתית כדי להיאבק בתכנים אנטישמים, ולדברי קנטר "בעולם שהופך מקוטב יותר מיום ליום זהו כנראה אתגר קשה מאד, אך לעולם לא נפסיק לעבוד כדי להפוך את טיק-טוק לפלטפורמה בטוחה עבור הקהילה שלנו, כך שהם יוכלו להרגיש חופשיים לבטא את היצירתיות שלהם".
קנטר ושאדוונס הדגישו כי המדיניות וכללי הקהילה אינם סובלניים כלפי תוכן שתוקף או מסית לאלימות כלפי אדם או קבוצה, או מתיר תוכן הכולל דברי שטנה. "אנו אוכפים כללים אלה בשילוב טכנולוגיות ומעל 10,000 מומחי תוכן, וכאשר הכללים מופרים, אנו פועלים – מהסרת התוכן ועד סגירת חשבונות. הכלים הטכנולוגיים מסמנים באופן יזום תוכן או חשבונות המעודדים שנאה או תוכן קיצוני על ידי זיהוי תמונות, מסנני מילים וכלים אוטומטיים מבוססי למידת מכונה. צוותי הביקורת הם מנהלי תוכן ייעודיים שתפקידם לבדוק תוכן, להגיב לדיווחים על תוכן לא ראוי, ולפעול כאשר התוכן מפר את כללי הקהילה. הם מקבלים הדרכות בנושא תוכן ואידיאולוגיות שנאה, ובישראל הצוות מורכב מדוברי עברית וערבית".
קנטר הדגישה כי המדיניות בנושא שנאה מתעדכנת באופן קבוע כדי לזהות מבעוד מועד מגמות או פעילות הנוגדת את הכללים. "טיק-טוק משתפת פעולה באופן קבוע עם ארגונים לא-ממשלתיים וגופים מובילים בישראל ובאיחוד האירופי כיד ושם, הקונגרס היהודי העולמי והקרן החינוכית לשואה, כדי לקדם באופן יזום תכנים חינוכיים אודות השואה והסכנות שבאנטישמיות". לדבריה, בשנה שעברה, החלה טיק-טוק לפרסם דו"ח שקיפות, והייתה הפלטפורמה הראשונה בעולם שהכריזה על פתיחת מרכז שקיפות שהזמין קובעי מדיניות, רגולטורים ובעלי עניין לבחון מקרוב את תהליך בקרת התוכן ברשת. בדו"ח האחרון, המתייחס לינואר-יולי 2020, הוצג ש-96% מהסרטונים שהפרו את כללי הקהילה הוסרו לפני שמשתמש דיווחו עליהם, ו-90% הוסרו לפני שמשתמשים צפו בהם.
מנכ"ל משרד התפוצות: פער גדול בין ההצהרות והמדיניות הרשמית
לדברי דביר כהנא, מנכ"ל משרד התפוצות, יש פער גדול בין ההצהרות והמדיניות הרשמית – לבין הביצוע בפועל. "זו מחויבות גדולה של הרשתות להשקיע בכך משאבי ניטור והסרה, וחובתנו להמשיך לוודא שאכן מדיניות זו תתממש", אמר, וקרא לטיק-טוק לקיים שקיפות בנתונים בעניין.
קנטר סיפרה מצידה, על 4 מיליון סרטונים שהורדו לאחרונה, צוות שעובד בנושא, ו-41 בקשות למידע על ידי רשויות החוק בישראל בעניין, שנענו ב-85% מהמקרים.
יעקב חגואל, סגן יו"ר ההסתדרות הציונית שיזם את הדיון בנושא, הוסיף כי "גם מסע ארוך מתחיל בצעד קטן, אך ברור שכוח הרשתות החברתיות חזק מרשתות העיתונות והטלוויזיה, כוח – שיכול להיות הרסני. כוח זה משפיע יומיום על האירועים האנטישמיים ברחובות".
ג'ורדנה קפלר, מנהלת מדיניות ישראל והתפוצות בפייסבוק, הודתה ליו"ר הוועדה על הירתמותו לנושא, הבטיחה כי מדיניות החברה בעניין תחול גם על אינסטגרם (Instagram), וכי מדובר בצעד ראשון ולא אחרון בנושא.
רונן מנליס, מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, הוסיף כי מאז הדיונים הקודמים בוועדה ניכרים שיתוף פעולה ונכונות מצד חברת טיק-טוק, כולל הורדת תכנים. "בשבועות האחרונים אנו מנהלים שיח מקצועי שוטף מול חברת טיק-טוק, הפופולרית במיוחד בקרב ילדים ובני נוער. במסגרת זו, אנו מנטרים פעילות הכוללת שיח שנאה, דה-לגיטימציה והסתה נגד מדינת ישראל. במקביל, אנו פועלים להמשיך ולגבש את התכנית הממשלתית למאבק בשיח השנאה ברשתות החברתיות, הכוללת דרישה ברורה לשינוי המדיניות ולהגדרת כללים ברורים בתחומי הניטור, אכיפה ושקיפות בדיווח".
רונן קסטלו, מנהל המדיניות של טוויטר, סיפר מצידו על שורת שיחות עם גורמי ממשל בישראל וארגונים בינלאומיים לגבי ניטור אנטישמיות, והכשרת מתנדבים בעניין, שתחל בדצמבר הקרוב.
תגובות
(0)