ליקויים חמורים בלמידה מרחוק: עכשיו זה רשמי – בדו"ח המבקר
המבקר קובע ש-"ספק רב" אם ניתן יהיה להמשיך בלמידה מרחוק, מאחר שלחלק ניכר מהתלמידים אין גישה למחשב ושמילוי ההתחייבות של משרד החינוך לסגור את הפער "אינו ודאי" ● המצב חמור במיוחד במגזרים החרדי והערבי
דו"ח מבקר המדינה המיוחד העוסק במשבר הקורונה, שפורסם היום (ב'), חושף תמונת מצב עגומה בכל מה שקשור ללמידה מרחוק. למעשה, הוא קובע שהמתווה של משרד החינוך בהקשר זה נכשל וש-"ספק רב" אם הלמידה מרחוק היא דבר שאפשר להמשיך אתו, לפחות בקרב התלמידים שאין להם מחשב. עוד הוא קובע שלמשרד החינוך אין נתונים מדויקים על המחשוב אצל התלמידים ובבתי הספר ושהנתונים שיש בידיו לא יכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות.
המבקר, מתניהו אנגלמן, מזכיר את הנתון, שכבר פורסם, שלפיו ל-135 אלף תלמידים בישראל אין מחשבים בכלל. הוא מציין כי בשני מגזרים ספציפיים – החרדי והערבי – התמונה עגומה אף יותר: ליותר מ-70% מהתלמידים החרדים ול-83% מאלה הערבים בישראל אין כלל גישה לאינטרנט, ולכן הם לא יכולים ללמוד מרחוק.
נתונים? יד ימין אומרת דבר אחד, ויד שמאל – דבר אחר
ממצא חמור נוסף הוא שעד היום, יותר מחצי שנה אחרי פרוץ הקורונה וסגירת בתי הספר בסגר הראשון, משרד החינוך לא יודע כמה מחשבים יש בבתים של התלמידים, מה מצאי המחשבים בבתי הספר, כמה מהם מחשבים ניידים ולכמה יש חיבור לאינטרנט. יתרה מזאת, קובע המבקר, לאנשי המשרד אין צפי מתי תהיה להם תמונת מצב מלאה ואחידה.
אנגלמן כותב כי צוותי משרדו קיבלו נתונים שונים ממקורות שונים במשרד החינוך. כך, בעוד שגורמים מסוימים במשרד מסרו של-7.5% מהתלמידים אין גישה למחשב, גורמים אחרים העריכו את הנתון ב-20%. נתון שלישי, של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חושף של-23% ממשקי הבית אין גישה למחשב.
המבקר קובע שנתונים אלה לא יכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות, עקב אי הבהירות בנתונים בין מספר התלמידים ומספר משקי הבית נטולי המחשב. נתון שכן מוסכם הוא של-135 אלף תלמידים אין גישה כלשהי למחשב.
יש מחשב, אבל אי אפשר להשתמש בו כל הזמן
המבקר התייחס גם לעובדה שבחלק גדול ממשקי הבית יש יותר מילד אחד, אולם רק מחשב אחד. כלומר: שהגישה של כל אחד מהילדים למחשב חלקית, במקרה הטוב. עוד עולה מהנתונים כי לכמעט רבע (23%) ממשקי הבית שיש בהם בני נוער בגילאי 15 ומעלה יש לכל היותר מחשב אחד בלבד.
בנוסף, המבקר מציין כי היעד שעליו הצהיר משרד החינוך – רכישת מחצית מהמחשבים החסרים עד לינואר הקרוב – אינו ודאי, כי הוא תלוי תקציב.
ההמלצה של אנגלמן למשרד החינוך היא להסתמך על גורמים אחרים, שיכולים לספק מחשבים או לסייע בעניין בצורה אחרת: המגזר השלישי, שם יש יוזמות שונות בתחום, והרשויות המקומיות, שיש להן נגישות לבתי הספר והן יכולות לבצע את התעדוף למי לחלק מחשבים קודם.
בשורת המסקנות, מביע המבקר ספק רב אם אפשר יהיה להמשיך ולקיים את הלמידה מרחוק, במציאות שבה יש כל כך הרבה תלמידים ללא גישה למחשב ואין נתונים מדויקים על היקף המחסור – הן במחשבים והן בתשתיות. "היות שחלק ניכר מהתלמידים אמורים ללמוד גם במתווה החזרה ללימודים הנוכחי בבית ובבית הספר, נראה שלא יהיה אפשר לקיים את הלמידה המקוונת בקרב תלמידים אלה (שאין להם גישה למחשב – י"ק). על המדינה לקיים את חובתה ולספק לכל הילדים את המחשבים – אם על ידי רכישה, השאלה, שוברי רכישה או כל מענה אחר", כתב המבקר.
שר החינוך, יואב גלנט, שיגר אמש מכתב למבקר המדינה ובו דרש להבהיר כי מרבית ממצאי הדו"ח מתייחסים לתקופה שלפני כניסתו לתפקיד. בהתייחס לחוסר במחשבים בבתי התלמידים ציין השר כי מיד עם כניסתו לתפקיד, הוא שם לו למטרה לטייב את מערך הלמידה מרחוק ולטפל בתשתיות.
תגובות
(0)