הקורונה מאיצה את הולדתו של עולם חסר-חיכוך

השינוי שחל בעקבות המגיפה העולמית, אפילו עוד לפני שהפכה לנחלת ההיסטוריה כולל מערכות IT וטכנולוגיות חדשות או משודרגות המגויסות ליצור עולם חדש חסר כל חיכוך ומגע, שבו יצומצם למינימום הסיכון להידבקות באתרים הומי אדם

24/11/2020 11:48
רפי קמינר, מנכ''ל פנג'יה. צילום: דיוויד גראב

מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 טלטלה את עולם האבטחה והולידה שלל טכנולוגיות חדשות מגובות ברגולציה עדכנית, שנועדו להתגונן בפני טרור המוני במקומות הומי אדם. תהליך מסוג זה יתרחש ללא ספק גם בעקבות מגפת הקורונה, ולמעשה הוא כבר קורם עור וגידים בימים אלה. מערכות IT וטכנולוגיות חדשות או משודרגות מגויסות ליצור עולם חדש חסר כל חיכוך ומגע (frictionless ו-touchless), שבו יצומצם למינימום הסיכון להידבקות בקורונה באתרים הומי אדם. טכנולוגיות אלה לא מחליפות את המאמצים לפתח תרופות וחיסונים, אך הן כן מהוות פתרון אפקטיבי למצוקות העכשוויות ומציעות בנוסף ייעול משמעותי בניהול מהיר יותר של תנועה המונית של בני אדם בשדות תעופה, בנייני משרדים, בתי חולים ועוד. יתרה מזאת, רבים סבורים שהקורונה היא הסנונית הראשונה בסדרה של מגפות שהמין האנושי יתמודד עימן בעשורים הקרובים, ולידע שנצבר בימים אלה בתחום טכנולוגיות ה-frictionless יהיה תפקיד מרכזי בחייהם של הדורות הבאים.

מערכות אנליטיקת וידיאו שרצות על תשתית IT עוצמתית הותאמו לתרחישי קורונה, וכיום הן מספקות פתרון בקרת גישה ללא חיכוך ומגע מקצה לקצה, במקומות הומי אדם. לדוגמה, בכניסה לבניין משרדים מערכות מסוג זה מבצעות זיהוי פנים של עובד או אורח שמגיע, ובודקות האם יש לו חום גבוה והאם הוא עוטה מסיכה. לאחר זיהוי הפנים ואישור המדדים, המערכת נותנת לו גישה לבניין והמעלית שמזהה אותו מובילה אותו לקומה היעודה, בלי שנדרש ללחוץ על כפתור כלשהו. הזיהוי פותח לו את דלתות הקומה ואת דלתות המשרד הספציפי שאליו הוא מיועד להגיע, גם כן ללא כל מגע בדלת או באינטרקום או במשטח אחר. באף אחת מהנקודות הללו הוא לא נדרש לפנות לדלפק קבלה, למסור תעודה, לדבר עם איש ביטחון או לגעת במשטח כלשהו. יכולות נוספות של המערכת מזהות התקהלויות והפרת הגדרות של ריחוק חברתי, ושולחות התראה בזמן אמת למוקד האבטחה שפועל במהירות לפיזור המצטופפים.

שדות תעופה ונסיעות ללא חיכוך. אילוסטרציה: BigStock

שדות תעופה ונסיעות ללא חיכוך. אילוסטרציה: BigStock

טכנולוגיות עדכניות ומערכות IT מגויסות בימים אלה לפתור את אחת מזירות החיכוך המורכבות והמאתגרות ביותר של עידן הקורונה: שדות תעופה, טרמינלים ומטוסים, שדרכם רבים יוצאים לחו"ל, אך מחויבים לעמוד בפרוטוקולי קורונה מגוונים של מדינות מוצא ויעד. ככל שמתקרב מועד האישור של חיסון הקורונה, נדרש פתרון אפשור כניסה חדש. על רקע זה מפותחים בעולם דרכוני קורונה הכוללים תמונה ביומטרית של האזרח, חתימה דיגיטלית שלו, שבב והולוגרמה. הדרכון (אם ככרטיס ואם במובייל) מכיל את מידע החיסון של בעל התעודה, ומקושר באופן מאובטח לבסיסי הנתונים הרפואיים של המדינה, וכולל נתונים מוצפנים ומעודכנים על פרופיל הקורונה של בעליו, כולל תוצאות של בדיקות PCR ו/או בדיקות סרולוגיות, המעידות שאינו חולה ומזכות אותו במעבר חופשי במדינות שאישרו את הפרוטוקול. פרויקט מסוג זה יאפשר תנועה חופשית של נוסעים בעלי דרכון קורונה בין מדינות שאישרו פרוטוקול משותף, כמו גם כניסה לאירועי ספורט, בנייני משרדים, הצגות, מסעדות ואתרים נוספים.

שדות תעופה ומעברי גבול צועדים צעד נוסף לעבר עולם ה-frictionless, באמצעות הטמעת טכנולוגיות לזיהוי פנים שתייתרנה כליל את השימוש בדרכונים ביומטריים או רגילים, הכרוכים במגע עם פקידים ודלפקים או עם משטח סריקה. טכנולוגיות זיהוי הפנים הגיעו לרמת אמינות קרובה ל-100% והמחסום היחיד בדרך ליישום הוא הרגולציה.

במבט כולל, הטכנולוגיה מתגלה בגדולתה לא רק בימי שפע ושגשוג אלא גם בימים של מצוקה עולמית ומשבר, כמו מגיפת הקורונה. או אז התעשייה מפתחת במהירות טכנולוגיות חדשות, או משדרגת טכנולוגיות קיימות, כדי להתאים אותן לנסיבות שנוצרו. עולם ה-frictionless וה-touchless שנולד בימים אלה הוא נוח ויעיל, והוא ילווה את חיינו עשורים רבים אחרי חלוף הקורונה. יש לקוות שלא נזדקק לו במגיפות הבאות, אם חלילה תפרוצנה.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת פנג'יה IT, המתמחה בטרנספורמציה דיגיטלית של שירותים ממשלתיים ועסקיים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים