אילון מאסק: כשהצלחה ופה גדול הולכים ביחד
בין הקורונה לבחירות בארה"ב, בין צוקרברג לטראמפ, קשה היה לפספס השנה את אילון מאסק: האיש שהביא את טסלה לשווי של קרוב ל-630 מיליארד דולר, עושה בית ספר לענקיות הרכבים ומטריף את העוקבים בטוויטר ● קבלו את איש השנה של אנשים ומחשבים
בחירת איש השנה היא משימה לא קלה במיוחד, שלא לומר מאתגרת. גם לא כשמדובר באיש השנה בתחום ספציפי – טכנולוגיה (שלמעשה איננו ספציפי, כי טכנולוגיה נוגעת בכל אספקט בחיינו). זה נכון במיוחד בשנה כל כך מטלטלת, כל כך משברית ושהטכנולוגיה לקחה בה תפקיד כל כך מרכזי כמו 2020 – בין אם בגלל הטכנולוגיות לתחום הבריאות, האספקטים הטכנולוגיים של הטיפול בקורונה ופיתוח החיסון לנגיף, בין אם הלמידה מרחוק ובין אם מתקפות הסייבר, שהתעצמו והתפשטו יחד עם התפשטות המגפה.
לכאורה, מתבקש לבחור לתואר באריק יואן, מנכ"ל זום. הפלטפורמה של החברה החליפה השנה פגישות עסקיות ומשפחתיות, ובעיקר את בתי הספר. בשנה של עבודה ולימודים מהבית, היא כבשה את השוק והשאירה מאחור את המתחרות, כמו טימס של מיקרוסופט ו-וובקס של סיסקו. הדבר בא לידי ביטוי, כמתבקש, בתוצאות הכספיות של החברה ובשווי האישי שלו, שעומד על בין 16 מיליארד דולר (לפי גוגל) ל-25 מיליארד (לפי אתר Celebritynetworth שכשמו כן הוא, מודד את השווי האישי של ידוענים). השווי של המניות של יואן בזום – הוא מחזיק ב-19% מהחברה – זינק השנה משלושה מיליארד דולר לכמעט 15 מיליארד. לא רע…
בחירות הגיוניות נוספות היו של מארק צוקרברג, שפייסבוק שלו סייעה בהפצת פייק ניוז אודות הקורונה והבחירות בארצות הברית; ג'ק דורסי, שטוויטר שבראשותו סימנה ציוצים מלאי גיבובים ושקרים של הנשיא האמריקני היוצא, דונלד טראמפ; ג'ף בזוס, שעסקיו המשיכו להאמיר השנה; ויש עוד כמה.
אלא שבחרנו לבחור באילון מאסק. מנכ"ל טסלה ו-SpaceX עלה אמנם לכותרות כבר לפני כמה שנים, אבל השנה הוא והחברות שלו המשיכו בצמיחה מואצת. טסלה משנה את שוק הרכבים בכלל והרכבים החשמליים בפרט, והשווי שלה כבר עולה בהרבה על זה של חברות הרכב המוכרות ביותר, ביחד, ו-SpaceX הייתה ב-2020 לחברה הפרטית הראשונה שמטיסה חללית. היא ביצעה את המשימה בצורה הרבה יותר חסכונית ממה שנאס"א הייתה עושה – וגם שם הבינו את זה. בהתאם, השווי האישי של מאסק עומד על קרוב ל-150 מיליארד דולר. בפחות משבוע אחד בנובמבר, הוא עקף גם את מארק צוקרברג וגם את ביל גייטס, והגיע למקום השני ברשימת עשירי העולם, כשלפניו נמצא רק ג'ף בזוס.
זינוק של 80% בשנה
טסלה היא סיפור הצלחה מדהים, והשנה הנוכחית הייתה המדהימה ביותר מאז שהיא נוסדה ב-2003: אם בינואר שווי השוק שלה עמד על 85 מיליארד דולר, נכון לסוף השנה הוא מגיע לכמעט 630 מיליארד. עם קצב העלייה המסחרר הזה, לא מן הנמנע שהיא תהיה החברה הבאה שתיכנס לרשימה המצומצמת של החברות ששוות יותר מטריליון דולר, ושמאסק יעקוף במהרה את בזוס וה-185 מיליארד שהוא שווה ויהפוך לאיש העשיר עלי אדמות.
Tesla stock price is too high imo
— Elon Musk (@elonmusk) May 1, 2020
ההצלחה הכלכלית של טסלה מגיעה אמנם גם מהמחירים היקרים של הרכבים שהיא מייצרת, אבל היא מבוססת גם על ההצלחה הטכנולוגית שלה: הרכבים שהיא מייצרת הם הדבר הבא בשוק התחבורה. אפילו אפל השמרנית הבינה את זה והודיעה שיהיה לה רכב אוטונומי… ב-2024. כמו כן, טסלה זיהתה בזמן את הרצון של העולם לעבור לשימוש באנרגיה ירוקה יותר על הכבישים ואת המחסור בפתרונות אמיתיים בתחום, ונכנסה לשם בספיד. נראה שחברות אחרות מנסות ללכת אחריה ללא הצלחה, אם כי לא סביר להניח שענקיות כמו טויוטה, ב.מ.וו. או פולקסוואגן אמרו את המילה האחרונה.
חברה נוספת של מאסק שקשורה לתחום התחבורה, אם כי מצד התשתיות, היא בורינג (The Boring Company). החברה בכלל לא משעממת, ובמרכז הפרויקטים שלה עומדות חפירות של מנהרות בלוס אנג'לס, לאס וגאס ובין בולטימור לוושינגטון. היא אף נבחרה לחפור מנהרה שתחבר בין דאון טאון שיקאגו לשדה התעופה של העיר. במנהרות שלה צפויות לעבור רכבות ומכוניות פרטיות – כולל המכוניות החשמליות והאוטונומיות של טסלה.
Tunnels under cities with self-driving electric cars will feel like warp drive
First operational tunnel under Vegas almost done
The @BoringCompany
— Elon Musk (@elonmusk) September 15, 2020
1984 גרסת שנות ה-20 של המאה הנוכחית?
מאסק ראוי לקבל את תואר איש השנה לא רק בגלל טסלה, או SpaceX, שאוזכרה כאן קודם. חברה שהיא קצת פחות ידועה אבל בהחלט חדשנית שלו היא נוירלינק, שהשנה הציגה צ'יפ שמאפשר חיבור בין המוח למחשב.
כאן יש לומר שני דברים לשלילה: ראשית, ההשלכות של הפיתוח מעוררות דאגה. בנוירלינק אמנם מדברים על שימוש בצ'יפ לדברים טובים, כמו האזנה למוזיקה וטיפול בבעיות בריאות – פיזית ונפשית – אבל הדעת נותנת שממשלות וחברות ענק ירצו להשתמש בשבבים כמו זה שלה כדי להשפיע עלינו, שלא לומר לשטוף לנו את המוח. לא צריך להיות קונספירטור כדי להבין את זה. הדבר הרע השני הוא שכדי להדגים את הפיתוח שלו, מאסק השתמש בחזירה גרטרוד – ניסוי בבעל חיים חי, על לא עוול בכפו.
אחד ממפיצי הפייק ניוז סביב הקורונה – שחלה בעצמו במחלה
אילון מאסק הוא לא רק איש עסקים סופר מצליח, אלא גם טיפוס סופר צבעוני ותוסס. האיש לא מפסיק לפרסם טוויטים הזויים, יותר ופחות: במאי האחרון הוא טען שהשווי של טסלה גבוה מדי, לדעתו – והביא לירידת הנתון ב-10%, מ-141 מיליארד דולר ל-127 מיליארד. זה לא הפריע לה לזנק, בלשון המעטה, בהמשך. מאסק גם לא מפסיק לעקוץ את מי שלא בא לו טוב, כששני ה-"נעקצים" החביבים עליו הם ביל גייטס ובעיקר טים קוק. לא מזמן הוא לגלג על מנכ"ל אפל בכך שאמר שהוא הציע לו לקנות את טסלה ב-2018, לפני הנסיקה המטאורית שלה – וסורב, שזאת דרך להגיד שממציאת ה-iPhone איבדה את זה בכל הקשור לזיהוי טרנדים ומגמות, ושהמנכ"ל שלה לא ממש מבין ביזנס.
The coronavirus panic is dumb
— Elon Musk (@elonmusk) March 6, 2020
מיודענו השתמש השנה בחשבון הטוויטר הפופולרי שלו גם כדי להפיץ מידע כוזב על הקורונה, כולל יציאות נגד רופאים ודבריהם בעד המלחמה במגפה. עוד עם תחילת הקורונה במרץ הוא אמר שהוא סקפטי לגביה, ולאחר מכן יצא נגד ג'ף בזוס, אחרי שאמזון הסירה מה-"מדפים" שלה ספר שמביע ספק בצורך בסגרים לטיפול בנגיף. אלא שהציוצים הבולטים שלו בנושא הטילו ספק במספר המתים הגבוה מהמחלה בארצות הברית, שמאסק טען כי הוא מנופח. בסופו של דבר, צחוק הגורל, גם הוא חלה בה.
אז מה היה לנו? איש חדשני, שמבין טכנולוגיה, מבין כלכלה ומצליח כלכלית, עשיר כקורח, צבעוני ושנוי במחלוקת. כזה שמעורר רגשות – אהבה, שנאה, הערכה, תיעוב, ואולי גם וגם וגם וגם… ובעיקר, איש שנמצא בכותרות. וזה בדיוק מה שעושה אותו לאיש השנה.
תגובות
(0)