כיצד אתגרי הקורונה שינו את תפקיד ה-IT בארגון?

בעידן ה-"נורמלי החדש", תפקידו המסורתי של צוות ה-IT נאלץ להשתנות - ומהר - תוך התמודדות עם כמה אתגרים לא פשוטים ● איך עושים את זה?

07/03/2021 16:22
אהרון לאוטמן, נציג דיינבוק בישראל. צילום: יוהנס פלטן

הטכנולוגיה התפתחה מאוד בעשור האחרון ואיתה תפקיד צוות ה-IT בארגונים השונים. העובדים של ימינו מצוידים בטכנולוגיות מחוברות יותר מאי פעם וכתוצאה מכך, צריך היה להגדיר מחדש את תפקידו המסורתי של צוות זה, שמהווה חלק קריטי מכל ארגון, כדי לעמוד בדרישות המעבר לעידן הדיגיטלי. אלא שאז הגיעה מגפת הקורונה וכללי המשחק שוב עברו טלטלה.

בעוד שברוב העסקים, צוותי ה-IT תוכננו לתמוך בקומץ עובדים מרוחקים, סביר להניח שמעטים התכוננו למצב שבו מספר העובדים שעובדים מהבית עולה על מספר המגיעים למשרד. בסביבת עבודה חסרת תקדים זו, מחלקות ה-IT קיבלו זרם של בקשות תמיכה למשתמשים ולכן, בלא מעט ארגונים מצאו עצמם אנשי ה-IT, כמו גם מנהלי העסקים, בסיטואציה שחייבה היערכות מחדש והתאמה.

והאתגרים אכן רבים. לדוגמה:

ניהול מערכת היברידית
הריחוק החברתי, שנכפה מלמעלה, נותר בתוקף בלא מעט מקומות עבודה – חיוניים יותר או פחות, מה שאומר שבלא מעט עסקים וארגונים, העובדים לא יהיו מסוגלים לחזור למשרד בעתיד הנראה לעין. מעבר לכך, לאחר שעובדים ומעסיקים רבים ראו ממקור ראשון את היתרונות של עבודה מרחוק במהלך המגפה, בחלק ממקומות העבודה החליטו לאפשר למועסקים בהם לעבוד במשרה מלאה באופן זה, או בסיטואציה היברידית – חלק מהבית וחלק מהמשרד.

המצב החדש מוסיף רמה חדשה של מורכבות למחלקות ה-IT. העובדה שחלק מהאנשים עובדים במשרד ואחרים מהבית יוצרת מערכת "אקולוגית" היברידית מוגדרת, שבבסיסה נאלצים אנשי טכנולוגיות המידע "להתרוצץ" ולהפעיל את נכסי ה-IT על פני מספר רב של סביבות מקומיות, כולל עבודה בענן, כמו גם לאמץ את גישת ה-BYOD (ר"ת Bring Your Own Device), שבה עובדים משתמשים בציוד המחשוב הפרטי שלהם לצרכי עבודה. ניהול מערכת אקולוגית חדשה זו פירושו שהיקף צוותי ה-IT חורג כעת מעבר ל-"קירות הדיגיטליים" של החברה ושהמהלך כולו כרוך בהבטחה שכל העובדים מקבלים את אותה חוויית ה-IT הארגונית שאליה הורגלו, ולא משנה מיקומם הפיזי.

אחד מאתגרי הקורונה בארגונים רבים. BYOD. צילום אילוסטרציה: BigStock

אחד מאתגרי הקורונה בארגונים רבים. BYOD. צילום אילוסטרציה: BigStock

להתחבר מרחוק
במהלך המגפה, מחלקות ה-IT הארגוניות גילו שקשה לשמור על תשתית רשת אמינה וחזקה כדי להתמודד עם ביקוש מוגבר. ככל שנמשך מצב העבודה מרחוק, צוותי ה-IT הבינו שהם עשויים להזדקק לחיזוק ולתגבור מיומנויות כוח האדם שלהם בכדי לנהל באופן יעיל את הצרכים הללו.

עם זאת, זה רק חלק מהפתרון. הימנעות מהשבתת מערכות בגלל קשיי קישוריות עלולה להיות יקרה ולעתים היא נראית גם פגיעה מיותרת במכשירי העובדים, המשמשים אותם גם לתקשורת היומיומית. מנהלי IT שמשקיעים בחומרה חדשה כדי לאבזר את כוח העבודה שלהם צריכים לקחת בחשבון מכשירים שכוללים את יכולות ה-Wi-Fi העדכניות ביותר, כמו גם בלוטות' וחיבורים היקפיים מספקים, כגון יציאות HDMI ו-USB מהיר. כמו כן, החשיבות של מצלמה מובנית ואמינה, שמע איכותי ורעש מופחת של מאוורר, למשל, מעולם לא הייתה רבה יותר, לאור השימוש הגובר בוועידות הווידיאו.

סיכוני אבטחה
גם, ובעצם בפרט, עם כל השינויים והאתגרים החדשים, אבטחה נותרה דאגה מרכזית עבור צוותי ה-IT. כעת, כאשר נתונים חשובים "מטיילים" להם בענן וברשתות תקשורת פחות מוגנות, שאינן בשליטת העסק, קיים סיכון מוגבר לפגיעה בנתונים או לאיבודם.

BYOD הוא אמנם לא מושג חדש, אבל הוא החל לקבל משמעות חדשה במהלך המגפה. ארגונים רואים גידול במכשירים שבבעלות עובדים המנסים לגשת מרחוק לרשתות הארגוניות ולנתונים שעלולים להיות רגישים. עם אסטרטגיית BYOD, צוותי ה-IT נותרים עם שליטה מועטה. האתגר הזה מחייב את מנהלי ה-IT לא רק לשבת לעתים קרובות יותר עם צוותי האבטחה הארגוניים, אלא גם להפוך בעצמם למומחים בתחום אבטחת הסייבר, כדי להקדים את האיומים הפוטנציאליים. רבים נאלצו להגדיל במהירות עם פרוץ המשבר את הצוות שלהם, כמו גם את ההשקעה בטכנולוגיות שיגנו על עובדים ונתונים עסקיים.

פתרונות ניהול מכשירים ניידים אלה, המיועדים לאבטחת נתוני החברה וההתקנים עצמם, מתוכננים כחלק מובנה בלא מעט מוצרי תקשורת ניידים, דוגמת לפטופים עסקיים, כשלרוב הם מגיעים בעלות נמוכה, או ללא עלות נוספת. כדי להגן על המכשיר הנייד עצמו קיימים במכשירים רבים כלים ביומטריים, כמו זיהוי טביעות אצבע. הגנות אחרות, דוגמת מערכות Mobile zero client , יכולות אף הן להציע תמיכה משמעותית, דוגמת שמירת מידע רגיש במערכת מרכזית מבוססת ענן. במצב שכזה, אם מכשיר אבד או נגנב, הנתונים נשארים מאובטחים.

בימים אלה, כאשר עסקים מתחילים לעסוק באסטרטגיות התאוששות ולהיערך למצב שאחרי הקורונה, עם עתיד שעלול להיות לא בטוח, מה שבטוח הוא שצוותי ה-IT ימשיכו ויהוו חוליה בעלת חשיבות רבה גם במצב ה-"נורמלי החדש" שאלינו אנחנו מתחילים להיקלע.

הכותב הוא נציג דיינבוק (Dynabook) בישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים