"הקורונה עשתה רק 'טוב' לתחום הרפואה מרחוק"

"החסמים לשימוש בטלה רפואה הוסרו בעקבות הקורונה, וכעת מטופלים וצוותי רפואה מדברים זה עם זה בטלפון ואף בווידיאו", אמרה הגר רשף פריד, ממונת אבטחת מידע וסייבר בקופת חולים מאוחדת, ברב שיח שנערך ביוזמת אנשים ומחשבים ● כתבה שלישית בסדרה

הגר רשף פריד, ממונת אבטחת מידע וסייבר בקופת חולים מאוחדת. צילום עצמי

"משבר הקורונה עשה רק 'טוב' לתחום הרפואה מרחוק. לפני המשבר, החיבור בין המרחב הקיברנטי לעולם הרפואה היה רופף בהרבה, ובא הנגיף והציף את הנושא אלפי מונים. החסמים לשימוש בטלה רפואה הוסרו בעקבות הקורונה, וכעת מטופלים וצוותי רפואה מדברים זה עם זה בטלפון ואף בווידיאו", כך אמרה הגר רשף פריד, ממונת אבטחת מידע וסייבר בקופת חולים מאוחדת.

רשף פריד השתתפה ברב שיח שנערך באחרונה ביוזמת אנשים ומחשבים ודן בהגנות ארגונים מפני מתקפות סייבר. את רב השיח הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, והוא התקיים תחת הכותרת "כיצד אתגרי הסייבר הפכו לכאבי הראש של הנהלות ארגונים?".

יש לציין שרשף פריד משמשת בתפקידה במאוחדת זה חודשיים וחצי, ולה תריסר שנות ניסיון בארגונים ממגזר הבריאות. לדבריה, "המודעות של הנהלות ארגוני בריאות לתחום הסייבר גדלה משמעותית: לפתע, הובן כמה המידע שבו הם אוחזים הוא מאוד רגיש. כל ארגון עלול לחוות מתקפת כופרה או השבתה של מערכת ה-IT שלו, אלא שבמקרה של גוף בריאות, מדובר באירוע בעל משמעויות חמורות יותר. אם מידע 'עזב' את ארגון הבריאות – אין דרך חזרה, המידע הרגיש לעתים והחסוי נמצא בחוץ ויהיה מאוד קשה להתאושש מזה".

אתגרי הסייבר

"כעת", אמרה, "כל החסמים הוסרו, עברנו לפעול בעולם הטלה רפואה באופן הרבה יותר נרחב וזה מביא עמו אתגרי סייבר משמעותיים. יש להגן על המידע הרפואי, על תווך התקשורת, על המערכות ועל המכשירים. צריך לזכור שאין דין מידע רפואי כדין כל מידע מסוג אחר: המשמעות של שינוי מידע רפואי היא סכנת חיים. לשמחתנו, מצב זה חולל מהפך מחשבתי בהנהלות, בכוונה להקצות משאבים ותקציבים ובהקשבה לסיכונים. זכינו לקבל את כל תשומת הלב הנדרשת מההנהלות".

"הלקח החשוב ביותר משנת הקורונה בהיבטי אבטחת המידע והגנת הסייבר הוא המודעות של ההנהלה – ולא רק זו של העובדים. יש להיזהר שלא להפחיד יתר על המידה את ההנהלות, כי אם הסיכון לא ניתן לצמצום או למניעה – הן לא יהססו לצעוד לאחור", סיכמה רשף פריד.

עוד השתתפו ברב שיח: רפאל פרנקו, עד לא מכבר סגן ראש מערך הסייבר הלאומי; ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום סייבר במכון הטכנולוגי חולון – HIT; אלעזר בירו, מנהל מערך סייבר כשירות בנס; ירון גואטה, מייסד משותף וה-CTO של גלאס בוקס; ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים.

המשך סיקור הרב שיח – בימים הקרובים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים