"ה-IT – חלק ממערך ההגנה על אשקלון מפני מתקפות הטילים"

בועז תנעמי, מנהל אגף המחשוב של עיריית אשקלון, מספר על מערכות המחשוב שמסייעות לאפשר את המשך התפקוד התקין, ככל הניתן, של העיר במהלך המתקפות שהיא עוברת מאז אמש (ב')

בועז תנעמי, מנהל אגף המחשוב של עיריית אשקלון. צילום: יח"צ

"ה-IT הוא חלק בלתי נפרד ממערך הגנה על העיר אשקלון. התפקיד שלנו הוא לאפשר את הרציפות התפקודית של העירייה גם בחירום ולשרת את תושבי העיר", כך אמר בועז תנעמי, מנהל אגף המחשוב של עיריית אשקלון, בראיון לאנשים ומחשבים, בעיצומה של מתקפת הטילים הבלתי פוסקת שעוברת העיר מאז אמש (ב').

אשקלון היא אחת המטרות המרכזיות של החמאס והג'יהאד האסלאמי במתקפות הטילים שלהם נגד ישראל – בכלל וגם בסבב הנוכחי. האירועים באזור החלה כבר לפני כמה שבועות בירושלים, אבל אתמול חלה הסלמה, עם גל של מהומות בהר הבית ובמקומות נוספים בישראל, ומתקפות טילים על הבירה ועל הדרום. מנגד, צה"ל תקף מטרות בעזה ועשרות פלסטינים נהרגו.

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

לדברי תנעמי, "ההיערכות לחירום היא חלק מתפיסת השירות לתושב, שנמצא בראש סדר העדיפויות של ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, ושאנחנו מיישמים אותה בשגרה וכמובן גם בחירום". הוא ציין כי הנהלת העירייה והעומד בראשה מודעים היטב לחשיבות ה-IT ומסייעים בקידום פרויקטים – דבר שמתבטא גם במוכנות ובתפקוד של העיר בשעות קשות אלה.

גם אנשי ה-IT רותקו לעבודה

"לצערי, אנחנו למודי ניסיון משנים קודמות, אבל עוצמת מתקפות כפי שמתחרשת כאן מאז אתמול לא זכורה לי כבר זמן רב", אמר תנעמי. "ההתרעה הראשונה הגיעה אלינו אתמול אחר הצהריים", שחזר. "על פי הנוהל, נפתח החמ"ל העירוני. אנשי האגף שבראשותי ביצעו בדיקה לתקינות כל מערכות המחשוב, התקשורת, הטלפוניה והאינטרנט".

בחמ"ל, המשמש כמרכז השליטה ובקרה של העיר, פועלות שתי מערכות מחשוב מרכזיות: מערכת ההתרעות של פיקוד העורף ומערכת ה-GIS העירונית, שפותחה על ידי אגף המחשוב של העירייה ונחשבת לאחת מגולות הכותרת של פעילות ה-IT באשקלון. בחמ"ל יושבים נציגי כל האגפים המרכזיים של העירייה.

תנעמי הסביר את תהליך העבודה: "ברגע שהמערכת של פיקוד העורף מזהה נפילה ופגיעה, אנחנו מיד מעדכנים את הפרטים בעזרת חיצים ואמצעים גרפיים נוספים על מערכת ה-GIS. העדכון של המיקום מאפשר למשתמשים לקבל שורה של פריטי מידע רלוונטיים על האזור שבו הייתה פגיעה, פרטים על האנשים, על הסביבה ועוד. המידע שמוצג בה מאפשר לכל אחד מאנשי האגף לקבל את המידע הרלוונטי לו. כמובן שיש מידור על פי הרשאות לבעלי תפקידים שצריכים לראות את המידע".

האגף שתנעמי מנהל מונה 11 עובדים. החל מאתמול הם מצוותים לעבודה במשמרות כדי לאייש את החמ"ל 24 שעות ביממה. תפקידם הוא לאפשר את פעילות החמ"ל, לטפל באופן מיידי בתקלות ולתמוך בכל מה שקשור לתפעול המערכות הקריטיות של העירייה. "המוכנות שלנו נובעת מכך שאנחנו מתחזקים את המערכות ומתרגלים את השימוש בהן לאורך כל השנה, ולא ממתינים לאירועי חירום. אנחנו מתורגלים לעבור במהירות בזמן חירום מ-0 ל-100", אמר.

תנעמי ואנשיו תרגלו את המערכות גם בזמן הקורונה. "גם לה היינו מוכנים בעקבות התרגולים הרבים שאנחנו עושים", אמר. בתקופת המגפה, מערכת ה-GIS סייעה בקבלת מידע ומעקב אחר חולי קורונה בעיר, ואפשרה את הטיפול המהיר בהם.

יצוין שתנעמי משמש כמנמ"ר עיריית אשקלון בחמש השנים האחרונות. בשנה שעברה הוא זכה בפרס המנמ"ר המצטיין של אנשים ומחשבים, על פי החלטת ועדה בראשות פרופ' גדי אריאב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עצוב

    מה הקשר בין ה-IT לפרצוף של ראש העיריה? בכל מקום רואים אותו.. והוא לא יודע להפעיל מחשב.

אירועים קרובים