הסוף לפקקים? מרכז ניהול תנועה מבוסס AI ייבחן בכבישי ישראל
חברת נתיבי ישראל וחברות נוספות באיגוד תחבורה חכמה, השיקו פיילוט בכביש החוף ● במקטע זה תתבצע אינטגרציה מבוססת AI, שתמליץ על ניהול התנועה על בסיס שיתוף מידע מקהילת משתמשי וווייז, מ-Moovit, ממצלמות דרך ואף מרחפנים
חברת נתיבי ישראל ואיגוד התחבורה החכמה Israel Smart Mobility Living Lab השיקו אתמול (ד'), במסגרת אירועי שבוע האקומושן, פרויקט שהוא תוצר של שיתוף פעולה טכנולוגי לקידום מרכז ניהול תנועה מבוסס AI בכבישי ישראל.
שיתוף הפעולה נעשה על גבי הפלטפורמה הטכנולוגית שקודמה על ידי האיגוד, בהשקעה משותפת של מיליון דולר עם הרשות לחדשנות ומנהלת תחבורה חכמה.
פיילוט בכביש החוף, בין מחלף נתניה למחלף גלילות
מטרת הפרויקט היא להוריד משמעותית את עומסי התנועה בכבישים, ולפעול למניעת תאונות דרכים, באמצעות שיתוף מידע בין חברות טכנולוגיות, ביצוע אינטגרציה של המידע והסקת מסקנות בזמן אמת. קטע הניסוי הראשון שנבחר הוא כביש החוף, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, שכן מדובר באחד הכבישים המרכזיים ועתירי התשתיות במדינה, אליו מקבילה תשתית הרכבת הראשית בישראל.
במקטע כביש זה תתבצע אינטגרציה מבוססת בינה מלאכותית, אשר תמליץ על ניהול התנועה על בסיס שיתוף מידע ממקורות רבים, בהם קהילת משתמשי ווייז (Waze), אפליקציית התחבורה הציבורית Moovit, מצלמות דרך של מרכבים ואף רחפנים.
בנוסף, בכביש יותקנו תשתיות ניטור מגוונות וראשונות מסוגן בישראל, בהן מצלמות תרמיות, אשר יאפשרו ראיית לילה וראות במזג אוויר קיצוני, גלאי Bluetooth ו-Wi-Fi, שיאפשרו בחינה של עומס המשתמשים בתחבורה הציבורית. תשתיות חכמות אלה יאפשרו גם לזהות פגיעה בתשתית פיזית, דוגמת בורות או חפצים על הכביש, דבר אשר עשוי למנוע תאונות, כמו גם עומסי תנועה מיותרים.
המערכת של Israel Smart Mobility Living Lab מבוססת על מודל ה-Data Trust, המאפשר שיתוף מידע בין חברי האיגוד בצורה בטוחה, והיא תאפשר לחברת נתיבי ישראל יכולת אינטגרציה של כלל מאגרי המידע, ניתוח, ולקבלת החלטות בזמן אמת עבור אירועי בטיחות ועומסים חריגים, לצד איסוף של מידע לאורך זמן, על מנת לפעול לשיפור התשתיות בכביש.
להבין מה גורם לעומסים החריגים
המהנדסת הילה חדד-חמלניק, סמנכ"לית אסטרטגיה וחדשנות בחברת נתיבי ישראל: "מדובר בבשורה פורצת דרך, בה גופים ממשלתיים וחברות היי-טק ישראליות, עם יכולות מוכחות בעולם, חוברים יחדיו לראשונה כדי ליצור כלי אופרטיבי להקלה משמעותית בעומסי התנועה". חדד הדגישה כי "הפקקים אינם גזירת גורל, ובאמצעות מערכת זו תתאפשר יצירת תחבורה ציבורית זמינה ומזמינה, אשר תהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית לרכבים הפרטיים שיעמדו בפקקים, גם אם אלה פחותים".
לדברי ד"ר סמדר איצקוביץ', מייסדת ומנכ"לית Israel Smart Mobility Living Lab: "בפרויקט זה ישתפו פעולה חברות טכנולוגיות ביניהן Moovit, Nexar Waycare, BWR, Safer Place, A.D. Knight, ו-ADASKY עם רשויות ציבוריות: חברת נתיבי ישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשות הארצית לתחבורה ציבורית. זהו שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין חברות פרטיות לרשויות תחבורה ציבוריות, במטרה להוריד את העומס בדרכים. על מנת לתת פתרון מדויק, עלינו להבין מה מקור הבעיה. איסוף המידע בכביש יאפשר לחברת נתיבי ישראל להבין מה גורם לעומסים החריגים בכביש זה, ולהחליט כיצד לפעול: האם לשנות את תזמון הרמזורים, להוסיף קווי אוטובוס, לפתוח עוד נתיב תחבורה ציבורית, או לפתור בעיות בשדה הראיה. השימוש במידע שנאסף מהשטח, על גבי תשתית Israel Living Lab, יאפשר קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת של רשויות ציבוריות להתמודד עם אתגרים מגוונים ומורכבים במרחב הציבורי".
תגובות
(0)