מקבץ חוקי הגבלים עסקיים בארה"ב: טלטלה לאמזון, אפל, פייסבוק וגוגל?

אחרי חקירה ארוכה שניהלה ועדת השיפוט של הקונגרס, המחוקקים הציגו ביום ו' חמש הצעות חוק חדשות, שנועדו לפגוע בכוחן של חברות הטכנולוגיה הגדולות, תוך התמקדות במגוון שיטות מוצעות נגד חנק התחרות

חמש הצעות חוק הגבלים עסקיים על הפרק. הקונגרס. צילום: BigStock

קבוצה דו-מפלגתית של מחוקקים מהקונגרס האמריקני חשפה בסוף השבוע האחרון (ו') "חבילת חקיקה" להסדרת חברות טכנולוגיה גדולות, ומה שיוזמי החוקים מתייחסים אליו כאל הסדרה של "התנהלות נגד תחרות", כשהכוונה היא בעיקר להתנהגותן העסקית של ענקיות הטק – פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל.

החקיקה המתגבשת מובלת על ידי חברי ועדת המשנה להגבלים עסקיים של הבית, וכוללת חמש הצעות חוק שזכו בחסות משותפת, רפובליקנית ודמוקרטית.

הרגולציה על חברות מדיה חברתית גדולות היא נושא שזוכה באופן נדיר להסכמה דו-מפלגתית בקונגרס, אם כי לכל צד יש מן הסתם את הסיבות שלו, ואלו לא מעט שונות – חברי המפלגה הרפובליקנית מעוניינים בצמצום כוחן של ענקיות הטק משום שאלו מפגינות, לדבריהם, הטיה שמאלית נגד השמרנים בארה"ב, ובתוך צמצום חופש הדיבור שלהם וזכויותיהם; ואילו הדמוקרטים מקדמים את מאמצי החקיקה בכדי לפעול כנגד תופעת התפשטות המידע השגוי והפייק ניוז ברשת, כשלטענת המחוקקים ענקיות הטכנולוגיה לא עושות די על מנת לצמצם או להעלים אותה. שני הצדדים טוענים כי לחברות כמו אמזון, פייסבוק, גוגל ואפל יש שליטה חסרת תקדים בשוק המקוון, וחבילת הצעות החוק שעל הפרק נוקטת בצעדים בכדי לטפל בכך.

העידו בחקירת הקונגרס. מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. למטה מימין: מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. צילומים: וויקיפדיה ו-BigStock

העידו בחקירת הקונגרס. מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. למטה מימין: מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. צילומים: וויקיפדיה ו-BigStock

חקירה מתמשכת שכללה אפילו עדויות של הקברניטים

הקונגרס "נכנס" חזק בענקיות הטק בשנים האחרונות וערך חקירת הגבלים עסקיים בעניינן, שנמשכה חודשים רבים. כל חברה נחקרה מסיבה אחרת: גוגל על ​​הדומיננטיות שלה במודעות ובחיפוש מקוון, אפל על מדיניות ה-App Store שלה, אמזון על היחס שלה למוכרי צד ג' ופייסבוק על הרכישות של מתחרים עתידיים, כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שאותם מזגה לתוכה. מנכ"לי ארבעה הענקיות הגדולים אפילו העידו לראשונה יחד בפני הקונגרס ביולי, במסגרת החקירה.

הסנאטורים האמריקנים פרסמו לאחר חקירתם דו"ח, שטען טענות חמורות ביניהן למשל האמירה שהחברות הפכו ל"סוג המונופולים שראינו לאחרונה בעידן ברוני נפט וטייקוני רכבת".

"ענקיות הטק ניצלו לרעה את הדומיננטיות שלהן בשוק, כדי לרסק את המתחרים, לצנזר את הדיבור, ולשלוט על האופן בו אנו רואים ומבינים את העולם", אמר קן באק, חבר הקונגרס מהמפלגה הרפובליקנית. "חברות אלה שמרו על כוח מונופול בשוק המקוון, על ידי שימוש במגוון התנהגויות נגד תחרות כדי להחניק את התחרות", טען.

באק הוסיף כי "חקיקה זו מפרקת את כוח המונופול של ענקיות הטק לשלוט במה שהאמריקנים רואים ואומרים ברשת, ומטפחת שוק מקוון שמעודד חדשנות ומספק לעסקים קטנים אמריקהים שוויון הוגן. לא לעשות כלום זו לא אפשרות, עלינו לפעול עכשיו".

"נכון לעכשיו, למונופולים טכניים לא מוסדרים יש יותר מדי כוח על הכלכלה שלנו", אמר חבר הקונגרס דיוויד סיסליני, שהוא נציג המפלגה הדמוקרטית. "הם בעמדה ייחודית לבחור מנצחים ומפסידים, להשמיד עסקים קטנים, להעלות מחירים לצרכנים ולגרום לאנשים להישאר בלי עבודה. האג'נדה שלנו תיישר את שדה המשחק ותבטיח שהמונופולים הטכנולוגיים העשירים והחזקים ביותר משחקים לפי אותם חוקים כמו כולנו", הבהיר סיסליני את הסיבה לחקיקה המתגבשת.

"חקיקה זו מפרקת את כוח המונופול של ענקיות הטק לשלוט במה שהאמריקנים רואים ואומרים ברשת, ומטפחת שוק מקוון שמעודד חדשנות ומספק לעסקים קטנים אמריקהים שוויון הוגן. לא לעשות כלום זו לא אפשרות, עלינו לפעול עכשיו".

אילו חוקים על הפרק?

החוק החדש שהציעו סיסיליני וחבר הקונגרס הרפובליקני, לאנס גודן, מכונה The American Innovation and Choice Online Act – החוק האמריקני לחדשות ובחירה אונליין – יאסור על חברות לתת יתרון למוצריהן בשוק המקוון שלהן, כפי שהתגלה שהן נוהגות לעשות באופן מתמיד, ובנוסף המחוקקים אומרים כי הוא ימנע מחברות גדולות "לבחור זוכים ומפסידים" בקרב מתחריהן בשווקים השונים.

הצעת חוק נוספת בחבילה, חוק המכונה Platform Competition and Opportunity Act – חוק תחרות הפלטפורמות וההזדמניות – אמור למנוע מפלטפורמות דומיננטיות, כמו פייסבוק ואמזון, לקנות חברות יריבות, כדי להפחית את התחרות נגדן. הצעת החוק הזו הוגשה על ידי באק, ביחד עם הנציג הדמוקרטי, חכים ג'פריז.

פראמילה ג'יאפאל, הדמוקרטית, יחד עם גודן הרפובליקן, הגישו הצעת חוק לסיום המונופול של הפלטפורמות – The Ending Platform Monopolies Act – שעתיד למנוע מ"פלטפורמות דומיננטיות" להשתמש בשליטתן על תחומי עסק מרובים בתוך מטרבה לערער תחרות חופשית והוגנת.

"לא רק שהרגולציה העצמית של ענקיות הטק אינה יעילה בעליל, אלא שהיא באה גם על חשבון ישיר של עובדים, צרכנים, עסקים קטנים, הקהילות המקומיות שלנו והעיתונות החופשית", אמרה ג'יאפאל. "ברור

הצעת חוק רביעית, שהיא שוב שיתוף פעולה בין-מפלגתי, הוגשה בחסות הנציגים מרי ג'יי סקנלון, הדמוקרטית, וברג'ס אוונס, השמרן. הצעה זו, לכשתאושר, תקדם את התחרות המקוונת על ידי הורדת חסמים בפני כניסה של עסקים לשוק האונליין. אם היא תתקבל היא גם תעניק למשתמשים שליטה רבה יותר על מה שהחברות עושות עם הנתונים האישיים שלהם.

"אין ספק שפלטפורמות הביג טק מופעלות על ידי נתונים רבים של משתמשים, שלצרכנים אין עליהם שליטה משמעותית", הסביר אוונס. "לאמריקנים מגיע שתהיה בעלות רבה יותר על המידע האישי שלהם, עם היכולת להעביר את הנתונים בצורה חלקה בין פלטפורמות לפי בחירתם", הוסיף.

החקיקה החמישית והאחרונה היא עדכון לאגרות ההגשה שחברות מוחיבות בהן לפני מיזוגים. חוק זה יעניק למשרד המשפטים ולנציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC, משאבים נוספים לאכיפת חוקי ההגבלים העסקיים בצורה אגרסיבית יותר.

האם הפעולה נגד המונופולים הטכנולוגיים קרבה ובאה? אילוסטרציה: BigStock

האם הפעולה נגד המונופולים הטכנולוגיים קרבה ובאה? אילוסטרציה: BigStock

מה יקרה אם יעברו החוקים?

החקיקה המתגבשת בארה"ב יכולה לטלטל באופן ניכר את ענקיות הטכנולוגיה, המורגלות לפעול באופן שכעט אינו נתון לפיקוח רגולטורי. שתיים מהצעות החוק החדשות – זו של גודן וסיסליני וכן זו של באק וג'פריז – יכולות להיות מסובכות במיוחד עבור אפל, אמזון וגוגל, המנהלות שווקים שכוללים מוצרים משלהן ומתחרות עם מוכרים חיצוניים, הנשענים על שירותיהן. בנוסף, תהיה החקיקה לא פשוטה לניווט בעבור החברות, בגין חניות האפליקציות שנחשדות כל העת בהתנהלות מונופוליסטית. ענקיות הטכנולוגיה הבלתי מוסדרות הללו "הפכו גדולות מכדי לטפל בהן וחזקות מכדי להעמיד אנשים לפני רווחים", הסבירו המחוקקים את הסיבה לחשש הגדול, וחוצה המפלגות, מפני כוח החברות הדומיננטיות.

אם יעבור חוק סיום המונופולים, חברה כמו אמזון יכולה להיאלץ לפצל את השוק שלה לשניים. נכון לעכשיו, אמזון מציעה מוצרים משלה לצד מוכרי צד ג' באתר – נוהג שנחקר באחרונה, כאמור. "אתה יכול להיות פלטפורמה ניטרלית, בה אתה מוכר סחורות של צד שלישי כמו אמזון, או שאתה יכול לעסוק במכירת הסחורות האלה בעצמך. אבל אתה לא יכול לעשות את כל זה בבת אחת", אמר הסנאטור הרפובליקני ג'וש הולי, מבקר תכוף של ענקיות הטק מוקדם יותר השנה.

לעת עתה לא נשמעה תגובה להצעות החוק או לדברי המחוקקים שיזמו אותן מאף לא אחת מארבע החברות הענקיות. יצוין כי החברות מתמודדות גם עם תביעות הגבלים עסקיים מצד התובעים הכלליים של מדינות ארה"ב וכן של גופים ממשלתיים אחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים