בדרך לנוסע ה-100 מיליון: הטכניון, רכבת ישראל ומ' התחבורה יכשירו מהנדסים יעודיים
השותפים השיקו תכנית להכשרת מאות מהנדסי מערכות רכבתיות בהתמחות נייד ● הבוגרים עתידים להשתלב במהפיכת התחבורה הרכבתית בישראל בשנים הקרובות
המכון לחקר התחבורה והיחידה ללימודי חוץ ולימודי המשך בטכניון יפתחו בשיתוף רכבת ישראל ומשרד התחבורה תכנית לימודים ראשונה מסוגה בהנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד (Rolling Stock).
התכנית – שתיפתח לראשונה באוקטובר 2021 בקמפוס הטכניון בשרונה, תל אביב – תהיה הראשונה והיחידה בישראל בתחום, תימשך כשנה, ותיערך בהובלת מרצים מהטכניון, מהתעשייה, מאוניברסיטת דלאוור (ארה"ב) ואוניברסיטת ברמינגהם (אנגליה).
התכנית נועדה כדי לענות על הצורך הגובר באנשי מקצוע בתחום הנדסת נייד, זאת לאור תנופת הפיתוח האדירה בתחום הרכבות הקלות והכבדות בישראל. נכון להיום חסרים מהנדסים בתחומים השונים הקשורים לתחום המערכות הרכבתיות.
התכנית תכשיר מהנדסים שיפעלו בתחום הנדסת נייד, ויפתחו מיומנויות אחזקת ציוד רכבתי. בין יתר הנושאים שילמדו יהיו: פתרונות לבעיות יסודיות בתחום אחזקת רכבות, מערכות איתות ובקרה, מערכות הנעה וחישמול, הנדסת מערכת הכוללת דינמיקה של רכבת ומערכותיה, בקרה, איכות ואמינות ועוד. בוגרי התכנית יהיו בעלי הכשרה בינתחומית מעמיקה בנושאים אלו, הנדרשת כיום כדי להוביל בקדמת הפיתוח בתחום מתפתח ודינמי זה.
התכנית החדשה בהובלת פרופ' תומר טולדו, ראש המכון לחקר התחבורה וחבר סגל בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, מיועדת לבעלי תואר ראשון בהנדסה, העובדים בתחום, או למהנדסים המעוניינים להתמחות בו.
בתכנית ירצו מגוון מומחים מובילים בארץ ובעולם: ד"ר אלן זרמבסקי (אוני' דלאוור ארה"ב); פרופ' פליקס שמידט (אונ' ברמינגהם); אינג' נועם פלג (סמנכ"ל נייד ברכבת ישראל); אינג' אלכס דובוב, ראש מנהלת איתות וטכנולוגיה ברכבת ישראל לשעבר; אינג' כמאל קייס, מנהל אגף הנדסה רכבות, הרשות הארצית לתח"צ במשרד התחבורה; ד"ר אלון סנה אור, מרצה להנדסת מערכת RAMS; אינג' גבריאל דוידיאן, מנהל תחום הנדסת אחזקה באגף אחזקה ותפעול דרום ברכבת ישראל; אינג' עמוס גוטמן, מהנדס בכיר בצוות תכנית אב לתחבורה בירושלים – פרויקט הרכבת הקלה בירושלים; שמחה אורינשטין, יו"ר ועדת המומחים לעדכון תקן ישראלי 5350 לבנייה ותפעול של מערכות רכבת קלה ויועץ לחברות; אינג' עקיבא רום, יועץ בתחומים רכבתיים, ומרצים נוספים.
"להגדיל את מספר הנוסעים לכ-100 מיליון בשנה בחומש הקרוב"
שיתוף פעולה זה מתווסף לתכנית קיימת שפועלת בהצלחה מזה כשנתיים בין מוסד הטכניון לרכבת ישראל ומשרד התחבורה. תוכניות אלו באות לתת מענה לצורך בהכשרת אנשי מקצוע לשנים קדימה, בתחום שאינו משופע בכוח אדם מיומן.
ברכבת ישראל מציינים כי "עם הצמיחה המבורכת במספר הנסיעות, ושילובן של רכבות חדישות עם טכנולוגיות מתקדמות כגון חישמול ומערכות בקרה אוטומטיות לניטור ומניעת תקלות, מודגש עוד יותר הצורך בכוח אדם מיומן לביצוע פרויקטים, ניהול ותחזוקת צי הקרונות והקטרים. התכנית תסייע בהכשרת מהנדסי העתיד בחטיבת הנייד של רכבת ישראל, ותאפשר לנו להגדיל את מספר הנוסעים לכ-100 מיליון בשנה בחומש הקרוב. אנו שמחים על התגייסותם של משרד התחבורה, הטכניון והגופים האחרים לנושא".
פרופ' תומר טולדו, ראש התכנית להנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד: "המכון לחקר התחבורה בטכניון, בשיתוף יחידה ללימודי המשך בטכניון, ממשיכים בתנופת הפיתוח להכשרת מהנדסים בתחום התשתיות התחבורתיות. תחום הנדסת הנייד ואחזקת הרכבות הוא תחום מתפתח ודינמי, שדורש כוח אדם מיומן רב. לכן, אני שמח להיות שותף לתכנית הראשונה מסוגה בישראל, שתכשיר בוגרים בהתמחות זו".
תגובות
(0)