פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם חזרו באמצע הלילה – התקלה עלתה להם מיליארדים

הענקית ממאנלו פארק ושירותיה הפופולריים כל כך חוו את התקלה הרצינית ביותר מאז 2008 אמש, וזו נמשכה כשבע שעות ● "על הדרך" - בשל כשל טכני נטו ולא מתקפה או חבלה מכוונת - עשרות מיליארדי דולרים נמחקו משוויה של החברה

תקלה בפייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק חזרה לשרת את מיליארדי לקוחותיה לאחר שהתרסקה גלובלית אתמול בשעות הערב (שעון ישראל).

הרשת החברתית הדומיננטית, כמו גם שירות המסרים המיידים ווטסאפ ופלטפורמת אינסטגרם – שנמצאים בבעלות פייסבוק – וכן Workplace, Oculus VR ואפליקציות פייסבוק קשורות אחרות, הפסיקו לתפקד אתמול (ב') בסביבות השעה 18:30, ורבבות אנשים דיווחו על הבעיות בטוויטר, באתר downdetector.com ובכל מקום שבו ניתן היה להלין על המצב המקומם והמתסכל.

בכירים בפייסבוק צייצו שהחברה מודעת לבעיה ועובדת על הנושא.

מנהל התקשורת של החברה, אנדי סטון, צייץ בשלב מאוחר יותר בערב: "אנו מודעים לכך שאנשים מסוימים מתקשים לגשת לאפליקציות ולמוצרים שלנו. אנו פועלים להחזיר את המצב לקדמותו במהירות האפשרית, ומתנצלים על אי הנוחות".

רק אחרי חצות החלו התלונות על התקלה לשכוך, ומאוחר יותר נמסר מפייסבוק כי השירותים חזרו לפעול, כשבמקביל משתמשים דיווחו כי הם יכולים שוב לגשת לאתרים ולאפליקציות ולקבל ולשלוח הודעות.

רבבות אנשים דיווחו על הבעיות באתר downdetector.com. צילום מסך

רבבות אנשים דיווחו על הבעיות באתר downdetector.com. צילום מסך

הכסף העצום שנמחק עקב התקלה

התקלה אמש הייתה החמורה ביותר עבור ענקית הטכנולוגיה מאז 2008, אז באג חיבל בפעולת פייסבוק, שפשוט הייתה במצב לא מקוון במשך יום בערך. ההבדל העיקרי – לשירות היו אז "רק" 80 מיליון משתמשים ולא כמה מיליארדים כמו כעת. בנוסף, אז לא חלשה החברה על שירותים נוספים מהותיים ופופולריים כמו ווטסאפ ואינסטגרם. התקלה הפעם, בפלטפורמות השונות והמאוד שימושיות, הבהירה כי ה"ריכוזיות" הזו – מונח שקשור בכלל לרגולציה ולכלכלה – פוגעת גם באדם הפשוט, ובהמון היבטים נוספים מלבד במדינות ובתעשייה.

פייסבוק טרם הגיבה על הסיבה להפסקה אך עם תום המאמץ המרוכז לפתרון המצב, ביקשה סליחה על התקלה.

בפוסט בטוויטר, פייסבוק צייצה: "לקהילה העצומה של אנשים ועסקים ברחבי העולם התלויים בנו: אנו מצטערים. עבדנו קשה לשחזר את הגישה לאפליקציות ולשירותים שלנו ושמחים לדווח שהם חוזרים לרשת עכשיו. תודה שהייתם סבלנים איתנו".

ואולם מה שהוגדר כ'סבלנות' הציבור בפרסום הזה לא סייע לחברה שההפסקה בשירותיה גבתה ממנה מחיר כספי עצום – בחישוב המבוסס על הכנסות פייסבוק לשנת 2020, שעמדו על 85.97 מיליארד דולר, עלות התקלה (במובן של הכנסות) היא בהיקף הפסדים של כ-164 אלף דולר לדקה. זה מסתכם בבערך 60 מיליון דולר, בחישוב על פי יותר משש שעות של השבתת פעילות.

במקביל, הירידה בערך מניית פייסבוק מחקה שווי שוק של יותר מ-40 מיליארד דולר(!). גם מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל המפורסם שלה, הפסיד ובענק. צוקרברג אוחז בכ-14% מכלל מניות פייסבוק ולפיכך כ-7 מיליארד דולר נמחקו מהונו האישי בעקבות שקרה והוא "התדרדר" מהמקום החמישי אל המקום השישי ברשימת עשירי תבל.

אתר Downdetector צייץ אודות ממדי התקלה, מה שמבהיר גם את ההפסדים הקשים, וכתב: "ההחשכה בפייסבוק נמשכת והפכה להיות ההחשכה הגדולה ביותר שראינו אי פעם ב-Downdetector, עם למעלה מ-10.6 מיליון דיווחים על בעיות מכל רחבי העולם".

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך

עיתוי גרוע למותג פייסבוק

האירוע הכל כך דרמטי הזה תפס את פייסבוק בזמן לא טוב בלשון המעטה, ויש שיאמרו שאולי אפילו מדובר בתזמון מוזר – יום לאחר ראיון שהעניקה חושפת השחיתויות, עובדת בכירה של פייסבוק לשעבר, פרנסיס האוגן.

האוגן היא מי שעומדת מאחורי חשיפת שלל מסמכים פנימיים וסודות הקשורים לטענות שהועלו נגד פייסבוק ואינסטגרם באחרונה. היא השתתפה בתכנית "60 דקות" של CBS, ו"יצאה מהארון", אחרי שעד כה נחשבה כחושפ.ת שחיתויות אלמוני.ת שזהותו נשמרה בסוד.

כידוע, הוול סטריט ג'ורנל פרסם באחרונה סדרת חשיפות – Facebook Files series שמה. על אף המוניטין ה"בעייתי" בלאו הכי של החברה, הפרסומים הוסיפו שמן למדורה עם מבחר גילויים חדשים, בעיקר אודות כך שפייסבוק הייתה מודעת לנזקים המנטליים שהסבה למשתמשיה, אך במקום לעצור זאת נראה שהיא בעצם הרוויחה מכך, ובענק, ולפיכך המשיכה בשלה. בעיקר עסקו החשיפות בנזקים מוכחים לבני נוער המשתמשים במוצרי החברה, ובכך שפייסבוק המשיכה בהתנהלות בציניות וערלות לב מתוך רדיפת בצע כסף.

האוגן, עתידה גם להעיד בקונגרס האמריקני בדיון מיוחד בעניין חשיפותיה, שיתקיים היום. היא תיחקר אודות נוהלי פייסבוק וחוסר השקיפות סביב תוכן שנאה והפצת מידע מוטעה בשירותים שעליהם אמונה הענקית ממאנלו פארק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים