"אילת תהפוך למרכז חדשנות ועסקים – ולא רק תיירות"

בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים מספר ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, על תפיסת החדשנות בעיר – ויישומה ● וגם: היכן עומדים פרויקט העצמאות האנרגטית של אילת והתוכנית להפיכת נמל התעופה הישן להאב חדשנות?

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת. צילום: דוברות העירייה

אלי לנקרי נבחר לראשות עיריית אילת לפני כשלושה חודשים במקום ראש העיר היוצא, מאיר יצחק הלוי, שנכנס לכנסת במסגרת החוק הנורבגי. לנקרי הוא לא דמות חדשה בעירייה: הוא כיהן כסגנו של יצחק הלוי מ-2004. אחד הנושאים שהוא קידם במשך השנים היה החדשנות, בהיבטים המיוחדים שמאפיינים את אילת. בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים הוא מספר כיצד הוא ממשיך לקדם את הנושא, לנהל את העיר דרך העיניים של החדשנות ועל החזון שלו להפוך את אילת למרכז עסקים והאב לחברות היי-טק, בנוסף לתיירות. מראיין: יהודה קונפורטס. עורך: אורי אלון.

האם כבר התרגלת לתואר ראש העיר?
"מבחינת אחריות – כן, אבל כשפונים אליי במילים 'אדוני ראש העיר', אני עדיין מסובב את הראש. אין ספק שכשאתה בראש הפירמידה אתה רואה דברים קצת אחרת, כי עם הסמכות באה גם אחריות כבדה".

אתה מקדם את החדשנות הרבה מאוד שנים. איך בא לידי ביטוי מה שאתה עושה בנושא עכשיו, כראש עיר?
"חדשנות בעיניי היא לא רק טכנולוגיה, אלא דרך חשיבה פורצת דרך כדי למצוא פתרונות לאתגרים שעומדים בפני העיר ותושביה. זו גם דרך בדוקה לייעל ולשפר את הכלכלה, ולהביא לתעסוקה ולשיפור השירות לתושבים. אם אתה מטמיע חדשנות בקרב המנהלים והעובדים בעירייה, אתה מגיע לתוצאות מוכחות גם כלכלית וגם פיזית".

אילת הייתה בין הערים הראשונות בארץ שהניעו תהליכי עיר חכמה…
"אכן. כבר לפני יותר מעשור הבנו את החשיבות של החדשנות. עבדנו עם היועץ אורי בן ארי ויחד אתו הגדרנו סדרי עדיפויות. בניגוד לערים אחרות, לפני שהתחלנו עשינו חשיבה כוללת, לרבות תהליכי חדשנות שהם לאו דווקא טכנולוגיים, אבל מבוססים עליה. פרויקט הדגל שהתחלנו בו אז והוא ממשיך לגדול עד היום הוא פרויקט האנרגיה, שאמור להביא את העיר לעצמאות אנרגטית בתוך כמה שנים. העצמאות האנרגטית פירושה מבחינת התושב קודם כל התנתקות מרשת החשמל וצריכת אנרגיה מהשמש – דבר שיכול להוזיל את הוצאות החשמל ב-30%. כבר ביום, בעלי בתים פרטיים באילת מנצלים את הגגות שלהם להקמת מערכות שיאפשרו להם לקבל אנרגיה מהשמש. עשינו זאת גם במבני הציבור והגענו לחיסכון משמעותי בהוצאות החשמל".

באילו עוד תחומים אתם מבצעים תהליכי חדשנות?
"מעבר לאנרגיה, וגם מים, הנושא השני הוא תחבורה. אנחנו מעבירים את רכבי העירייה לרכבים חשמליים, לרבות אופנועים".

מה לגבי האוטובוס החשמלי מנמל התעופה רמון? מדוע לא מתניעים אותו?
"יש תוכנית מוכנה לחיבור נמל התעופה רמון עם העיר, באמצעות אוטובוסים שיסעו על כביש חשמלי, שפותח בטכנולוגיה של אלקטוריון הישראלית, כאשר האנרגיה לאוטובוס תגיע מהכביש. זה לא מתממש בגלל רגולציה ותקציב מהממשלה. אני מקווה שזה יקרה בעתיד הקרוב.

מה בתחום החינוך?
"אילת היא עיר שסובלת ממחסור במורים וברופאים. הקורונה האיצה את הלמידה מרחוק ועכשיו ממנפים אותה כדי לאפשר למורים ללמד מרחוק גם בתקופה זו, לטובת התלמידים. מעבר לזה, קיבלתי החלטה שמאחר שהתיירות היא מקור תעסוקה מרכזי פה ילמדו אצלנ שפות, ובעיקר אנגלית, כבר מהגן".

איפה עומדת התוכנית להקים מרכז חדשנות במבנה של נמל התעופה הישן?
"זה קורם עור וגידים. במבנה ההיסטורי הזה, שהוקם בסוף שנות ה-50', יהיה האב טכנולוגי שבו יפעלו חברות חדשנות. בנוסף, יהיה בו שו"ב מרכזי של כל העיר, שישלוט עליה באמצעים שונים, כולל רחפנים. זוהי תוכנית ארוכת טווח, בשיתוף עם האיחוד האירופי, הטכניון ועוד מוסדות אקדמיים, שיפתחו שם שלוחות, וזה יהיה מרכז תעסוקה למאות אנשים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים