סופסוף קריירה פוליטית? מג ויטמן מועמדת לשגרירת ארה"ב בקניה

הנשיא ביידן בחר למנות לתפקיד את ויטמן, אחת הנשים החזקות בעולם העסקים וההיי-טק של ארצות הברית, על אף היותה מזוהה עם הרפובליקנים בנטיותיה הפוליטיות ● המינוי נזקק לאישור הסנאט

מועמדת לתפקיד שגרירת ארה"ב בקניה. מג ויטמן, באירוע World Economic Forum, בשנת 2016.

מנכ"לית HPE לשעבר, מג ויטמן, מונתה לתפקיד שגרירת ארה"ב בקניה על ידי הנשיא ג'ו ביידן. מינויה כפוף לאישור הסנאט של ארצות הברית.

ויטמן נחשבת לאשת עסקים מובילה, אך כזו שנמשכה גם לעיסוק בפוליטיקה מעת לעת, כשב-2010 אף הייתה מועמדת לתפקיד מושלת קליפורניה, אך לא זכתה במשרה הנחשקת.

כיום היא מכהנת במועצות המנהלים של פרוקטר אנד גמבל ושל ג'נרל מוטורס, וכן מכהנת כיו"ר מועצת המנהלים הלאומית של Teach for America.

מוקדם יותר בדרכה העסקית שימשה ויטמן כנשיאת ומנכ"לית eBay. בתפקידה זה כיהנה במשך כעשור, עד 2008, והיא זו האחראית לצמיחתה של החברה בצורה מטאורית.

עוד כיהנה ויטמן בעבר בתפקידי מנהיגות ב-הסברו, StrideRite Corporation וב-תאגיד וולט דיסני, הייתה שותפה לשעבר בחברת Bain and Co, והתברגה גם לעמדות ניהוליות בחברות טכנולוגיה נוספות. בתפקידה האחרון בעולם ההיי-טק הייתה מנכ"לית Quibi, פלטפורמת הזרמת תוכן לניידים.

ויטמן עטורת שבחים רבים, ויש לה מקום של כבוד בהיכל התהילה העסקי של אזור המפרץ בפרט ובלהיכל התהילה העסקי הכללי של ארה"ב. בנוסף לתאריה הרגילים (תואר ראשון מאוניברסיטת פרינסטון ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת הרווארד), היא גם קיבלה תואר דוקטור לכבוד בפרקטיקה עסקית מאוניברסיטת קרנגי מלון.

הכישלון ב-HP והניסיונות הפוליטיים הלא מוצלחים

בשנים האחרונות נחקקה ויטמן בתודעה הציבורית בעיקר בגין עמידתה בראש הענקית HP, שהתפצלה ב-2015. מנהיגותה ב-HP נחשבת עד היום ככישלון מהדהד, משום שלא הצליחה להחליט לגבי הפיצול ולא כיוונה נכונה את הספינה השוקעת.

אחרי המהלך, ויטמן נשארה ב-HPE כמנכ"לית וכיו"ר החברה עד לנובמבר 2017, אז הודיעה שבתום חודש ינואר 2018 תפרוש מתפקידה, אולם תישאר חברת דירקטוריון. אחרי שעזבה את המנכ"לות ב-HPE, בספטמבר באותה שנה היא הצטרפה להנהלת דרופבוקס.

לאורך הקריירה שלה אנליסטים היו חלוקים לגבי מורשתה העסקית של ויטמן. מחד, היא הצליחה לחלץ חברה כושלת ולהצעידה קדימה. מאידך, המחיר היה כבד, בהיפרדות מכוח אדם ומנכסים עסקיים רבים, לפני ולאחר הפיצול.

מעוניין למנות את ויטמן. ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב.

מעוניין למנות את ויטמן. ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב. צילום: מתוך ויקיפדיה

רפובליקנית בעבר שהפכה למינוי דמוקרטי

נזכיר כי ויטמן ידועה כרפובליקנית, והייתה מעורבת בפוליטיקה בעבר, עד כה בלא הצלחה.

כאמור, ב-2009 הודיעה על כוונתה להתמודד על משרת מושלת קליפורניה. ביוני 2010 היא אף זכתה בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית. כאישה הרביעית בעושרה בקליפורניה, עם נכסים שנאמדו בכ-1.3 מיליארד דולר, היא הוציאה על המירוץ מכספה הפרטי יותר מכל מועמד אחר במערכת בחירות אחת בהיסטוריה של ארצות הברית: 144 מיליון דולר, לצד 34.5 מיליון דולר מתרומות. בנובמבר 2010 הובסה על ידי ג'רי בראון

בעקבות הכישלון, ויטמן הודיעה כי לא תתמודד עוד על משרה ציבורית נוספת. "אמשיך לתרום מניסיוני למועמדים משני הצדדים, אולם לא אכנס ישירות לפוליטיקה", ציינה.

ואולם ביולי 2016 ויטמן דווקא כן הצטרפה לקמפיין של כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי, במירוץ של מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית.

אלא שכמה חודשים לפני הבחירות, ויטמן כנראה עברה תפנית פוליטית – היא הפתיעה כשציינה כי היא תומכת דווקא בהילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית, לנשיאות. קלינטון, כזכור, התמודדה מול דונלד טראמפ, שניצח אותה ב-2016.

כעת היא גם זוכה במינוי הפוליטי הראשון שלה – ודווקא מטעם הממשל הדמוקרטי והנשיא ביידן.

ההסברים בתקשורת למינוי המתגבש מציינים את העובדה שבשנים האחרונות הייתה ויטמן תורמת "כבדה" של ביידן. היא תרמה חצי מיליון דולר לקרן הניצחון שלו בשנה שעברה, וכן לוועדת גיוס כספים משותפת שסייעה לקמפיין שקידם אותו. יתרה מזאת, לפי CNBC, היא גם תרמה שלוש תרומות בשמה לוועדה הלאומית הדמוקרטית, שהגיעו לסכום כולל של 110,800 דולר, כפי שדווח על ידי הרשם.

לעתים קרובות, תורמים עשירים בארה"ב מקבלים כ"תגמול" משרות שגרירים הן בממשלים הדמוקרטיים והן ברפובליקנים. מחקר של המרכז לפוליטיקה רספונסיבית מראה כי למעלה מתריסר תומכי קמפיין אובמה הפכו לשגרירים במהלך ממשלו. הנשיא לשעבר טראמפ גם תגמל תורמים גדולים בשגרירות, כפי שדווח על ידי NPR.

אם המינוי יאושר, ויטמן עשויה לבלות את זמנה בעיקר במשא ומתן לקראת הסכם סחר חופשי בין קניה לארה"ב, אך בהחלט יתכן שאם המו"מ יעבור חלק, היא תנסה לעזור לחברות היי-טק אמריקניות, כמו מיקרוסופט, להבטיח שהטכנולוגיה שלהן מאומצת יותר על ידי ממשלת קניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים