אחרי 27 שנים: הגיע היום האחרון של האינטרנט אקספלורר

מיקרוסופט תוציא עדכון מערכת שימנע את הגישה לאקספלורר, ובמקום זאת יפעיל את דפדפן האדג' שלה ● הדפדפן הוותיק נוסד ב-1995, שלט ללא עוררין בשוק בסוף שנות ה-90' ותחילת שנות ה-2000, והלך ודעך בשנים האחרונות

מת, לא בטרם עת. אינטרנט אקספלורר

אחרי ההכרזות ולאחר הרבה הודעות והסברים, היום האחרון עלי אדמות של הדפדפן הוותיק אינטרנט אקספלורר הגיע. החל מהיום (ד'), הדפדפן, שבעצם כתיבת שורות אלה עדיין קיים, בגרסתו ה-11, במחשבי Windows 10 – יחדל מלהתקיים. מיקרוסופט אמורה להוציא עדכון מערכת שימנע את הגישה לאקספלורר, וניסיון להריצו יגרום להפעלת הדפדפן הנוכחי שלה, אדג', שהמנוע שלו מבוסס על פרויקט כרומיום – הפרויקט שעומד בבסיסו של כרום, הדפדפן מבית גוגל, שהוא, בהפרש ניכר, המוביל בשוק.

כך מגיעות לסופן 27 שנות אינטרנט אקספלורר כדפדפן עצמאי – אבל לא לחלוטין. כמו תמיד, מיקרוסופט לא מחסלת את הפרויקטים שלה עד הסוף, ובמקרה הזה – לא בכדי: לפי ההערכות, כמות נכבדה של מחשבים עסקיים בעולם, כ-10 מיליון, אם לא הרבה יותר, עדיין משתמשים באינטרנט אקספלורר כדפדפן עבור האתרים והיישומים העסקיים שלהם. באתר טק רדאר אף מציינים שלפי הבדיקות שלהם, מדובר ב-47% מהמחשבים העסקיים.

מכיוון שכך, מי שירצה בזה יוכל להפעיל את מצב אינטרנט אקספלורר באדג' כדי להמשיך ולתפעל את היישומים והאתרים הללו באופן נקי ומסודר. בסרטון שמיקרוסופט השיקה כבר לפני כשנה, המצב הזה יאפשר לארגונים הללו להמיר או להחליף את היישומים והאתרים המדוברים ולא להיכנס להרפתקה כספית גדולה מאוד כבר כעת, כשעיקר הבעיה היא השימוש בטכנולוגיות קנייניות, ובלעדיות, כמו ActiveX.

גסיסה שהחלה (רשמית) ב-2015

מיקרוסופט למעשה ויתרה על אינטרנט אקספלורר כשהשיקה ב-2015 את Windows 10. הוא אמנם היה חלק מההתקנה של מערכת ההפעלה, אבל לצידו כבר היה דפדפן חדש בשם אדג', שהפך לברירת המחדל, ואף סילק את קודמו מתפריט ההתחל. באותה העת הכריזה החברה שהיא מבטלת את המשך הפיתוח של אינטרנט אקספלורר, שבלשון המעטה היה דפדפן עטור בעיות, ואולי הוא לא היה עמוס פגיעויות כמו תוסף הפלאש של אדובי, אבל היו לו מספיק סוגיות אבטחה משל עצמו.

ההחלטה לעבור לאדג' הייתה הסימן לסוף השליטה של אקספלורר בשוק המחשבים. פחות משנה אחר כך, במאי 2016, כרום הפך לדפדפן המוביל בשוק – שמונה שנים לאחר השקתו. אז זה היה עוד בהפרש קטן, אבל מאותו הרגע, הפער רק הלך וגדל, ויותר משתמשים עזבו את אקספלורר לטובת כרום מאשר לטובת אדג'. אם לוקחים בחשבון גם את השוק הנייד, המהפך הזה התקיים כבר ארבע שנים קודם.

ההודעה שמקבלים החל מהיום (ד') משתמשי אינטרנט אקספלורר

ההודעה שמקבלים החל מהיום (ד') משתמשי אינטרנט אקספלורר

כרום, דרך אגב, לא ריסק רק את אקספלורר. בדרך הוא רמס גם את פיירפוקס של מוזילה, שאיבד יותר מחצי מנתח השוק שלו בשיאו, שעמד על קצת יותר מ-20%. זאת, לאחר שבמשך שנים גוגל תמכה בו כדפדפן המועדף עבור מנוע החיפוש שלה.

השיא של אינטרנט אקספלורר היה אי אז בשנים 2002 ו-2003, אחרי שהצליח למחוק לחלוטין את נטסקייפ נוויגטור – הדפדפן הכי פופולרי בשוק עד 1997, שסבל משתי בעיות: הוא לא היה בחינם ולא הותקן כברירת מחדל ב-Windows. לאחר ההיעלמות של נוויגטור מהשוק הגיע אקספלורר לנתח שוק של יותר מ-95%, וזה כשלוקחים בחשבון את ספארי של אפל ואת אופרה שכבר היה קיים בשוק בערך עשור – והיה הרבה יותר חדשני ותקני.

כיום, לפי נתוני האתר GlobalStats, אם לוקחים בחשבון את שוק ההתקנים המבוסס על מערכות הפעלה שולחניות בלבד, כרום נהנה מ-66.16% בממוצע לאורך השנה, וזאת מול 10.12% של אדג'. לאינטרנט אקספלורר יש רק 1.65%, אבל כאמור, בשוק העסקי המספרים שלו הרבה יותר משמעותיים. בישראל הוא כבר לא קיים ברשימה, ולכרום יש שליטה הרבה יותר גדולה, שעומדת על 79.84% בממוצע, כשלאדג' יש בסך הכול 6.73%.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים