מכה לנסיונות ההתאגדות של עובדי אמזון – באלבני הצביעו נגד

עובדי מחסן ALB1 שבבירת מדינת ניו יורק בחרו שלא לחבור לאיגוד של אמזון, ה-ALU ● האיגוד חגג באפריל כשעובדי מחסן JFK8 בעיר ניו יורק בחרו בו ברוב קולות, אולם כעת זהו כבר כישלון נוסף שלו - האם בקרוב יתפרק?

מה הסיבה להצבעה נגד? איגוד עובדי אמזון. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

באלבני, בירת מדינת ניו יורק, דחו באחרונה עובדי מחסן של אמזון ששמו ALB1 את האפשרות לחברות באיגוד הלייבור של אמזון (Amazon Labor Union) ה-ALU – שמהווה את התאגדות עובדי ענקית המסחר האלקטרוני הראשונה אי פעם. למעשה, מתוך 949 עובדים שהיו זכאים לחבור לאיגוד, 406 הצביעו נגד ורק 206 אמרו שהם בעד. היתר – נמנעו.

לפי ניתוחים שונים, מדובר בתוצאה שלא משאירה ספק רב לגבי חוסר האמון של העובדים בכוונה לאגד את כלל מועסקי ענקית הקמעונאות אונליין במטרה לפעול מול החברה העוצמתית דרך גוף זה, כך דיווח הוושינגטון פוסט.

הסיבה לכך שההצבעה נגד במחסן באלבני נתפשת כעת כתבוסה למאמצי ה-ALU היא שזהו למעשה כישלון נוסף של היוזמה השנה.

JFK8 – האופוריה הייתה מוקדמת?

נזכיר כי רק באפריל האחרון הדברים נראו אחרת לחלוטין – מרכז ההגשמה JFK8 של אמזון, השוכן בסטטן איילנד ומעסיק יותר מ-8,000 עובדים, היה הראשון בארצות הברית שעשה היסטוריה והקים איגוד עובדים של ענקית הקמעונאות אונליין, וזאת אחרי שלבחירה קדם מאבק לא פשוט מול המעסיקה העצמתית, שלא מצדדת באיגוד.

לבסוף נספרו 2,654 קולות של עובדים בעד ו-2,131 נגד – מה שקבע כי המחסן יהיה המקום הראשון בארצות הברית שבו מוקדם איגוד למועסקי אמזון מאז ייסוד החברה ב-1994.

אמזון, שמעסיקה יותר מ-950,000 עובדים בארצות הברית, ונחשבת כמעסיקה השנייה בגודלה במדינה, התנגדה במשך שנים להתאגדות העובדים, בטענה כי היא דואגת להם היטב. אלא שמהלכיה לאורך השנים כדי למנוע את הקמת האיגוד נראו, לכאורה, כהתעמרות בניסיונות ההתאגדות השונים.

באפריל הגוף המכונה ה-ALU – שהוא גם הארגון שהוביל את המאמצים להקים את האיגוד בניו יורק – צייץ בטוויטר עם היוודע תוצאות הבחירות שנערכו: "זה רשמי‼️! איגוד העובדים של אמזון הוא האיגוד הראשון של אמזון בהיסטוריה של ארה"ב!!! כוח לעם!".

אלא שכעת האירועים באלבני מהווים, לפחות על פניו, כישלון לדרך האיגוד, הדורש שיפור בתנאי ההעסקה, שכר גבוה יותר ובטיחות רבה יותר בעבודה. הבחירה שלא להתאגד נתפשת על ידי הציבור ומועסקי החברה, כנראה, ככזו המעידה על כך שרבים מעובדי ענקית המסחר האלקטרוני דווקא מרוצים מהתגמול ומההטבות שלהם.

בפועל מתוך למעלה מאלף מפעלי אמזון בארצות הברית רק שלושה, עד כה, הצביעו בעד איגוד ושניים דחו אותו.

האמנם העובדים מרוצים ולכן מצביעים נגד?

אבל אם מאזינים לקולות האחרים שנשמעים ברקע, למשל למועצה הלאומית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, ובמיוחד לטענות ה-ALU, מצטיירת תמונה אחרת לגמרי.

באיגוד טוענים כבר מזה חודשים רבים, ולמעשה מהדהים קולות שנשמעו גם סביב ניסיונות השווא לההתאגדות שנערכו בעבר במחסן אמזון בסאמר, אלבמה, כי אמזון נקמה בעובדים שניסו לארגן את איגוד העובדים והפחידה כל מי שהפגין התעניינות במהלך.

לאחרונה צצו שלל דיווחים על כך שעובדים מ-ALB1 שבאלבני אשר היו המעורבים בהליכי ההצבעה חוו מאז יולי האחרון "פיטורים לא חוקיים" והפרות אחרות של הזכויות שלהם.

בדף הטוויטר של ALU התפרסמו שוב ושוב דיווחים, ועלו עוד ועוד טענות וקביעות שהסיבה לכך שעובדי אמזון לא מעוניינים בהתאגדות נובעת מחששם מנקמת המעסיקה שלהם.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס. צילום: לכידת מסך מדף הטוויטר של סמולס

כל אלו ומספר הנמנעים הגדול במיוחד בהצבעה מרימים גבות רבות.

כריס סמולס, נשיא ה-ALU, אמר בהצהרה לתקשורת שתהליך ההצבעה "לא היה חופשי והוגן", ולדבריו האיגוד עשוי לנסות לערער על תוצאות הבחירות. עורכי דין של ה-ALU כבר הגישו 27 אישומים נגד החברה בהקשר של ניסיונות חבלה ביוזמה ובגין יחסי העבודה הלא הוגנים שהיא מפגינה כלפי המנהיגים מקרב עובדיה.

"אלה היו בחירות דמה שבהן העובדים היו נתונים להפחדה ותגמול על בסיס יומיומי ואפילו העובדים שהתנדבו להיות משקיפים בבחירות התמודדו עם איומי סיום עבודה", אמר סמולס, שגם הוא פוטר בזמנו. סמולס, כזכור, היה עובד במרכז ההפצה בסטטן איילנד, שסולק מתפקידו לאחר שארגן הפגנות נגד החברה בגין היחס שלה לעובדיה עם פרוץ מגיפת הקורונה. 

דוברת אמזון, קלי ננטל, אמרה ל-CNBC בתגובה: "אנו שמחים שהצוות שלנו באלבני הצליח להשמיע את קולו ושהם בחרו לשמור על הקשר הישיר עם אמזון, מכיוון שאנו חושבים שזהו הסידור הטוב ביותר עבור שני הצדדים – העובדים והלקוחות שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים