המבקר: ליקויים בפעילות זרוע המחשוב של רשות המסים

אנגלמן מצא ליקויים בקבלת ההחלטות בשע"מ, בשימוש במערכת המחשוב לפיד ובתהליכי הבקרה בעבודת גוף זה ● רשות המסים: "אנחנו בדרך למהפכה דיגיטלית, שתשפר את השירות"

האם המערכת תביא לצמצום תופעת החשבוניות הפיקטיביות? רשות המסים

מבקר המדינה מצא בביקורת שנערכה לקראת הדו"ח שלו, שמתפרסם היום (ד'), שורה של ליקויים בפעילות של שע"מ – זרוע המחשוב של רשות המסים. בין היתר, הוא מצא ליקויים בקבלת ההחלטות בשע"מ (ר"ת שירות עיבוד נתונים ממוחשב), בשימוש במערכת המחשוב לפיד, שהוכנסה לשם ב-2020, ובתהליכי הבקרה בעבודת גוף זה.

כמה נתונים

תוכניות העבודה של שע"מ מוכתבות על ידי רשות המסים, והן אמורות להיות חלק מהאסטרטגיה הכללית של הארגון. שע"מ משרתת כ-1.3 מיליון חברות, תאגידים ואזרחים בארץ שיש להם מגע עם רשות המסים. מערכות המידע והשירותים של שע"מ הם כלי קריטי עבור הרשות למימוש היעדים שלה: גבייה ואכיפה, יצירת הרתעה, מיצוי תהליכים ועוד.

נכון לינואר 2022, מספר העובדים בשע"מ עומד על 583, כאשר 56% מתוכם הם עובדי מדינה והיתר – עובדי מיקור-חוץ. ב-2021 ביצעה שע"מ 221 פרויקטים חדשים ושוטפים, וב-55% מהם דווח על חריגות של 100% בימי העבודה לעומת התכנון.

שע"מ מפעילה דלפק סיוע למשתמשי המחשוב שהיא "אחראית" עליהם, וב-2019-2021 התקבלו באמצעותו 120 אלף פניות. אולם, מדובר בשירות חלקי, ולא בגלל המחשוב: המבקר, מתניהו אנגלמן, מצא ששני שלישים מהטפסים של רשות המסים אינם מקוונים.

הממצאים העיקריים

המבקר בדק את ההיבטים הארגוניים בעבודה של שע"מ מול הרשות, אופן ניהול הפרויקטים, המעקב והבקרה, ואת התהליכים העסקיים – ועד כמה הם ממוכנים ודיגיטליים. להלן הממצאים העיקריים: מנהלים בכירים בשע"מ לא היו שותפים לגיבוש התוכנית האסטרטגית ולא נמצאו מסמכים שמעידים כי במהלך גיבוש התוכניות הן הובאו לדיון בהנהלת זרוע המחשוב. כמו כן, המבקר מצא ליקויים בסדר התיעדוף של הפרויקטים, וכי לא בוצעו לצורך כך החלטות מושכלות על בסיס נתונים מעודכנים, כפי שמקובל.

אנגלמן מציין עוד כי לא נעשו תהליכי בקרה בתום כל שנת עבודה כדי לנתח את יישום תוכניות העבודה לצרכי הפקת לקחים.

בנוגע למערכת לפיד, שאליה מוזנים נתוני הפרויקטים לצרכי ניהול ומעקב, המבקר מעיר כי אין בה תהליך מובנה, שמפריד בין פרויקטים אסטרטגיים וכאלה שאינם, ולא מאוגדים בה כל תתי הפרויקטים – מה שמקשה על תהליכי הבקרה.

המבקר מתעכב על מה שקשור לנישומים ולקביעת השומה. לצורך כך, עובדי הרשות צריכים לנתח מידע רב, שנמצא במקורות שונים. בביקורת התגלה שמפקחי המס לא מבצעים תהליכי כריית מידע מלאים, על אף שהמידע קיים, והם עדיין עושים זאת באמצעות שאילתות. זאת ועוד, על אף שברשות קיימת מערכת ממוחשבת חדשה שמאפשרת בקרה מובנית לזיהוי פערים בכל מה שקשור לניכוי מס במקור, הבדיקה של המפקחים עדיין נעשית בצורה ידנית, ותיקי נישומים רבים טרם הוכנסו אליה.

פערים בין ההנהלה לעובדים

נושא נוסף שאליו מתייחס המבקר בדו"ח הוא יחסי העבודה בשע"מ, שידעו עליות ומורדות, והמחסור בכוח אדם. בתקופת הביקורת, עדיין נמצאו פערים בין ההנהלה לעובדים לגבי שילוב עובדי מיקור-חוץ. כתוצאה מכך, העובדים נקטו בעיצומים – דבר שהביא לעיכובים בביצוע פרויקטים. במועד סיום הביקורת היו חסרים בשע"מ 40 תקנים של עובדי מדינה, שהם 11% מ-367 התקנים המאושרים.

בפרק ההמלצות מציע המבקר להכין תוכניות בסיס לכל הפרויקטים מיד עם תחילתם, להשלים את הזנת כל פרטי הפרויקטים למערכת לפיד, עם מלוא הנתונים, ולפתח פלטפורמה לקליטת דו"חות למערכת המחשוב, לשליפתם ולביצוע ניתוחים והצלבות מידע.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "שע"מ החלה ב-2021 בהליך רה-ארגון מקיף ושיפרה מהותית את השירות שהיא מעניקה לקהילת המייצגים ולכלל אזרחי המדינה. במסגרת ההליך, נבנתה תוכנית לשנים הקרובות, שעם השלמתה תביא למהפכה דיגיטלית בשירות של רשות המסים לאזרחים ולעסקים".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלטון הרשע

    שסוחט את האדם. מי שחכם עובד במזומן.

  2. לפרק את ההסתדרות

    איזה רשות המסים? רשות המיסים שלנו? מי היה מאמין שבמשרד ממשלתי עסוקים יותר בתנאי העבודה מאשר בעבודה עצמה..

  3. אזרח

    רשות המיסים עובדת לפי חוק ההתיישנות ולא לפי מדיניות האוצר

  4. אחד שהיה שם

    ספינה טובעת, ועל הסיפון קרבות סכינאים. העץ רקוב מהשורש.

אירועים קרובים