"על המנמ"רים בממשלה להראות 'ערך עסקי' – ולהוביל לנימבוס"

"מה שמעניין את ההנהלות זה אם יש ערך עסקי, שהשירותים שהמשרד מספק יהיו נוחים לציבור וגם באופן פנימי, ואת זה המנמ"ר צריך להראות להן", כך אמר ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים

ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים.

"המנמ"ר הוא זה שצריך להוביל את המשרד הממשלתי לענן, לקחת את ההנהלה עמו ולרתום אותה לתהליך המעבר לנימבוס. את ההנהלות לא מעניין כן או לא ענן, מה שמעניין אותן זה אם יש להן ערך עסקי, שהשירותים שהמשרד מספק יהיו נוחים לשימוש הציבור וגם באופן פנימי, ואת זה המנמ"ר צריך להראות להן", כך אמר ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים.

סופרי דיבר במסגרת פאנל שעסק בפרויקט הענן הממשלתי הענק נימבוס, שנערך בימים אלה, ובאתגרים וההזדמנויות שהמעבר אליו מביא אתו. הפאנל היווה חלק מכנס eGov של אנשים ומחשבים, שהתקיים לפני ימים אחדים במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון.

לדברי סופרי, "התחלנו, במשרד המשפטים, את המסע לענן לפני שנתיים עם מסמך אסטרטגיה שמסביר להנהלה למה אנחנו עושים את המעבר הזה, מדוע כדאי לנו לעבור לענן ומה היתרונות שזה יביא למשרד. הסברנו להנהלה מראש שבטווח של שלוש עד חמש שנים לא נראה חיסכון כספי, אולי רק אחר כך, אבל יש הטבות, כמו מהירות יציאה לשוק ושירות ללקוח הסופי. בנוסף, זה עוזר לתאם ציפיות מבחינת תקציבים, וכדאי להתרכז קודם כל בדברים שמביאים הצלחות מהירות, כדי להמשיך לקבל גב. המעבר לענן הוא הזדמנות שצריך לקחת בשתי ידיים".

אורטל ניב, מנהלת אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות במשרד התחבורה.

אורטל ניב, מנהלת אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות במשרד התחבורה. צילום: ניב קנטור

אורטל ניב, מנהלת אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות במשרד התחבורה, התייחסה לערכים שהיא רוצה להביא להנהלה ולשירות האזרחים על ידי שילוב יכולות ענן. "אנחנו בתהליך לקראת העברות לענן ב-2023/24, והתבקשתי להעביר את הצרכים והרצונות בגובה העיניים", אמרה. "זה כמו מעבר דירה: קודם כל צריך לטפל באינסטלציה. כיום, ה-'אינסטלציה' המחשובית בארגון שלנו היא בעיקר מיינפריים, והצטרכנו להסביר להנהלה שצריך להחליף אותו, ושלשם כך צריך כסף. או אז, דיברנו אתה על מודרניזציה ועל הבאת ערך הן לציבור והן לעובדים, שנותנים שירות מגוון. המטרה היא לשכנע כל גוף רלוונטי שזה באמת משתלם, עד וכולל אגף התקציבים במשרד האוצר. יצאנו לדרך מאוד אמיצה ומהירה, ואחת התובנות שלי ממנה היא שצריך שני שותפים חזקים – הספק והאינטגרטור, שרצוי שיהיה עם הרבה ניסיון".

דרור ארפי, מנהל אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות בהנהלת בתי המשפט.

דרור ארפי, מנהל אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות בהנהלת בתי המשפט. צילום: ניב קנטור

"אני מוכרח לומר שהחוויה שלי מעט שונה", אמר דרור ארפי, מנהל אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות בהנהלת בתי המשפט. "באחרונה השלימה מערכת בתי המשפט הכנה של מפת דרכים לדיגיטציה שלה. כל זה יוצר הבנה שצריך לתקצב את כל הטוב הזה באופן מעט חריג, כדי לתמוך בו, על מנת לבצע את ההמרה לענן בצורה נכונה".

לדבריו, "כבר בשנה שעברה התחלנו בתהליך הכשרה והקמה של תפקיד CCO משרדי (מנהל ענן ראשי – צ"ק) ובנינו כוח אדם שידע להיות מוכן כבר השנה לעומסי עבודה בענן. אנחנו סוללים את הכביש על מנת לייצר ערך ציבורי וגם לתוך הארגון, מול השופטים ומזכירויות בתי המשפט. ההנהלה מבינה שהמהלך הזה יניב שלל תועלות וישנה לטובה את העבודה בבתי המשפט".

נעמה פרי כהן, מנהלת אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות.

נעמה פרי כהן, מנהלת אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות. צילום: ניב קנטור

נעמה פרי כהן, מנהלת אגף טכנולוגיות, דיגיטל וחדשנות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים, נשאלה לגבי ריבוי היחידות העסקיות במשרד הבריאות והמימוש של חלום הענן. "לדבר על ערך עסקי זה דיבור גבוה, בטח בגוף שאמון על 25 בתי חולים, ושחלק לא קטן מהפוטנציאל הזה כבר ממומש בו", אמרה כהן. "אנחנו מדברים כאן על תשתיות בלתי מוגבלות עבור יכולות מחקר ובינה מלאכותית, וכן על הנגשה ושיתוף המטופל. אבל אכן, המיקוד בענן מוסט יותר ויותר מהצד של התשתיות לצד של הערך העסקי, וההנהלות רואות את זה. איך ממשיכים? גורמים להן לראות את הערך, והכי חשוב לספק תוצאות".

נורית קנר יהב, מנכ"לית בורדיירקטור.

נורית קנר יהב, מנכ"לית בורדיירקטור. צילום: ניב קנטור

נורית קנר יהב, מנכ"לית בורדיירקטור מקבוצת SQLink, דיברה על שינוי תהליכים: "אני לא הראשונה לדבר על הקורונה כמאיץ דיגיטלי, אבל אני חושבת שבמקרה שלנו, חברות חיפשו כלים מהירים להטמעה שלא תלויה במיקום של המשתמשים ועם נגישות מלאה למידע. עד הקורונה ביצענו הטמעות מקומיות ובענן פרטי, כלומר – רק סיפקנו את המערכת והלקוח ניהל את המידע בענן שלו. מהקורונה התחלנו לספק את המוצר גם כשירות מנוהל, בענן שלנו, ואנחנו מגישים מוצר מוכן לשימוש, כך שההתערבות של הצד הטכנולוגי של הלקוח היא כמעט אפסית".

להב סביר, המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של אולקלאוד.

להב סביר, המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של אולקלאוד. צילום: ניב קנטור

"את המעבר לכנן אנחנו עושים כבר שנים, ועשינו דרך משותפת עם הרבה חברות ישראליות. כשאני לוקח את זה לממד הממשלתי, יצרנו מתודולוגיה מסודרת של המרה לענן, שהדבר הראשון ששמנו עליו דגש הוא ההון האנושי. אני אומר למנמ"רים של משרדי הממשלה, ולא רק להם: תשקיעו באנשים שלכם – הם הכי חשובים. תשקיעו בהם בהכשרה מסיבית, וזה מה שאנחנו עושים מול הלקוחות שלנו. צריך לחדש, צריך לקדם עם בניית ארגון ענן משמעותי בתוך הגוף הממשלתי, ורק אחרי זה לבנות את הבסיס האמיתי, שמתייחס גם להיקף המידע. אנשים חייבם להפנים מה זה ענן ולא לחשוב על רשת", אמר להב סביר, המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של אולקלאוד.

אנטולי קושניר, סמנכ"ל הטכנולוגיות וראש חטיבת ה-ICT בקומיט.

אנטולי קושניר, סמנכ"ל הטכנולוגיות וראש חטיבת ה-ICT בקומיט. צילום: ניב קנטור

אנטולי קושניר, סמנכ"ל הטכנולוגיות וראש חטיבת ה-ICT בקומיט, סיפר כיצד ממששים בחברה זו לקחים מארגונים עסקיים – בממשלה. "האתגר הוא שיש הרבה דיסציפלינות מקצה לקצה – ולא רק בתשתיות, אלא גם בדאטה עצמו, בסייבר ובעולם התוכנה. כשאנחנו באים למשרדי ממשלה עם זכייה בקטגוריות של נימבוס, המסע מתחיל בסריקה אנכית של כל הרבדים של היישומים. אולם, צריך את היסודות החזקים, ואנחנו מבינים את כל ערמת הטכנולוגיה. בנוסף, צריכה להיות אג'יליות, עם הצלחות קטנות בתקופות קצרות, וכך להתקדם, ומהצד השני נדרשת חשיבה לטווח ארוך, נדרש פירוק מונוליתים", הסביר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים