גורדון מור, ממקימי אינטל וממציא חוק מור, מת בגיל 94

מור, מאבות המחשוב, מת בגיל 94 בהוואי ● אינטל: "היום איבדנו איש חזון. גורדון מור, תודה על הכל"

בול שהונפק באיטליה ב-2019 עם דמותו של גורדון מור.

גורדון מור, חלוץ עמק הסיליקון, ממקימי אינטל וממציא "חוק מור" הלך לעולמו בגיל 94 בהוואי.

גורדון מור החל לעבוד על מוליכים למחצה בשנות ה-50' של המאה הקודמת והיה בין מקימי אינטל. הוא חזה שכוח העיבוד של המחשב יוכפל מדי שנה – ומאוחר יותר תיקן לכל שנתיים – תובנה המכונה "חוק מור". אותו "חוק" הפך ל"אבן הבסיס" לתעשיית מעבדי המחשבים והשפיע על מהפכת ה-PC.

שני עשורים לפני שהחלה מהפכת המחשבים, כתב מור במאמר, שמעגלים משולבים יובילו "לפלאים כמו מחשבים ביתיים – או לפחות מסופים המחוברים למחשב מרכזי – בקרה אוטומטית למכוניות וציוד תקשורת נייד אישי".

המאמר של מור הכיל את הקריקטורה הזו, וחזה זמן שבו מחשבים יימכרו לצד מוצרי צריכה אחרים.

המאמר של מור הכיל את הקריקטורה הזו, וחזה זמן שבו מחשבים יימכרו לצד מוצרי צריכה אחרים. צילום: https://hasler.ece.gatech.edu/Published_papers/Technology_overview/gordon_moore_1965_article.pdf

לאחר שסיים את הדוקטורט שלו, הצטרף מור למעבדת פיירצ'יילד סמיקונדקטור, שייצרה טרנזיסטורים ומעגלים משולבים. התרחבותה של אותה חברה הניחה את התשתית להפיכת חצי האי שמדרום לסן פרנסיסקו למה שמכונה כיום עמק הסיליקון. ב-1968 עזבו מור ורוברט נויס את פיירצ'יילד כדי להקים את אינטל.

עבודתו של מור עזרה להניע התקדמות טכנולוגית משמעותית ברחבי העולם ואפשרה את הופעת המחשבים האישיים ואת אפל, פייסבוק וגוגל.

"כל מה שניסיתי לעשות זה להעביר את המסר הזה, שעל ידי הנחת עוד ועוד דברים על שבב אנחנו הולכים להוזיל את כל האלקטרוניקה", אמר מור בראיון ב-2008.

בציוץ בטוויטר ספדה אינטל למייסד השותף שלה במילים: "היום איבדנו איש חזון. גורדון מור, תודה על הכל".
מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, צייץ גם הוא בטוויטר, ופרסם תמונה שלו עם מור. "גורדון מור אמר פעם, "מה שניתן לעשייה, ניתן גם להתעלות עליו. כמבצעי החוק שלו, אינטל תפעל ללא הפוגה כדי להתעלות באופן אקספוננציאלי על מה שהוא ורוברט נויס התכוונו לעשות. הוא משאיר אחריו מורשת ששינתה את חייו של כל אדם על הפלנטה. זכרו ימשיך לחיות…. היה לי הכבוד להכיר אותו".

מור הקדיש את שנותיו המאוחרות לפילנתרופיה, לאחר שהקים יחד עם אשתו בטי קרן שהתמקדה בגורמים סביבתיים, הידועה בשם קרן גורדון ובטי מור.

בשנת 2002 קיבל מור את מדליית החירות – הכבוד האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב – מהנשיא ג'ורג' בוש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים