גניבת המכוניות הוויראלית בטיקטוק: ניו יורק תובעת את קיה ויונדאי

התופעה ששמה Kia Boyz - שבמסגרתה נחשף ברשת החברתית פגם אבטחה ברכבי יונדאי מוטור וחברת הבת קיה מוטורס - הולידה תביעה נוספת נגד היצרניות, הזוכות לביקורת על אי הכללת טכנולוגיה נגד גניבות במכוניותיהן

נתבעות עקב היעדר פתרון לגניבות. יונדאי וקיה.

אתגר טיקטוק (TikTok), שגרם לגניבת מכוניות מואצת ושהחל לפני כשנה, ממשיך לחולל תגובות נלוות. הבשורה האחרונה בעקבות הפרשה היא שהעיר ניו יורק תובעת את יצרניות כלי הרכב יונדאי מוטור וחברת הבת שלה, קיה מוטורס, על רקע גניבות כלי הרכב שצמחו עקב פרסום השיטה לביצוען, שהפך לנפוץ בטיקטוק ובפלטפורמות אחרות של מדיה חברתית, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל.

אתגר גניבת הכלי הרכב "כיכב" במדיה החברתית, תפס תאוצה ועודד משתמשים לגנוב מכוניות באמצעות כבל USB. האתגר החל באמצע 2022, לאחר שמשתמש בעל הכינוי Kia Boyz פרסם סרטון בטיקטוק בו הראה כיצד לעקוף את מערכות האבטחה של דגמי יונדאי וקיה מסוימים באמצעות כבל ה-USB. הסרטון הפך במהירות לוויראלי, ועד מהרה היו דיווחים על אנשים שגנבו מכוניות באותה שיטה.

האתגר הוביל לעלייה בגניבות מכוניות, במיוחד של דגמי יונדאי וקיה, כשבחלק מהמקרים הגניבות גרמו לתאונות ואף להרוגים. המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב, ה-NHTSA, פרסם אפילו הודעת בטיחות לגבי האתגר, ויונדאי וקיה הוציאו עדכוני תוכנה כדי לטפל בפגיעות האבטחה, אבל הן עדיין סופגות ריקושטים מהפרשה. בנוסף, ככל הנראה, יותר מכוניות שלהן נגנבות בינתיים בגלל חשיפת כשל האבטחה בהן.

היוותה פלטפורמה להפצת השיטה לגניבת המכוניות. טיקטוק.

היוותה פלטפורמה להפצת השיטה לגניבת המכוניות. טיקטוק. צילום: BigStock

האתגר שגורר עוד ועוד תביעות וקנסות

בחודש שעבר דיווחנו כי יצרניות הרכב חתמו על הסכם פשרה לצורך סיומה של תביעה ייצוגית שהוגשה נגדן על ידי קבוצת בעלי מכוניות שלהן, והתפשרו על תשלום פיצוי לתובעים בשווי של עד 200 מיליון דולר, בגין בעיית האבטחה שאפשרה את גניבת המכוניות.

כעת מסתבר, כאמור, שבתביעה נוספת וחדשה שהוגשה באחרונה נגד החברות, טוען משרד התובע הכללי של המחוז הדרומי של ניו יורק כי יצרניות הרכב אשמות ברשלנות משום שלא כללו במכוניותיהן אמצעים נגד גניבה, שהיו מקשים בהרבה על גניבת הרכבים ומונעים את שאירע.

הגניבות, כך לטענת התביעה, היו קלות לביצוע משום שברוב המכוניות של החברות אשר יוצרו בשנים 2015-2019 לא הותקנו אימובילייזרים אלקטרוניים המונעים מגנבים לפרוץ ולהצליח להניע את המכוניות. מדובר באמצעים שהתקנתם הייתה כבר על תקן ברירת מחדל בכלי רכב רבים באותן שנים.

לפי מה שצוין בתביעה, למכוניות יונדאי וקיה רשמו "הצלחה" בדמות 19.3% מכלל גניבות המכוניות שדווחו עד כה השנה בניו יורק. מהעירייה נמסר כי בארבעת החודשים הראשונים של 2023 דווח על 977 רכבי יונדאי וקיה שנגנבו – נתון המסמן עלייה של כ-660% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

התביעה הניו יורקית והתביעה הייצוגית שעליהן דיווחנו, אינן היחידות שהחברות ספגו. קדמו להן תביעות שהוגשו בקליפורניה, קליבלנד, מילווקי ובתחומי שיפוט אחרים בארה"ב, שהוגשו מטעם המחוזות נגד יצרניות כלי הרכב מאותה סיבה בדיוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים