מדוע רובוטים ו-ChatGPT לא יוכלו להחליף כל כך מהר את מנהלי השיווק?

שיווק ומכירות הם עולמות שמונעים מהבנה של ההתנהגות האנושית; כאן גם נמצא היתרון שלנו כעובדים בשר ודם - הבנת הדקויות, הרגשות והלך הרוח של הקהלים שלנו, שהבינה המלאכותית לא יכולה

15/06/2023 09:52
בילי סינה, שותפה בסוכנות השיווק Envy.

כבר שנים שאנו שומעים ממומחי תעסוקה ועתידנות, שבקרוב ייעלמו מהשוק רוב המשרות שאנו מכירים. יצירתיות וחשיבה ביקורתית הן שתי התכונות שמבדילות את האדם מהמכונה, הם אמרו, ובנוסף אליהן, כל אחד ואחת יצטרכו לפתח שורה ארוכה של מיומנויות כדי ליצור יתרון תחרותי בעולם החדש, שבו נתחרה על משרות מול רובוטים וטכנולוגיות מתקדמות.

אם לשפוט לפי המהירות היחסית שמוצר כמו ChatGPT הגיע לחיינו, אז לכאורה נראה שהם צדקו. הכלי העוצמתי שמצליח, על הנייר, להחליף כל כך הרבה פעולות אנושיות, מסתמן כפתרון לפונקציות בארגון, כמו כותבי תוכן ואפילו כותבי קוד. אבל – וזה אבל גדול – אף אחד לא מדבר על מי האנשים המוכשרים שיכולים להפעיל אותו מנגנון חיפוש, והם רק אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, בעלי ידע מקצועי רחב ועמוק.

את הטירוף שקורה בשוק מהשקת ה-ChatGpt לאוויר העולם בנובמבר 2022 היה קשה לחזות. העוצמות וקצב הוצאת התוכנות, הפלטפורמות וטכנולוגיות ה-AI המתקדמות, שנוגעות בכל כך הרבה תחומים בחיים הם מדהימים. לצד היתרונות הגדולים, בהם החיסכון בזמן ובמשאבים, מרחפת השאלה מה יעלה בגורל שוק העבודה? האם בקרוב מאוד נראה פחות ופחות חברות מעסיקות ג'וניורים ועובדים במשרות התחלתיות, כי עתה טכנולוגיות הבינה המלאכותית יחליפו את מקומם? האם זה יעצור שם, או אפילו יתקדם ליום שבו ה-AI תחליף גם עובדים בכירים ותשאיר רבים מאיתנו מחוסרי עבודה?

אז לפני שנשקע בנבואות שחורות מדי נסביר, שנכון להיום, פלטפורמות וכלי ה-AI השונים לא מחליפים את הג'וניורים בתחומי השיווק ו-Revops, כלומר בכל היחידות הנוגעות לייצור ההכנסות של חברות. אבל זה לא אומר שתהליך כזה לא יקרה בעתיד.

"כדי להפעיל את כל הכלים החכמים שיש כיום עדיין נדרשת בינה אנושית, ידע ומומחיות. רק בעלי ניסיון רב וידע בעולמות השיווק יכולים להשתמש בכלים הללו בצורה נכונה. המצב הוא, שהכלים הללו חוסכים זמן לכל מי שמבין מהו תוצר טוב של שימוש בהם ומתי הם פחות מדייקים. ללא אותה הבנה אנושית וניסיון, הארגון לא יכול להשתמש בהם"

אנחנו נמצאים בנקודה קריטית, שבה ג'וניורים בחברות שיווק רבות ובתחומים נוספים מקבלים לידיהם את האפשרות להתפתח במהירות גדולה יותר בזכות השילוב של כלי AI מתקדמים עם החשיבה האנושית והיצירתיות שהם אמורים להביא לשולחן.

דווקא בימים אלה, עבור ג'וניורים נפתחת הזדמנות חסרת תקדים להתפתח בתפקידים שלהם במהירות, וגם לרכוש ידע והבנה חסרי תקדים בפלטפורמות הבינה המלאכותית השונות.

AI יכולה לתת 80% מתפוקת הג'וניור. אבל את 20% הקריטיים, שקשורים להפעלת שיקול דעת אנושי, יחס אנושי והבנת הקונוטציה הסביבתית – היא לא תצליח להחליף.

אנחנו מדברים על אבולוציה טכנולוגית. בעולם החדש, שבו אנו עדים לתהליך של "ברירה טבעית", אלו שיכולים ללמד את עצמם ולרכוש כישורים במהירות – ישרדו. אותם כישורים נוגעים לקשת רחבה מאוד של תחומים: החל מתפעול של הפלטפורמות והתוכנות העדכניות ביותר ועד לכישורי ניהול, שיווק וחשיבה יצירתית.

האם הטמעה ולימוד של כלי AI חוסכים בגיוס כוח אדם בארגון כבר עכשיו? 

ארגונים טכנולוגיים דואגים להישאר במרוץ האוטומציה והחיסכון, הם לא מוכנים להישאר מאוחר. הם עושים את זה באמצעות מעקב מקרוב אחר הערוצים, העמודים והמשפיעינים המובילים בתחום ברשתות החברתיות, בין אם זה ביוטיוב, בפודקאסטים, בקורסים, בוובינרים, בקבוצות פייסבוק ובאתרים כמו Reddit, ולהכיר כל חידוש, פיצ'ר וטריק שיכולים לקצר ולייעל את העבודה שלכם.

גם ארגונים צריכים להבין, שהתפתחות העובד היא אינטרס מובהק שלהם, ומומלץ שימנו אדם שיהיה אחראי לשתף ידע חיוני עם העובדים, להביא מומחים מבחוץ להרצאות, לקורסים ולסדנאות העשרה ולדאוג ליצור תחרותיות שיכולה לתמרץ אותם הלאה.

עם זאת, כדי להפעיל את כל הכלים החכמים שיש כיום עדיין נדרשת בינה אנושית, ידע ומומחיות. רק בעלי ניסיון רב וידע בעולמות השיווק יכולים להשתמש בכלים הללו בצורה נכונה. המצב הוא, שהכלים הללו חוסכים זמן לכל מי שמבין מהו תוצר טוב של שימוש בהם ומתי הם פחות מדייקים. ללא אותה הבנה אנושית וניסיון, הארגון לא יכול להשתמש בהם.

אז האם הכלים הללו חוסכים בכוח אדם בפועל? כשמדובר בארגונים גדולים עם בעלי תפקידים רבים לכל משרה, ייתכן שהם יכולים לחסוך בגיוס עתידי של עובדים. אבל עדיין אין עדויות מוכחות או מחקרים שמראים כי זהו אכן המצב.

בסופו של יום, שיווק ומכירות הם עולמות שמונעים מהבנה של ההתנהגות האנושית. כאן גם נמצא היתרון שלנו כעובדים בשר ודם – הבנת הדקויות, הרגשות והלך הרוח של הקהלים שלנו, שהבינה המלאכותית לא יכולה.

היום אנחנו עדיין בשלב ראשוני. ה-AI רק שיפרה במעט את עבודת מחלקות ואנשי השיווק. רבים מכירים את ChatGPT, אך עוד לא העמיקו את העבודה בו. בנוסף, ישנם עוד כלים רבים, כמו AnyWord וגם JAsper, שמסייעים לחזות את מידת הסבירות לכך שהקריאייטיב של מודעות יצליח ועוד מגוון כלים נוספים מבוססי בינה מלאכותית.

כלי ה-AI הופכים את אנשי השיווק לטובים יותר. אם בהתחלה ראינו חלק מהארגונים שמנסים להתעלם או להחרים אותם, היום השוק מבין, שאפשרות כזו כבר לא על הפרק. הג'וניורים וגם עובדים בכירים ותיקים יותר צריכים לראות איך אפשר לנצל את המהפכה הזאת לטובתם. זה הזמן להצטרף למהפכה ולרכוש ידע חסר תקדים, שיאפשר להם להיות פורצי דרך ולמנף את עצמם.

 

הכותבת היא שותפה ב-Envy, סוכנות שיווק ו-Revops בעולמות ה-B2B, המעניקה שירותים לחברות היי-טק וסטארטאפים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים