דיווח: יאנדקס תשתף עם רוסיה דאטה מנסיעות ב-יאנגו שבבעלותה
האם מידע של ישראלים המשתמשים ביאנגו - שירות המוניות שבבעלות תאגיד יאנדקס הרוסי - יגיע לידי פוטין וה-SFB? לפי אתר מדוזה, זה בדיוק מה שיתרחש בקרוב בשל חוק המעקב החדש של רוסיה ● יאנדקס הכחישה את הטענות
ישראלים, כמו גם תושבים מעוד 19 מדינות שבהן פועל שירות המוניות יאנגו (Yango) מבית תאגיד יאנדקס (Yandex) הרוסי, עלולים למצוא בקרוב את המידע שלהם מופר ומגיע לידיים זרות, ולא כאלו שהם בוטחים בהן.
אתר מדוזה (Meduza) – הידוע כפועל נגד ממשל פוטין – דיווח אתמול (ד') כי עקב חוק מעקב חדש שיכנס לתוקף ברוסיה בתחילת בספטמבר הקרוב, לשירות הביטחון הרוסי, ה-FSB (ר"ת Federal Security Service), תהיה בקרוב גישה מסביב לשעון לנתונים הנשמרים על ידי חברת המוניות שבבעלות יאנדקס מחוץ לרוסיה.
בכתבה של מדוזה צוטטו חילופי מיילים בין הנהלת החברה לעובדיה, ששאלו לפני כשנה היכן מאוחסנים נתוני הנסיעות במוניות הזרות. חששותי העובדים התעוררו בעקבות ידיעות על חוק שהוצג אז בפרלמנט הרוסי, שבינתיים עבר ושבקרוב שיעניק ל-FSB גישה למאגרי המידע של שירותי המוניות ברוסיה, ומסתבר שגם מחוצה לה.
לזרוע שירותי ההסעה הרוסית, שהחלה לפעול מחוץ לארצה ב-2011, הצטברו 36 מיליון משתמשים לאורך השנים, כך על פי מה שמצוין באתר האינטרנט של יאנדקס, החברה האם שלה.
יאנגו פעילה כידוע בישראל, אך גם באיחוד האמירויות הערביות, ארמניה, גאורגיה, קזחסטן, אלג'יריה, פקיסטן, אזרבייג'ן, כמו גם בנורבגיה ופינלנד. על לפי הדיווחים, שתי המדינות האחרונות כבר הזדרזו ואסרו על יאנדקס להעביר את המידע לרוסיה, עקב טענותיה של מדוזה.
נציבת תלונות הציבור הפינית לאבטחת סייבר, אנו טאלוס, אמרה למדוזה כי אבטחת נתוני שירותי המוניות היא "דאגה" הדורשת "הערכה מפורטת" וכן ציינה כי למדה על גזירת הממשל ברוסיה מהתקשורת.
הרשות להגנת המידע של נורבגיה, שפעלה בנדון אחרי פינלנד, מסרה בתגובה כי: "קיים סיכון רציני לפרטיות, מכיוון שהרשויות הרוסיות יכולות לעקוב אחר תנועתם של אזרחים נורבגיים דרך יאנגו".
גם גאורגיה וקזחסטן פתחו בחקירה בנושא, בזמן שבקזחטן חקירה מתמשכת בנדון הביאה את הממשלה להשעות זמנית את פעילות אתר יאנדקס במדינה.
מעניין לציין כי במרוקו הפסיקו הרשויות להתיר את פעילות יאנגו שלושה חודשים בלבד לאחר שזו החלה. לדברי המדינה, החסימה התרחשה "בהתחשב באופי פעילותה (של יאנגו – ג"פ), המהווה הפרה של תקנות התחבורה בכבישים ובהתחשב בסכנות של הובלה חשאית". הרשויות במרוקו מסרו כי המדינה מעוניינת לידע את האזרחים ש-"חברה זו עוסקת בפעילות בלתי חוקית".
יאנגו – האם הישראלים יודעים שהיא בבעלות רוסית?
בישראל המצב בינתיים שונה – תאגיד יאנדקס החל את פעילותו בארץ בשנת 2018. החברה פתחה משרדים בתל אביב ועסקה בפיתוח שירותים חדשים, כגון יאנגו מוניות ומשלוחים ושירות הזמנות המזון יאנגו דלי.
בסוף שנת 2022, בעקבות המלחמה באוקראינה, יאנדקס החלה לנסות למכור את פעילותה בישראל. החברה קיבלה מספר הצעות, אך עדיין לא ידוע מי תרכוש את פעילותה בישראל, אם בכלל.
אין אינדיקציה ודאית האם הישראלים בכלל מודעים לכך שיאנגו היא חברה רוסית בעת שהם משתמשים בשירותיה, וגם בהנחה שחלקם יודעים זאת – ספק אם אי פעם נתנו את דעתם לשאלה האם המידע שלהם נשמרם על ידי יאנדקס, והיכן. הרגולטורים בישראל, לעת עתה, לא התייחסו לידיעה של מדוזה, פורסמה כבר ביום ג', ולא נקטו בפעולות בעניין.
על פי המקורות של מדוזה, לקוחות של יאנגו מכל העולם נבהלו ומוטרדים לגבי בטיחות הנתונים שלהם לנוכח החקיקה הרוסית, ורבים מהם ביקשו משירותי התמיכה של החברה להבהיר להם את המצב. מדוזה טוענת כי אחד המנהלים אמר לעובדים שהנתונים של יאנדקס גו ויאנגו מאוחסנים ברוסיה, וביקש מהם "להימנע מלהזכיר את המיקום הנוכחי של הדאטה סנטרים" בשיחותיהם עם הלקוחות המודאגים.
"מאגרי המידע של כל יאנגו… ממוקמים ברוסיה. אין חלוקה פיזית או הגיונית (לחלק הבינלאומי והרוסי – ג"פ)", נכתב במייל של ההנהלה, שצוטט על ידי מדוזה.
יאנדס הכחישה את הטענות וניסתה להרגיע החששות
יצוין כי את יאנדקס הקים היזם הרוסי-יהודי (שאביו אפילו ישראלי במקור) ארקדי וולוז', יחד עם איליה סגלוביץ' וילנה קולמנובסקאיה, ב-1997. כיום הוא עדיין היו"ר שלה. יאנדקס היא חברת הטכנולוגיה הגדולה ברוסיה, ו-וולוז' נחשב כאחד האנשים המשפיעים ביותר ברוסיה בתחום.
יאנדקס מציעה מגוון רחב של מוצרים ושירותים, כולל מנוע חיפוש, שירות דואר אלקטרוני, מפות, ניווט, מכירת מוצרים ועוד, והיא החברה הרוסית הציבורית הראשונה שהונפקה בבורסת הנאסד"ק.
וולוז' האוליגרך, שהונו מוערך ב-700 מיליון דולר, הוא דמות מורכבת – הוא גם פילנתרופ ידוע שתרם מיליוני דולרים למוסדות צדקה שונים בארצו, אך מאידך הוא הואשם לא אחת כמשתף פעולה עם הממשלה הרוסית והכחיש זאת.
יאנדקס הגיבה לדיווח והכישה את האישומים של מדוזה. החברה הצביעה על כך ששיטות ניהול הנתונים שלה אינן שונות מהשיטות שבהן משתמשים "שירותי האינטרנט הגדולים ביותר" בעולם.
בהצהרה מורחבת יותר שנשלחה לאתר מדוזה, החברה אמרה שלמרות הטענות, הגישה לנתוני הנסיעות תישאר בסמכותם של גורמי אכיפת החוק במדינה שבה התקיימו הנסיעות, בהתאם לחוקים המקומיים. בחברה הבטיחו כי הנוהל הזה יימשך גם לאחר ה-1 בספטמבר, עם כניסת החוק החדש לתוקף.
בתגובת יאנגו ישראל נכתב כי "לרגולציה הרוסית שום השפעה או יכולת להשפיע על פעילותה הבינלאומית של יאנגו בכלל, ושל יאנגו ישראל בפרט, המאוגדת בישראל ושהיא חברה ישראלית. יאנגו ישראל פועלת על פי סטנדרט אבטחת הפרטיות הגבוה ביותר. אין שום מידע על לקוחות המועבר לרשויות הרוסיות כיום, ולא יהיה כזה גם בעתיד. המידע האישי של לקוחות יאנגו נשמר על פי התקנים המחמירים ביותר. מידע כזה יכול לעבור לרשויות בארץ רק על פי צו בית משפט או על פי החוק בישראל, ולרשויות בינלאומיות רק על פי החוק הבינלאומי ובהתערבות גופים המוסמכים לכך".
כיום מוניות אשר מפעילות אפליקציות של יאנגו וגיט טקסי נכנסות לאסוף נוסעים ממפעלים בטחוניים הכל חשוף ברשת האפליקציות ומשם לך תדע.