שלמת בטון, מלט ו-IT

משרד השיכון עורך פיילוט להעלאת אפליקציות לאזורי הנחיתה של AWS וגוגל קלאוד ● מקסים קורוסטישבסקי, המנמ''ר, מספר איך הוא משדרג את מערכות המשרד, בעזרת נס, ואומר ש-"ענן איננו מטרה, אלא אמצעי לשיפור השירות

מקסים קורוסטישבסקי, מנמ"ר ש.ל.ה. שירותי רפואה.

"אנו נייפה אותך מאוד. נלבישך שלמת בטון ומלט ונפרוש לך מרבדי גנים… המדבר – אנו דרך בו נחצובה, הביצות – אנחנו נייבשן", כתב נתן אלתרמן. מקסים קורוסטישבסקי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד הבינוי והשיכון, מזדהה עם מילות השיר: "מערך הדיגיטל הלאומי בחר בנו להיות המשרד הממשלתי הראשון שעורך פיילוט, במסגרת פרויקט הענן נימבוס, להעלות אפליקציות לאזורי הנחיתה הממשלתיים של שני העננים הציבוריים של נימבוס (של AWS וגוגל קלאוד – י"ה). לא הסתפקנו בכך, וכיום יישום המערכת החדשה, של התחדשות עירונית, עובד בארבע תצורות: על Open Shift של רד האט, שמותקן בחצרות המשרד, גוגל קלאוד, AWS ו-Azure של מיקרוסופט. זה לא הישג אישי שלי בלבד, אלא של כל עובדי האגף, השותפים לתהליך".

קורוסטישבסקי עובד במשרד הבינוי והשיכון מ-2010 ומשמש כמנמ"ר מ-2018. תחת ניהולו יש 120 עובדים – עובדי מדינה ונותני שירותים, מומחי נס ועובדי קינדריל, שמעניקים למשרד שירותי פיתוח, תמיכה וחומרה. "פעילות המשרד נחלקת לשני תחומים: הבינוי, שמתמקד בשיווק קרקעות לבנייה, בפיתוח קרקעות ובקידום שיטות בנייה חדשות, והשיכון, שבמסגרתו יותר מ-300 אלף משקי בית מקבלים סיוע בשכר דירה, דיור ציבורי, משכנתאות, תוכניות לרכישת דירה ועוד. זאת, לצד 100 אלף שזכו בתוכניות 'דירה בהנחה'. תקציב המשרד עומד על כשמונה מיליארד שקלים בשנה. התהליכים במשרד רחבים ומורכבים, ובלי יכולות מחשוב מתקדמות, לא ניתן להצליח במשימה", ציין קורוסטישבסקי.

"הסוד – בשבירת המחסום למעבר בין עננים"

"אני תמיד אומר לעמיתיי ולעמיתותיי, המנמ"רים והמנמ"ריות: הענן אינו מטרה, הוא אמצעי לשמירה על כספי האזרחים, ייעול ושיפור השירות", אמר.

"בעזרת תהליכי אוטומציה שהטמענו במערכות, ושימוש בקוברנטיס ובמיקרו-שירותים, ניתן לנייד את היישומים בין העננים וגם בתוך הבית", ציין קורוסטישבסקי. לדבריו, "עמדנו במשימה והוכחנו שניתן לנייד את היישומים בין העננים וגם לקרקע ובחזרה. הסוד הוא בשבירת המחסום למעבר בין עננים: אנחנו עושים זאת באמצעות הטמעה של 'תרבות ענן' באגף, שימוש בספריות ובתשתיות קוד פתוח, עם דגש על יישום מונחה API והקפדה על פיתוח מאובטח. חלק מרכזי ב-'תרבות הענן' הוא תהליך הפרדה עמוק של האפליקציות מבסיס הנתונים. זה יאפשר לנו גמישות רבה במעבר לענן הציבורי, תוך החלפה של בסיסי נתונים 'יקרים' בחלופות מבוססות קוד פתוח. עם סיום הפיילוט הנוכחי, של פורטל ההתחדשות העירונית, אנחנו 'אורזים מזוודות' ומתכוננים לעבודה היברידית, בסביבה פתוחה".

לדבריו, "ההחלטה לעבוד במסגרת אזור הנחיתה הממשלתי מבטאת את האסטרטגיה שאני מוביל, שמתמקדת בערך העסקי למשרד ובשירות לאזרח".

הטכנולוגיה לטובת הגרלת תוכנית המענקים של משרד השיכון

קורוסטישבסקי ציין כי "בשיתוף אנשי נס, השקנו פרויקט חדש – הגרלת תוכנית המענקים, שבמסגרתה 1,000 זכאים יקבלו מענק לרכישת דירה מיד שנייה. בתוך יממה נרשמו קרוב ל-2,000 משקי בית. באפס זמן הצלחנו לקחת פלטפורמה קיימת בענן, לשדרג אותה טכנולוגית לטובת תוכנית המענקים לרוכשי דירה מיד שנייה, וכך הפרויקט מטפל לא רק בהגרלות הדירות, אלא גם במענקים ובהנחות. כמעט 20 אלף משקי בית נרשמו לאתר ההגרלות".

הוא אמר ש-"השנה נסיים את המעבר ל-100% שירותים דיגיטליים לאזרחים. המטרה היא שיפור השירות לאזרח – עם ממשקים לכלל משרדי הממשלה, הנגשה של יותר נתונים ומידע לאזרחים, והכי חשוב – פחות הגעה פיזית שלהם למשרדים. כחלק מזה, אנחנו מרחיבים את כמות הטפסים והמינהלות בדיגיטל. התשתית קיימת ואנחנו עובדים על זה עבור האזרחים. עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות השתמשו בשירות ב-2022, והיעד שלי הוא להגיע למאות אלפי משתמשי דיגיטל במהלך 2024".

אמצעי נוסף שאנשי משרד הבינוי והשיכון "גייסו" לצורך עבודתם הוא רחפנים. "אנחנו משתמשים בהם לטובת פענוח נתונים", סיפר קורוסטישבסקי. "זה חוסך זמן ומשפר את הדיוק. הרחפנים בודקים, למשל, האם הקבלן הכניס צנרת לתשתית ובאיזה קוטר – והכול מתועד".

מה בנוגע ל-AI?
קורוסטישבסקי: "נכניס בעתיד כמה יכולות בינה מלאכותית, שינצלו את הכוח של ה-AI לדברים מעשיים ובעלי ערך".

"בניתי נבחרת מחשוב חזקה, שמתבססת בעבודתה על תהליכים מתקדמים. חוללנו בשנים האחרונות מהפך. לאחר שתרבות ה-DevOps והאוטומציה הוטמעו היטב באגף, הקמנו יחידת CCOE, שתסייע לנו לבנות את היכולת לממש את התפיסה ההיברידית ולשמור על מעבר אחראי ומאובטח לענן", אמר קורוסטישבסקי.

הוא הוסיף ש-"בשיתוף נס ואנשי מערך הדיגיטל הלאומי נמשיך לייעל את כל השירותים והתהליכים של משרד הבינוי והשיכון, על כל מורכבותם, ונסב עוד שירותים לפלטפורמות דיגיטליות. נקדם את המשרד ונשפר את השירות לאזרחים. נפעל להכנסת כמה שיותר יכולות AI ונמשיך לעבוד בצורה היברידית".

לסיכום, קורוסטישבסקי ציין כי "בסקר שערכה נציבות שירות המדינה, זכינו לציון הגבוה 9.2 – והוא משקף את שביעות רצון הציבור מהמהלכים שלנו. אנחנו שואפים ועושים על מנת לקבל ציון גבוה יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים