מארק צוקרברג עדיין מפנטז על המטאברס – לדבריו, ה-GenAI תקדם זאת
מסתבר כי מנכ"ל ומייסד מטא עדיין רואה במטאברס את עתיד האינטרנט ומאמין שבינה מלאכותית תהיה חיונית להצלחת העולם הוירטואלי והפיכתו לחלק בלתי נפרד מחייכם - ומהכנסותיה של מטא בהובלתו
מנכ"ל מטא (Meta), מארק צוקרברג, הבהיר שהוא רואה בבינה מלאכותית אמצעי חיוני לקידום המטאברס (Metaverse) – שהיווה את החזון שלו ושל החברה לעתיד שבו אנשים יכולים לעבוד, לשחק, להכיר ולהתרועע בעולמות וירטואליים עשירים ומרהיבים במיוחד. חזון שנדמה היה שנשכח והוזנח, אבל אפשר שבעצם לא…
בראיון שהעניק באחרונה ל-The Verge, אמר צוקרברג כי בינה מלאכותית יוצרת כבר נמצאת בשימוש במגוון דרכים לשיפור המוצרים של מטא, למשל כסיוע ביצירת אווטרים מציאותיים יותר או על ידי מתן המלצות מותאמות אישית למשתמשים. הוא גם טען שה-AI הג'נרטיבית ויכולותיה יהוו גורם מרכזי בשיפורים עתידיים שיגיעו לשירותים הפופולריים שמטא עומדת מאחוריהם, פייסבוק, אינסטגרם, ת'רדס ומוצרים קיימים אחרים.
אם לחזור למטאברס – שפירושו בעברית מטא-יקום ושהוא עולם אלטרנטיבי דיגיטלי – מקור המונח 'מטאברס' בסופר המדע הבדיוני ניל סטפנסון, שהמציא אותו ביצירותיו. הרעיון הבדיוני הזה החל קורם עור וגידים לפני מספר שנים, כשפייסבוק החליטה להתמקד בו ולפתח אותו כדי להעביר משתמשים לחיים בעולם דיגיטלי, שבו אנשים כבר לא צריכים להימצא פיזית יחד כדי להרגיש קרובים זה לזה. למעשה צוקרברג וקברניטיו החליטו ליצור את חברת האם מטא, המאגדת את כל המותגים שבבעלותם, כשהדגש בשינוי השם היה מיתוג החברה כיצרנית מטאברס.
למטא היו שאיפות להגיע אליו מזמן. המטאברס.לפי שנתיים וחצי, בראיון ל-The Verge, הצהיר צוקרברג: "אני חושב שנעבור מחברה שנתפשת בעיקר כחברת מדיה חברתית לחברת מטאברס". בראיון, שעליו דיווחנו בזמנו, הצהיר המנכ"ל האמבציוזי כי היכולות של החברה להציע את היקום האלטרנטיבי המקביל אמורות להיות מוכנות בעוד כחמש שנים. אבל בהמשך הדרך נדמה היה שהרכבת הזו עצרה וקפאה במקומה. מדוע? בעיקר בגלל ה-AI היוצרת שכבשה בסערה את עולם הטק והפכה למילת הבאזזז שהחליפה את המינוח 'מטאברס' והשכיחה את החזון של מטא.
אלא שכעת מסתבר ש'צוק' לא מוותר על חלומו. בראיון האחרון איתו סיפר צוקרברג כי אחת הדרכים שבהן הוא רואה את הבינה המלאכותית משחקת תפקיד במטאברס היא לשם יצירת פרופילי AI אינטראקטיביים, הפועלים באופן עצמאי יותר. הוא רואה בעיני רוחו עתיד שבו ליצירי ה-AI האלה יהיו פרופילים באינסטגרם ובפייסבוק, והם יוכלו לפרסם תוכן, ליצור אינטראקציה עם אנשים ואפילו לתקשר אחד עם השני. לדוגמה, במטאברס צ'טבוטים של AI יוכלו לעזור למשתמשים לבשל, לתכנן אימונים או לבנות מסלולי חופשה. "נגיע לנקודה הזאת שבה יהיו 100 מיליון AIs שרק עוזרים לעסקים למכור דברים", הבהיר צוקרברג חלק מהכוונות והיומרות שלו בתחום. "אני חושב שזה הולך להיות מאוד משכנע ומעניין, וברור שאנחנו מתחילים להתקדם בזה לאט", אמר צוקרברג בראיון שהתפרסם ביום ד' שעבר.
האם העתיד המזהיר בפוטנציה של המטאברס עדיין כאן?
מעניין להיזכר בדו"ח של מקינזי ושות' (McKinsey & Company) שפורסם ביוני אתשקד, Value Creation in the Metaverse שמו, שהראה שהמטאברס עשוי להיות גדול מכדי להתעלם ממנו. בתחזית המוקדמת של מקינזי נאמר כי למטאברס יש פוטנציאל לצמוח להיקף הכנסות של 5 טריליון דולר בערך עד 2030. הדו"ח התבסס על תובנות קנייניות וניתוח נתונים רבים, כולל סקר של יותר מ-3,400 צרכנים ומנהלים, שנשאלו על אימוץ המטאברס, הפוטנציאל שלו והשפעתו הצפויה על ההתנהגות שלהם. החוקרים גם ראיינו בוני מטאברס ומומחים בתעשייה, שהייתה בראשית ימיה אז, אבל שניבאו לה הצלחה גדולה.
התחזית הציגה את המסחר האלקטרוני ככוח הכלכלי הגדול ביותר (2.6 טריליון דולר) במטאברס, לפני תחומים כמו למידה וירטואלית (270 מיליארד דולר), פרסום (206 מיליארד דולר) וגיימינג (125 מיליארד דולר).
צוקרברג, המנכ"ל המוביל את פייסבוק/מטא מזה שנים רבות, שחווה שלל ביקורת וכישלונות בדרך, כנראה סבור גם הוא למרות הכל שהעולם האלטרנטיבי הווירטואלי שביכולתו להציע לנו יהווה אטרקציה ושיש בו עדיין את הפוטנציאל להצלחה אדירה, כזו שתשאב את כולנו לזרועותיה ה"חמימות" של מטא.
ולא רק ל-The Verge אמר צוקרברג את הדברים. בפועל הוא הזכיר את המטאברס והשיב אותו לשיח הכללי במספר ראיונות שהעניק לתקשורת בשבוע שעבר. צוקרברג הבהיר בראיונות אלו כי הוא רואה בהתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית מפתח למקסום אינספור יישומים במטאברס.
מדבריו ניתן היה להבין כי הוא מאמין בעתיד שבו המטאברס ישגשג בזכות ה-AI והפוטנציאל שלה לחולל בו מהפכה ומאמין שהיכולות של ה-GenAI הן שיהפכו את העולמות הווירטואליים לסוחפים ומרתקים יותר, וכן יעזרו ליצור הזדמנויות חדשות לאנשים לעבוד, ללמוד ולהתחבר וירטואלית אלו לאלו.
גם למטא יש מודל שפה גדול ומתקדם – כמוצר קוד פתוח
כשצקרברג מדבר על ה-GenAI הוא כמובן לא מתכוון לכלי המפורסם ביותר בתחום כיום, ChatGPT מבית OpenAI, אלא ליכולות AI יוצרת שהחברה שלו שוקדת עליהן בזרוע Meta AI שלה מזה זמן, וכבר מחזיקה בתוצרים משמעותיים שלהן.
בחודשים האחרונים, כפי שדיווחנו, השיקו מטא ומיקרוסופט בקוד פתוח את Llama2 – מודל AI לעיבוד שפה שפיתחו ושהן ממשיכות לפתח כל העת. יש להניח שצוקרברג מתכונן לשלב את היכולות הללו בפיתוחי המטאברס העתידיים, ומקווה שכך הוא ישדרג את ההיצע המטאברסי הראשוני לגולשים, שלא התלהבו במיוחד עד כה ממה שמטא השיקה בתחום עד כה.
בין אפליקציות המטאברס שכבר הושקו על ידי החברה: Horizon Worlds – אפליקציה חברתית בטכנולוגיית VR; את Horizon Venues – אפליקציית VR המאפשרת למשתמשים לצפות באירועים חיים וירטואליים, כגון הופעות מוזיקה, ספורט ועוד; את Horizon Workrooms – אפליקציה VR המאפשרת לעבוד יחד בעולם וירטואלי משותף; את Spark AR – כלי VR המאפשר ליצור אפקטים חזותיים ושמעיים לשימוש ב-פייסבוק, אינסטגרם ו-מסנג'ר; וכן את Meta Avatars – שירות המאפשר למשתמשים ליצור ולשתף את הדמויות הווירטואליות שלהם.
בנוסף, מטא עובדת על מספר אפליקציות מטאברס חדשות וביניהן: אפליקציית רשת חברתית חדשה המבוססת על מציאות רבודה, שתאפשר למשתמשים להתחבר עם חברים ומשפחה בעולם האמיתי (ושהיא אולי המטאברס עליו דובר כל העת, בהא הידיעה, על אף שהמטאברס בגרסתו הסופית יהיה שמיש גם ללא משקפי או קסדות VR/AR); אפליקציה המאפשרת לשחק משחקים בעולם וירטואלי משותף; ובנוסף אפליקציה המאפשרת למשתמשים לעבוד יחד בצורה יעילה יותר בעולם וירטואלי. מוצר נוסף שהחברה עובדת עליו הוא משקפיים חכמים, שבהם משולבים פיתוחים של זרוע MetaAI ושבסיסם בינה מלאכותית שיכולה לתקשר באמצעות קול, טקסט ואפילו מחוות פיזיות.
צוקרברג הצהיר שהמחויבות שלו ל-מטאברס נשארה איתנה, למרות האתגרים המתמשכים סביב המוצר והצעת הערך המרכזית שלו. כיום מטא צופה שהמטאברס יהיה שוק של 800 מיליארד דולר עד 2024, והיא לא מוכנה שלא להיות שחקנית מובילה בתחום זה.
ואכן, נראה שהצעדים שנעשו בחודשים האחרונים מחזירים את מטא לבניית עולמות וירטואליים עבורנו. עכשיו רק נשאלת השאלה האם הפעם המטאברס באמת יקרום עור וגידים ויהפוך לדבר הבא בחיינו בקרוב – אם לאו. ימים יגידו.
תגובות
(0)