אניבוק גייסה שבעה מיליון ש' להקמת ה"נטפליקס" של עולם הספרים
הטכנולוגיה של הסטארט-אפ אניבוק לומדת הרגלי קריאה ויוצרת "קיוסק ספרים" פיזי המותאם אישית באמצעות בינה מלאכותית
הסטארט-אפ אניבוק (AnyBook) – המפתח ספריה אוטונומית מותאמת אישית מבוססת AI – השלים סבב גיוס Pre-seed בהיקף של שבעה מיליון שקל, בהשתתפות בכירים לשעבר באמדוקס ומשקיעים פרטיים נוספים.
חברת אניבוק מבקשת לרתום את טכנולוגיות ה-AI כדי להרחיב את מודל השאלת הספרים מספריות עמוסות באלפי כותרים, שבחלקם הגדול לא רלוונטיים לקהלי המטרה. בעזרת היכולות שפיתחה החברה, ניתן ליצור דף קומפקטי, מדויק ומותאם לקהילה. האלגוריתם של החברה מנתח את הרגלי הקריאה והעדפות של חובבי ספרים ומאפשר לחברות וארגונים להציב "קיוסק ספרים", שכולל מדף או פינת ספריה שכל אחד מהספרים שנמצאים עליהם מותאם אישית לפרופיל של קהל הקוראים.
האפליקציה של אניבוק יוצרת לכל קהילה פלטפורמה חברתית, שבה החברים יכולים לשתף אחד את השני בביקורות, המלצות ותוכן על ספרים. המערכת האוטונומית לומדת כל העת את הרגלי הקריאה והפופולריות של הספרים ומנתחת משוב של הקוראים. אחת לחודש אניבוק מרעננת את מדף הספרים בכל ארגון, בהתאם להמלצות הספציפיות של אלגוריתם ה-AI.
לפי החברה, הטכנולוגיה שלה מאפשרת לארגונים לתת לעובדים את האפשרות ליהנות מאספקה שוטפת של ספרי קריאה שמעניינים אותם, וזאת באופן יעיל ובעשירית מהשטח שדורשת ספריה מסורתית שאינה מנוהלת בכלים טכנולוגיים מתקדמים.
החברה פועלת במודל SaaS, עם דמי מנוי חודשיים, ובין לקוחותיה עיריית תל אביב ועשרות חברות היי-טק בהן אלביט, אמדוקס, פלייטיקה, פנגו, הייבוב ואחרות.
הספר הדיגיטלי מדשדש – הגיע זמן לשלב טק בספרים הישנים והטובים
על אף המהפכה הדיגיטלית והפופולריות האדירה של פלטפורמות הווידיאו, שוק הספרים העולמי עדין רחב ומגלגל בארה"ב בלבד קצת יותר מ-28 מיליארד דולר בשנה. מחקרים מראים שקריאה עוזרת להתפתחות אישית, חברתית וגם כלכלית ולכן ממשלות ורשויות מקומיות משקיעות מיליארדים בשירותי קריאה על מנת לקדם את התפתחות התושבים שלהן. בזמן שתעשיות תוכן אחרות השתנו מקצה לקצה בעקבות המעבר ממוצר פיזי למוצר דיגיטלי, כמו נטפליקס וספוטיפיי, בשוק הספרים עדין 80% מהמכירות הם של הספר המודפס.
חלפו 25 שנה מהשקת הספר הדיגיטלי הראשון, ותחום זה לא התרומם, אולם חברות הטכנולוגיה ממשיכות להתמקד בפלח השוק הדיגיטלי, במקום להביא חדשנות לפלח הענק של צרכני הספרים המודפסים. מצב הזה גורם לשוק הספרים להישאר מאחור אל מול תעשיות תוכן שמשגשגות המביאות למהפכות שוק בתחומן. צרכן הספרים, שהתרגל לצרוך ספריית תוכן בהתאמה אישית ובמודל תמחור על בסיס מנוי חודשי בתחומי הפנאי האחרים, עדין צורך את הספרים שלו במודלים מיושנים. סקר שערכה אניבוק בקרב משתמשיה העלה ש-81% מהם מעידים ש-אנעיבוק גורמת להם לקרוא יותר, ושהם רואים ב-אניבוק תרומה לפיתוח האישי והאינטלקטואלי שלהם ויצירת ערך מוסף תרבותי וקהילתי.
אניבוק הוקמה על ידי אלירן נבון, המשמש כמנכ"לה; גל דרום, ה-CTO; רועי נחמיאס ורון מושקוביץ, המכהן כיו"ר.
אלירן הוא דור שני בחברת ההוצאה לאור דני ספרים, מהגדולות בישראל. הוא גדל לתוך עולם הספרים, עבד בהוצאה מגיל שבע ושימש בהמשך כמנהל החברה. דרום הוא בעל ניסיון רב שנים בפיתוח מוצרי B2B2C, לרבות בתחום הספרים בעולם האקדמי, כמנהל מוצר בכיר באקסליבריס וכיועץ לחברת Chegg.
מאיה קלופמן מכהנת כמנהלת פיתוח עסקי בחברה. מאיה היא סופרת ("ויסקי לארוחת בוקר"), לקטורית ומאסטרנטית לספרות באוניברסיטת תל אביב, והיא בעלת רקע בפיתוח עסקי ובייעוץ אסטרטגי.
חוויה המותאמת למאה ה-21
נבון, המייסד המשותף והמנכ"ל, סיפר: "כשעבדתי בתעשיית הספרים ראיתי איך תעשיות תוכן אחרות פורחות ומשתנות מקצה לקצה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, בזמן שהתעשייה שבה אני עובד לא מצליחה להתרומם. ענף הקריאה לא מצליח לעמוד בקצב של שינוי העדפות הצרכנים, והתוצאה היא איבוד של קהל שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להחזיר אותו בעתיד".
לדבריו, "בתעשיית הספרים מדברים כבר שנים רבות על הספרים הדיגיטליים, אולם בפועל כמנכ"ל של הוצאה לאור ראיתי את היקפי המכירות שלהם והבנתי שמשם לא יגיע השינוי. החלטתי עם שותפי להביא מודל שיתן גם לצרכן הספרים חוויה חדשה, שתגדיל את מדדי השימוש ותגרום לצרכן לקרוא יותר ולהנות מספר כמו שאני נהנה ממנו מגיל צעיר. אחד הגורמים שמרתיעים קוראים פוטנציאלים הוא הצורך להגיע פיזית לספריה עירונית, הזמן הרב שנדרש למצוא ספר מעניין מתוך מבחר עצום של אלפי ספרים, שרובם לא רלוונטיים, ומקרים רבים של אכזבות. האלגוריתם מצמצם מקרים אלו למינימום, ומייצר חוויה שמותאמת למאה ה-21. החזון שלנו שבכל המשרדים של חברות, בבתי ספר, בארגונים ציבוריים ובמרחבים הציבוריים העירוניים יהיו ספריות קומפקטיות שמותאמות ספציפית לאותה קהילה".
אניבוק החלה לפעול במודל המסוים והחדש בתחילת 2023 והגיעה בזמן קצר להכנסות של מאות אלפי דולרים, עם שיעור צמיחה חודשי של 38% במכירות.
כעת היא הבהירה כי כספי ההשקעה ישמשו אותה לשם פיתוח המוצר, שיפור יכולות התאמה והנגשה והרחבת השירות בישראל מחברות היי-טק, שהן עיקר לקוחות החברה כיום, לתחומים נוספים בהם בתי ספר, מרחבים עירוניים וארגונים במגוון תחומים.
תגובות
(0)