"המנמ"רים בעיריות הם עמוד התווך בהתמודדות עם אתגרי המלחמה"
כך אמר צחי שלום, ראש מינהל טכנולוגיות בשלטון המקומי ● לדבריו, "נכנסנו מתחת לאלונקה כדי לסייע לרשויות להתמודד עם אתגרי המלחמה" ● וגם: התמודדות הרשויות עם הסייבר במלחמה
"המנמ"רים בעיריות הם עמוד התווך בהתמודדות עם אתגרי המלחמה. אנשי הטכנולוגיה פועלים בחמ"לים של הרשויות המקומיות 24/7 מהרגע שהיא פרצה, בשבת", כך אמר צחי שלום, ראש מינהל טכנולוגיות במרכז השלטון המקומי, בראיון לאנשים ומחשבים.
לדברי שלום, מאז פרוץ המלחמה, מרכז השלטון המקומי עוסק במתן מענה לרשויות באמצעות חמ"ל מיוחד, שהחל לפעול כמה שעות לאחר שהמלחמה פרצה. "כמו בקורונה, גם כעת השלטון המקומי נכנס מתחת לאלונקה, ומהווה המקור המרכזי לסיוע לרשויות. כך גם אנחנו, אנשי הטכנולוגיה בשלטון המקומי", ציין.
איפה תפסה אתכם המלחמה ואיך נערכתם מיד עם תחילתה?
"כמו כולם, היא תפסה אותנו בהפתעה באותה שבת שחורה בבוקר. מיד לאחר שהחלו העניינים להתבהר, הבנו שיש כאן אירוע מיוחד ופתחנו את החמ"ל לרשויות, שפועל מהמשרדים שלנו בתל אביב. יש לנו ניסיון מתקופת הקורונה, ולכן המעבר משיגרה לחירום היה יחסית מהיר".
איך אתם מסייעים לרשויות באמצעות החמ"ל?
"אנחנו נותנים מענה לרשויות המקומיות, לכל סוגי הפניות, ומנתבים אותן לגורמים השונים ולשותפים שלנו בממשלה – מערך הסייבר ואחרים.
ככל שהאירועים התגלגלו, הבנו שיש צורך להקים מוקד מיוחד לעולמות הטכנולוגיה, המחשבים ומערכות המידע. כדי לתת מענה לחברינו המנמ"רים ביישובי העוטף, טיפלנו בנושאים של ציוד שהיה חסר באותו הזמן ונתנו מענה לאתגר כוח האדם שגויס למילואים – מה שהשפיע על היכולת להיענות לצרכים דחופים. כנ"ל לגבי נושאים טכניים: חיברנו בין הרשות לבין הגורמים המקצועיים, כולל חברות פרטיות שעובדות עם הענף וכמובן אוטומציה החדשה. אני חייב לציין שההיענות הייתה מדהימה".
אחד האתגרים ברשויות המקומיות הוא נושא הסייבר. כיצד אתם מתמודדים עם זה?
"המענה ניתן תוך שיתוף פעולה עם השותפים, כמו מערך הסייבר, מערך הדיגיטל ואיגוד המנמ"רים בשלטון המקומי. יישמנו למעשה מכרז שנועד לסייע לרשויות להתמודד עם אתגרי סייבר ואתגרים שונים, בעזרת הזוכה, צ'ק פוינט. גם כאן אנחנו משמשים כמוקד מרכזי לפניות, כדי לזרז את הטיפול בבקשות השונות של הרשויות, ואני חייב לציין שזה עובד בצורה יעילה ומהירה.
אין זה סוד שחלק מהרשויות נכנסו למלחמה עם פערים משמעותיים בהיערכות לסייבר. זה ידוע ומטריד, ואחת המשימות שלנו כרגע היא לסייע לרשויות, בעוטף ובמקומות אחרים, להעלות את רמת האבטחה שלהן".
האם היו ניסיונות רבים של האקרים לתקוף את הרשויות המקומיות, שגרמו לנזק?
"לא. בדומה לגופים אחרים, התקיפות לא היו משמעותיות, וגם כאן עבדנו בשיתוף פעולה עם מערך הסייבר ויתר הגורמים הרלוונטיים. התיאום והסנכרון עובדים יפה ומהר. חשוב גם לציין שהרשויות נאלצו להתמודד עם היקפים של אתגרים שאף אחד לא חשב עליהם בעבר, ולא היה דבר כזה עד היום. אין לי ספק שביום שאחרי המלחמה יצטרכו להפיק לקחים בכל מה שקשור להיערכות מערכות מידע בחירום ברשויות, להגביר תקציבים ומשאבים. אין כיום אחד שלא משוכנע שהצד הדיגיטלי בהיערכות לחירום הוא קריטי ביותר עבור הרשות המקומית, שצריכה לתת מענה לתושבים בכל התחומים".
בסך הכול, איך אתה מעריך את תפקוד הרשויות המקומיות במלחמה?
"עוד מוקדם לסכם, אבל עד כה – התפקוד מצוין. צריך לזכור שהאתגרים הם לא רק של רשויות העוטף אלא של כלל הרשויות, בין היתר מאחר שלא מעט תושבים פונו מהעוטף וחלק מהם ייאלצו להישאר זמן רב במקומות החדשים שלהם. זה מייצר אתגרים לרשויות המקומיות הרלוונטיות, ואין ספק שהדיגיטל הוא מרכיב חשוב במתן מענה להם".
תגובות
(0)