ניסוי של X: תגבה ממשתמשים חדשים מסוימים תשלום שנתי סמלי

רק לאחר שהמצטרפים החדשים ישלמו לרשת החברתית דולר בודד לשנה, יפתחו לפניהם האפשרויות לעשות בפלטפורמה שימוש שאינו פסיבי ● מה עומד מאחורי ההחלטה וממשתמשים חדשים מאילו מדינות יגבה הכסף?

תביעתם סורבה על ידי השופט. אילון מאסק ו-X (לשעבר טוויטר) שבבעלותו.

X – פלטפורמת המדיה החברתית שבבעלות אילון מאסק, שנקראה בעבר טוויטר – תתחיל להוציא לפועל תוכנית ניסיונית חדשה לגביית דמי מנוי. במסגרת הפיילוט, משתמשים חדשים מניו זילנד ומהפיליפינים ידרשו לשלם לחברה דולר בשנה, כדי לגשת לתכונות חיוניות כמו פרסום של ציוצים או ריטוויטים, הענקת לייקים ו/או פרסום תגובות לתכנים שמועלים לפלטפורמה. למשתמשים שיבחרו לא לשלם את דמי המנוי תהיה גישה מוגבלת, שתאפשר רק קריאת פוסטים, צפייה בסרטונים ומעקב אחר חשבונות. על החידוש בישר לראשונה אתר פורצ'ן (Fortune), אך הוא גם דווח רשמית על ידי X אחר כך, בציוץ.

בהמשך הבהיר מאסק למתקוממים כי עדיין ניתן יהיה ליצור חשבונות "לקריאה בלבד" ללא תכונות מפתח וללא עלות, עם זאת כדאי לדעת כי ל-X יש גם מאז עידן מאסק שירות בשם X Premium (שכונה Twitter Blue עד לאחרונה) – המספק תכונות נוספות כמו פוסטים ארוכים יותר, נראות מוגברת בפלטפורמה, וסימן וי כחול לאימות – שעלותו החודשית משתנה לפי אזור.

"החל מהיום, אנו בודקים תוכנית חדשה (Not A Bot) בניו זילנד ובפיליפינים. חשבונות חדשים ולא מאומתים יידרשו להירשם מנוי שנתי של $1 כדי להיות מסוגלים לפרסם ולקיים אינטראקציה עם פוסטים אחרים. במסגרת בדיקה זו, משתמשים קיימים אינם מושפעים", כתבה החברה. בהמשך הציוץ הסבירה X כי "בדיקה חדשה זו פותחה כדי לחזק את המאמצים המוצלחים ממילא שלנו להפחית דואר זבל, מניפולציה על פעילות הפלטפורמה ופעילותם של בוטים, תוך איזון בין נגישות הפלטפורמה לבין סכום העמלה הקטן. הדבר לא מגיע ממניע של רווח, ועד כה, אפשרויות המנוי הוכחו כפתרון העיקרי שעובד בקנה מידה".

דמי המינוי אמורים להקשות על תחזוקת בוטים מזויפים ב-X

כמה מהם פעילים ב-X? חשבונות בוט מזויפים. אילוסטרציה.

כמה מהם פעילים ב-X? חשבונות בוט מזויפים. אילוסטרציה. צילום: BigStock

מה שלמעשה החברה מסבירה בציוץ הוא שהניסיון לגבות דמי מינוי סמליים ממשתמשים חדשים שרוצים לעשות בפלטפורמה שימוש, ולא רק לשוטט בה, נועד כדי להפחית תוכן זבל ופעילות של חשבונות מזויפים. מאותה סיבה עצמה, X גם הודיעה כי היא לא מסתפקת בכך, אלא דורשת מעכשיו ממשתמשים חדשים לאמת את מספרי הטלפון שלהם במהלך תהליך יצירת החשבון.

מאסק, שרכש את טוויטר ב-44 מיליארד דולר בשנה שעברה, בוחן כל העת דרכים לטפל בנושא הבוטים הפעילים בהמוניהם בפלטפורמה. הנושא של חשבונות הבוט היווה בזמנו סוגיה שאפילו עכבה את הרכישה, שמאסק כמעט ביטל במסגרת הטענה שטוויטר דאז לא סיפקה לו מידע אמין בנוגע להיקף העצום של חשבונות בוט הפעילים בה.

כדי לקבל מושג על היקף התופעה מעניין לבחון תוצאות מחקר שערכה חברת סייברה (Cyabra) הישראלית, ואשר התפרסמו במרץ. החברה חקרה וזיהתה קמפיין בוטים ב-X המשבח את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ותוקף את יריביו, אשר הוצא לפועל בידי רבבות חשבונות מזויפים שנפתחו במהלך השנה האחרונה.

מאז שהפך לבעלים, מאסק אמר שהוא מאמין שאפילו עמלה קטנה תהפוך את פעולת הבוטים לפחות משתלמת, שכן יצירת הבוטים אינה פעולה יקרה, אבל אם נדרשים עוד דולרים רבים כדי לרכוש מנויים ולתחזק מסת בוטים – הדבר הופך להוצאה כבדה עבור המפעיל בכל זאת.

השינויים והחידושים שרק היו בתכנון – ויצאו כעת לפועל

מאז שהחל ב-X עידן מאסק, בנובמבר 2022, החברה חוותה סדרה של שינויים סתמיים לכאורה, כולל פיטורים משמעותיים שהביאו לצמצום של 75% מצוות העובדים ושהשפיעו גם על הצוותים האחראיים על מיתון וניהול התוכן. מאסק הגדיר את הפעולות הללו בזמנו כמחויבות המציאות לשם אפשור של חופש ביטוי בשירות. ואולם גישה זו הביאה לכך שמותגים גדולים רבים הפסיקו את הפרסום שלהם ב-X בעקבות חששות לגבי הגישה המקלה של החברה, תחת הבעלים החדשים שלה, לתוכן פוגעני בפוטנציה.

לינדה יאקרינו, המנכ"לית החדשה (יחסית) של טוויטר.

לינדה יאקרינו, המנכ"לית החדשה (יחסית) של טוויטר. צילום: ShutterStock

במאי הכניס מאסק את לינדה יאקרינו, לשעבר מ-NBC יוניברסל, לתפקיד המנכ"לית של X במקומו. החלטה זו התקבלה במטרה לפתות מותגים בולטים, שנרתעו מאופי ניהולו, לשוב לפלטפורמה. במהלך ראיון שהעניקה על במה ועידת קוד (Code Conference) של Vox בחודש הקודם, דיווחה המנכ"לית החדשה כי 90% מ-100 המפרסמים המובילים שבו אל X וטענה כי החברה מתקרבת לאיזון, מבחינת תזרים מזומנים תפעולי. עם זאת, ישנן ספיקות לגבי יכולתה של יאקרינו לבנות מחדש את עסקי הפרסום, לאור נטייתו של הבוס שלה, מאסק, לקבל החלטות אימפולסיביות שעלולות להיות לא פרודוקטיביות.

כשנשאלה בוועידה של Vox על האופן שבו מודל מנויים, שהוזכר בעבר כאופציה על ידי מאסק, עשוי להשפיע על הכנסות הפרסום, יקארינו הגיב בשאלה לא מעט מבולבלת ותהתה: "האם הוא אמר את זה, או שהוא אמר שהוא חושב על זה?"

כעת, כאמור, הפיילוט של התוכנית יוצא לפועל.

ואולם כדאי להזכיר כאן כי המהלך הניסיוני של מאסק ו-X מהווה גם סיכון פוטנציאלי שגביית דמי המנוי, גם אם היא סמלית, תגרום לתוצאה הפוכה בדמות אובדן של עוד מהמשתמשים בשירות. משתמשים רבים כבר בישרו למאסק בציוצים ותגובות כי דמי מינוי שהחברה תדרוש על עצם השימוש ברשת החברתית המצייצת ירתיעו אותם ויגרמו להם לנטוש אותה. אם אכן כך יקרה, X עלולה לחוות ירידה בהכנסות מפרסום, התלויות כמובן ב"רייטינג" ובמניין המשתמשים בה, ופרסומות אלו הן מקור ההכנסה העיקרי של הפלטפורמה.

יצוין כי X קיבלה באחרונה התרעה ואולטימטום מהאיחוד האירופי בנוגע לסיוע שלה בהפצת תוכן טרור ותוכן אלים, כמו גם דיבור שנאה, במיוחד לאחר התקפת חמאס על ישראל.

פעילות של הפצת מידע כוזב ותכנים אלימים או מתסיסים היא פעמים רבות פעילות בוטית באופיה, לפיך אפשר להבין את הדחיפות שחשה החברה לצמצם את התופעה. באיחוד איימו על X כי אם לא תמתן את התוכן המסוכן שהשירות מוצף בו לאחרונה – היא תחשב כעוברת על חוק השירותים הדיגיטליים (DSA), שנכנס לתוקף ביבשת באוגוסט, ועלולה להיקנס בעד 6% מכלל הכנסותיה השניות, או אף להיחסם באופן גורף לפעולה באירופה. עם זאת כדאי לדעת שאיום כזה בדיוק הוציאה הנציבות האירופית גם למתחרותיה של X, מטא ושירותי המדיה החברתיים שלה, וטיקטוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים