בחלוף שנה: בכמה מעריך מאסק את שווי X, שרכש ב-44 מיליארד ד'?
לפי מכתב ששלח היזם, שהוא כבר 12 חודשים הבעלים של הפלטפורמה המצייצת, חלה ירידה של 55% בערך החברה, בהשוואה למה ששילם עליה באוקטובר 2022
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, בורינג, SpaceX, נוירלינק וכמובן גם הבעלים המאוד מפורסם ומדובר של X (לשעבר טוויטר), אמר לאחרונה כי הוא מאמין שהפלטפורמה החברתית המצייצת שרכש שווה כעת 19 מיליארד דולר – מדובר בירידת שווי דרמטית, לעומת 44 מיליארד הדולרים שמאסק שילם עבור החברה בדיוק לפני שנה. הסכום שהזכיר מאסק מייצג ירידה של 55% בהערכת השווי של X, ומעלה שאלות לגבי עתידה של פלטפורמת המדיה החברתית וכן ספקות רבים בנוגע לגאונות שמיוחסת ליזם הטק התזזיתי שהשתלט עליה.
ההערות של מאסק נשלחו במייל לעובדי החברה, במכתב שבו ציין הבעלים הלא ממש מובן של השירות גם כי הוא מאמין שהחברה היא "סטארט-אפ הפוך". המשמעות היא ש-X מפסידה כסף ונאבקת לצמוח, למרות היותה אחת מפלטפורמות המדיה החברתיות הפופולריות ביותר בעולם עד לא מזמן.
מה הבעיות של מאסק ו-X?
מספר גורמים אפשריים עומדים מאחורי ירידת השווי של החברה, שמאסק אינו מתכחש לה. ראשית, חברות טכנולוגיה רבות ראו את מחירי המניות שלהן יורדים בחדות בחודשים האחרונים, משום המצב הכלכלי כיום, המתאפיין עדיין במעין מיתון שלאחר הקורונה.
גורם נוסף הוא הביצועים הפיננסיים של X עצמה – החברה מפסידה כסף כבר שנים, וצמיחת ההכנסות שלה הואטה ברבעונים האחרונים. X, שעברה טלטלה מאז שנרכשה ושאפילו "זכתה" במיתוג מחודש ולא ממש אהוד, החלה עוד לפני כן להתמודד עם תחרות גוברת מול פלטפורמות מדיה חברתית אחרות, ביניהן ניתן לציין בעיקר את טיקטוק, אינסטגרם ולאחרונה אפשר שגם את ת'רדס מבית מטא, שלמעשה שיבטה את X ויושבת בדיוק על אותה משבצת כמותה.
ואולם בעיקר, כך עושה רושם, התנהגותו השנויה במחלוקת של מאסק עצמו היא שפגעה באופן די בוטה במוניטין של X-טוויטר. מאסק הואשם בחוסר יציבות ואימפולסיביות ובנוסף הציוצים שלו ייצרו לא פעם תגובות קשות והכניסו אותו לצרות.
נזכיר למשל את הסכסוך שלו עם מוזיאון השואה באושוויץ, כמו גם עם המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית והליגה נגד השמצה, אחרי שהללו דיווחו כבר לקראת סוף 2022 כי נפח דברי השנאה בטוויטר גדל באופן דרמטי מאז שמאסק השתלט עליה. כחלק מהפרשה, לבסוף מאסק ו-X הגישו תביעה נגד המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית – שהוא ארגון ללא מטרות רווח העוקב אחר דברי שטנה ודיסאינפורמציה באינטרנט. בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בארה"ב עבור המחוז הצפוני של קליפורניה בשעת לילה מאוחרת, נטען אז כי הארגון השתתף ב"קמפיין הפחדה" להרחקת מפרסמים מהרשת החברתית המצייצת, אשר במסגרתו פרסם הארגון דו"חות מחקר הטוענים שהחברה לא עושה מספיק כדי להסיר דברי שטנה מהפלטפורמה החברתית שלה.
בין אם באשמת המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית, אם לאו, לאורך השנה האחרונה משכו מספר מותגים ומפרסמים גדולים את המודעות שלהם מהפלטפורמה, וגם זה החליש את תפישת X כרשת חברתית מובילה, וגרם, ככל הנראה, למשתמשים מסוימים להסס לגבי רצון בשייכות אליה.
מאסק מצידו ממשיך להפגין מחויבות ל-X ולהצלחתה, וכבר עוסק במספר תוכניות עבור החברה, כולל חבילות מינוי ותכונות חדשות, בניסיון למשוך אליה משתמשים חדשים או נוטשים. בינתיים לא ברור האם המאמצים הללו נושאים פרי – אם לאו.
תגובות
(0)