עשרות מומחי דאטה מלווים תלמידים במקצועות המידע והנתונים
המנטורים מלווים 32 בתי ספר, ומסייעים למורים ולתלמידים ללמוד את המקצוע ● רונית נחמיה, המפקחת הראשית על המגמה במשרד החינוך ויוזמת הפרויקט, מספרת עליו ועל ההתנדבות, שלדבריה היא "חסרת תקדים"
תחום ניתוח המידע והנתונים הפך להיות אחד התחומים המבוקשים ביותר בתעשייה בשנים האחרונות, והוא נחשב לאחד ממקצועות העתיד המבוקשים. משרד החינוך מפעיל מזה ארבע שנים מגמות מידע ונתונים, שבה התלמידים לומדים את התחום מכיתה י' ועד לכיתה י"ב. המגמה פועלת כיום ב-87 בתי ספר בארץ, והכוונה היא להמשיך ולהרחיב את הפרישה לכל בתי הספר שירצו בכך.
השנה, חלק מבתי הספר שמלמדים את המגמה הזו זוכים לחיזוק משמעותי, של כמה עשרות מנטורים, אנשי מקצוע ומומחים בנושא, שמלווים את המורים והתלמידים במהלך השנה ומעשירים את ההכשרה של הדור הצעיר למקצוע חשוב זה.
מדובר באחד מפרויקטי ההתנדבות הגדולים ביותר שנעשו אי פעם במערכת החינוך, והוא החל מיוזמה של רונית נחמיה, המפקחת הראשית על מגמת מידע ונתונים במשרד החינוך. היא ביקשה סיוע של מנטורים כדי לתגבר את הלימודים במגמה זו, על מנת להפוך אותם למשמעותיים ביותר, ומספרת ש-"ההצלחה מדהימה".
"פרסמתי פוסט בלינקדאין, שבעקבותיו פנתה אליי יעל יצחקי, מנהלת המכון לחדשנות טכנולוגית בחינוך", סיפרה נחמיה. "הנושא עניין אותה, כי האתגר שלהם, במסגרת המכון, הוא לחבר בין התעשיה לחינוך בתחומים שונים, והנושא של ניתוח נתונים השתלב בכך טוב". המכון חיבר את נחמיה עם רון לוי, שהוא מומחה עולמי בתחום, והוא נרתם על מנת לסייע לגייס מנטורים מהתעשייה לטובת הפרויקט. ההיענות הייתה יפה, ולוי והצוות שלו ראיינו את המנטורים, שהביעו נכונות להתנדב לאורך כל השנה.
מבחן עם גישה חופשית לאינטרנט
"שיטת הלימוד במגמה זו היא על בסיס לימוד עצמי וחקר", אמרה נחמיה. "גם המורה הוא מנטור, ובמשך רוב השיעור התלמידים חוקרים ולומדים".
יש לציין שהמבחן הסופי של תלמידי המגמה הוא מתוקשב, ונעשה עם גישה חופשית לאינטרנט – דבר שלא קיים כיום במערכת החינוך. "הרעיון הוא לתת לתלמידים משימה והם צריכים לדעת לחפש, להשתמש גם ביישומי AI ולהשיב על השאלות", אמרה נחמיה. כרגע, המבחנים הללו הם בפיילוט במספר מצומצם של בתי ספר, ואם הוא יוגדר בהצלחה, הם יורחבו לבתי ספר נוספים.
גם כאן, המלחמה השפיעה
עד תחילת השנה גויסו לפרויקט 100 מנטורים. אולם, גם כאן, המלחמה שיבשה במשהו את התוכניות, משום שחלק גדל מהמנטורים מגויסים בימים אלה למילואים. נכון לעכשיו, מתנדבים במסגרת הפרויקט 28 מנטורים, שכאמור משובצים ב-32 בתי ספר – על פי תוכנית מדויקת של תכנים ושעות התנדבות שכל אחד מהם מקבל. לדברי נחמיה, "אנחנו מקווים שבשנה הבאה נוכל להרחיב את המיזם הזה. הוא חשוב לא רק עבור התלמידים והמורים, אלא גם בגלל הקשר עם התעשיה".
יש לציין שהמורים שלוקחים חלק בפרויקט באים מתחומים שונים, כאשר חלקם עבדו בעבר בענף ההיי-טק. המטרה של הפרויקט היא ליישר קו ולהביא אותם לרמת ידע מסוימת, כדי שבהמשך הם יוכלו להעביר את הידע לתלמידים בעצמם.
ב-"בק אופיס" של הפרויקט יושבים, בנוסף ללוי, מנהל פרויקט מטעם המכון הישראלי לחדשנות בחינוך, בת שבע קאבארה, כמנהלת משאבי אנוש, קבוצת מפתחי תוכן וראשי צוותים, שמנהלים ומתאמים בין המנטורים למורים ולמנהלי בתי הספר.
המספרים מעידים על ההצלחה של הפרויקט
נחמיה אחראית להתפתחות המשמעותית של מגמת המידע והנתונים. עופר רימון, המנמ"ר הקודם של משרד החינוך, הטיל עליה לנהל את המגמה, והעניק לה יד חופשית כדי לבצע את המשימה. "מיד עם כניסתי לתפקיד ערכתי שינוי כולל בתוכניות הלימודים, בצורת העברת החומרים, והכנסנו תכנים חדשים ורלוונטיים", סיפרה.
ככל שהמגמה צברה תאוצה ופופולריות בקרב התלמידים, עלה הצורך בחיבור לאנשי מקצוע. "המורים, ברובם, לא מגיעים מהתחום, ומתבקש ליווי של מנטור, שיעביר להם את הידע וגם יסייע לתלמידים", אמרה נחמיה. לאור זאת, היא החלה במהלך לגיוס המנטורים, ללא משאבים מיוחדים. הכול נעשה גרך פוסטים בלינקדאין, קשרים וגיוס מתנדבים שראו איתה עין בעין את החשיבות של לימוד המקצועות האלה – ובברכתו של מוהנא פארס, סמנכ"ל מינהל החינוך הטכנולוגי במשרד החינוך. ההצלחה באה לידי ביטוי במספרים: לפי ההערכה, עד סוף השנה הוא יכלול כ-3,500 תלמידים, מרחבי הארץ וממגזרים שונים, וכ-1,000 תלמידי י"א ייבחנו השנה.
"הפרויקט הגדול הזה הוא דוגמה מרגשת למחויבות העמוקה שיש לאנשים הנפלאים בתעשייה שלנו להשבחת מערכת החינוך", סיכמה נחמיה.
תגובות
(0)