זעזוע באורקל: מארק הארד – אין; צ'ארלס פיליפס – אאוט

הארד, ידיו האישי של לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, מונה לתפקיד נשיא משותף בחברה ● הארד כתב בהודעה שפרסם, כי "אני מאמין שהאסטרטגיה של אורקל, של שילוב חומרה ותוכנה, תאפשר לה להביס את יבמ בעולמות השרתים הארגוניים והאחסון" ● בהודעה שפרסם אליסון לאחר המינוי, הוא התעלם מהאישום של הארד בדבר הטרדה מינית והחקירה שהביאה להדחת חברו ● הארד יחלוק את תפקידו כנשיא החברה עם הישראלית לשעבר צפרא כץ

התחזיות מתממשות: כפי שדווח בסוף השבוע הוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), ימונה מארק הארד, מנכ"ל HP המודח, לנשיא משותף באורקל (Oracle). הארד הוא ידיד אישי של מנכ"ל ומייסד אורקל, לארי אליסון, וידווח לו ישירות. הוא יחליף את צ'ארלס פיליפס, שהתפטר מתפקידו, ויעבוד במקביל לצפרא כץ, הישראלית לשעבר ונשיאה ומשותפת בחברה אף היא. ענקית הטכנולוגיה הוציאה על כך הודעה אמש (ב').

בהודעה התעלם אליסון מסיבת הדחתו של חברו, הארד, מ-HP – האישומים בדבר הטרדה מינית, החקירה שנערכה בעקבות כך והדיווחים הכוזבים על הוצאות אישיות – ומסר, כי "מארק עשה עבודה מבריקה ב-HP, ואני מצפה שהוא יעשה יותר מכך באורקל".

הארד עצמו כתב בהודעה, כי "אני מאמין שהאסטרטגיה של אורקל, של שילוב חומרה ותוכנה, תאפשר לה להביס את יבמ (IBM) בעולמות השרתים הארגוניים והאחסון".

האנליסט ג'יימס סטייטן מפורסטר (Forrester) קבע, כי "אורקל מהוונת בצורה מיטבית את רכישת סאן (Sun). היא הולכת לתחרות מול יבמ ועושה זאת באופן המעורר אופטימיות". בהקשר של הצטרפותו של הארד לחברה, ציין סטייטן, כי "עדיין יישארו בפסגת אורקל שני אישים חזקים. להארד יהיה מישהו שאוחז במושכות לידו (כוונתו היא לאליסון – י.ה.), אך יש להניח שהם יסתדרו".

פיליפס הוא בנקאי לשעבר במורגן סטנלי (Morgan Stenley), ושמו הועלה לא אחת כמחליפו הפוטנציאלי של אליסון. מנכ"ל ומייסד אורקל ציין בהודעתו, כי "פיליפס פנה אלי לפני שמונה חודשים והביע את רצונו לעזוב את החברה. ביקשתי ממנו להישאר עד סוף המיזוג עם סאן".

פוטר מ-HP ומניוז קורפ – ומצטרף לאורקל

הארד מגיע לאורקל לאחר שצבר ניסיון ניהולי מרשים. תחת הנהגתו, הפכה HP ליצרנית המחשבים האישיים ומערכות השרתים הגדולה בעולם, והיא חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם במדד ההכנסות. מנגד, הארד ספג ביקורת על סגנונו האישי, כמו גם על העובדה שהביא לפיטורים של אלפים רבים מעובדי החברה ושל רבים מעובדי EDS, שאותה HP רכשה. כן נמתחה עליו ביקורת בשל העובדה שצמצם באופן ניכר את היקפי התקציבים המוקדשים לחדשנות ולמו"פ בחברה.

בעקבות פיטוריו מ-HP, הודח הארד בשבוע שעבר גם מתפקידו כחבר הנהלה של תאגיד התקשורת והבידור ניוז קורפ (News Corp). התאגיד הודיע לבורסה בארצות הברית, כי החליט שלא להעמיד מחדש את מועמדותו של הארד לתפקיד וכי הוא "לא ישמש כדירקטור לאחר אסיפת בעלי המניות השנתית, שתיערך ב-15 באוקטובר". תפקיד חבר ההנהלה בניוז קורפ היה היחיד שאותו מילא הארד מעבר להיותו מנכ"ל HP, וזו שילמה לו בשנתה הכספית האחרונה 231 אלף דולרים, חלקם במזומן וחלקם באופציות למניות. הארד שימש בתפקיד מאז פברואר 2008.

הדחתו של הארד מ-HP בוצעה לפני מספר שבועות לאחר שהחברה האשימה אותו, כי הגיש דיווח הוצאות שגוי, שבו הייתה מעורבת גם ג'ודי פישר, עובדת הקבלן שנשכרה על מנת לבצע עבודות עבור HP ואשר פוטרה מתפקידה. פישר האשימה את הארד שהטריד אותה מינית, אלא שבחקירה פנימית שנערכה על ידי ענקית הטכנולוגיה, בהוראת הנהלת החברה, לא נמצאו עדויות לכך. עם חשיפת הפרשה אישרה פישר את הדיווחים שלפיהם התביעה שלה נגד הארד יושבה, וכי מערכת היחסים ביניהם לא הייתה בעלת אופי מיני. כמה ימים לאחר מכן נודע, כי הסיבה לפיטוריה של פישר הייתה סירובה לקיים יחסי מין עם הארד. יצוין, כי בימים שטרם הדחתו ניסה הארד למנוע מהנהלת HP מלחשוף את האישומים בהטרדה מינית – וכשל בכך.

לאחר הדחתו של הארד שלח אליסון מכתב זועם לניו-יורק טיימס (New York Times) ובו הגן על חברו. "מועצת המנהלים של HP קיבלה את ההחלטה הגרועה ביותר בנוגע לכוח אדם מאז שהאידיוטים ממועצת המנהלים של אפל (Apple) פיטרה את סטיב ג'ובס, לפני שנים רבות", כתב. לדבריו, "בכך שהורתה על פרישתו של הארד, פעלה מועצת המנהלים בניגוד לאינטרסים של העובדים, בעלי המניות, הלקוחות והשותפים".

דיווחים שלפיהם פיליפס יעזוב את אורקל הסתובבו כבר כמה שבועות. החברה, לעומתה, הכחישה את הדיווחים ומסרה, כי "אין אמת בספקולציה שלפיה פיליפס יעזוב את אורקל. יש לו עדיין תחומי אחריות משמעותיים בה".

אורקל החליפה באחרונה את פיליפס כראש חטיבת העסקים הגלובליים בבוב וויילר, המנכ"ל הקודם של פייז-פורוורד (Phase Forward), יצרנית תוכנה לתחום הבריאות, שאותה רכשה באפריל האחרון תמורת 685 מיליון דולרים. לדברי האנליסט ריאן האנטר מ-Wedge Partners, חטיבה זו אחראית למספר מגזרי שוק ורטיקליים, כגון: אנרגיה ותשתיות, בנקאות וקמעונאות, והם נוצרים לאחר שאורקל רוכשת חברת תוכנה במגזר מסוים, למשל – פייז-פורוורד במגזר הבריאות, על מנת להתבסס בו. השינוי הביא לא הייתה שלפיליפס אין אחריות מגזרית, אלא רק על המכירות והשיווק של החברה באופן כולל.

ככלל, החודשים האחרונים לא היטיבו עם פיליפס. מוקדם יותר השנה הוא צולם בחברת המאהבת שלו, ונאלץ להודות שניהל רומן מחוץ לנישואים. הוא הוסיף אז, כי פרסום התמונות היה נקמה של המאהבת בו, לאחר שהרומן ביניהם הסתיים.

ביולי השנה שחרר פיליפס התבטאות תמוהה שלפיה בכוונת אורקל להשקיע בחמש השנים הבאות סכום גדול בצורה בלתי רגילה – 70 מיליארד דולרים – ברכישות של חברות IT. "זה רק השלב המוקדם במשחק ונותר הרבה לעשות", אמר פיליפס בכנס סיעור מוחות טכנולוגי שערך המגזין פורצ'ן (Fortune) באספן, קולורדו. לרוע מזלו, האירוע תועד וצולם, והמגזין שחרר את הסרט לרשת. המנחה הנדהם נראה בסרט שואל את פיליפס: "אתה רוצה לומר לי שתשקיעו ברכישות 70 מיליארד דולרים?", והוא ענה: "אם העניינים יסתדרו – כן. בקלות נוכל לעשות זאת".

מיד לאחר מכן, הוציאה אורקל "הבהרה" פתלתלה שלפיה "אף על פי שבלתי סביר באופן קיצוני שנוציא בחמש השנים הקרובות סכום שאפילו מתקרב ל-70 מיליארד דולרים לרכישות, נמשיך להיות שאפתניים וסתגלניים. אם תנאי השוק יאפשרו זאת, נרכוש חברות נוספות ההולמות את האסטרטגיה, היעדים וצרכי הלקוחות שלנו".

פיליפס הגיע לאורקל ב-2003 על מנת לטפל בנושא הרכישות. מאז הגיעו לחברה היא רכשה 60 חברות בעלות של יותר מ-30 מיליארד דולרים. צפרא כץ, ילידת חולון, עובדת באורקל מאז 2004, וכיום היא הנשיאה המשותפת השנייה בחברה, ואחראית על העניינים הכספיים והמשפטיים בה. בשנה שעברה עסקה כץ רבות בניהול המשא ומתן מול נציבות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, לצורך אישור רכישת סאן. בעבר אמר אליסון, כי "אם אמות, סביר להניח שצפרא תחליף אותי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים