מחקר: תוצאות החיפוש של גוגל הופכות יותר ויותר גרועות
ארבעה חוקרים מצאו, כי תוצאות החיפוש בגוגל הופכות גרועות יותר ויותר ככל שהאינטרנט מוצף בתוכני זבל מחוות של קידום אתרים ומקישורי אתרים של שותפים, מצב שעוד יחמיר על רקע הפריחה של ה-GenAI
לאחר מחקר של שנה, שבמהלכו נבדקו תוצאות של 7,392 ביקורות על מוצרים בגוגל, ב-Bing וב-DuckDuckGo, מצאה קבוצה של ארבעה חוקרים גרמנים, שתוצאות החיפוש בגוגל נעשות גרועות יותר ויותר ככל שהאינטרנט מוצף בתוכני זבל מחוות של קידום אתרים ומקישורי אתרים של שותפים.
לדברי החוקרים, מאוניברסיטאות לייפציג ובאוהאוס ומהמרכז לניתוח נתונים מדרגיים ובינה מלאכותית, זוהי הסקירה השיטתית הראשונה בשאלת ההרעה באיכות התוצאות של מנועי החיפוש, שבהלכה נבדקו אינספור קישורים בשנה האחרונה, והביאו את הצוות למסקנה שכל מי שמתלונן על האיכות הפוחתת של תוצאות גוגל צודק, וכי נראה שהדברים רק הולכים להחמיר עוד יותר עם הופעת הבינה המלאכותית הגנרטיבית.
"אנו יכולים להסיק שדפים בדירוג גבוה יותר זכו בממוצע ליותר טיפול של אופטימיזציה (SEO – Search engine optimization), מרוויחים יותר בעקבות שיווק שותפים, והם מראים סימנים של איכות טקסט נמוכה יותר", כתבו החוקרים. הם גילו גם, שבעוד חלק קטן מהביקורות על מוצרים משתמשות בשיווק שותפים, רוב התוצאות של מנועי החיפוש אכן משתמשות בטקטיקה, שרק מוסיפה לבעיה של איכות דף התוצאות של מנועי החיפוש.
"לכל מנועי החיפוש יש בעיות משמעותיות עם תוכן שעבר אופטימיזציה גבוהה (שותפים)… אנו גם רואים יחס הפוך בין השימוש בשיווק שותפים למורכבות התוכן", סיכמה רביעיית המומחים.
במילים אחרות, ככל שהדף עמוס יותר בקישורי שותפים ובאסטרטגיות אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO), כך הוא נהיה גרוע יותר. הדפים האלה נמצאים בכל מקום, ולכן התוצאות בדרך כלל מחמירות.
עם זאת, החוקרים קבעו שכל שלושת מנועי החיפוש מועדים להיות מושפעים מקמפייני ספאם רחבי היקף של קישורי שותפים, ולמאמצים שהם עושים כדי לבטל מניפולציה כזו באמצעות עדכוני אלגוריתמים יש, במקרה הטוב, "אפקט חיובי זמני".
גוגל אפילו טענה ב-2022, שהיא מעדכנת את האלגוריתם שלה כדי לתת עדיפות ל"תוכן הראשון של האנשים", אך כפי שמצאו החוקרים, המאמצים הללו עלו בתוהו, שכן מומחי קידום אתרים ומפעלי ספאם פשוט הבינו כיצד לעקוף את השינויים.
תוצאות הולכות ומחמירות הודות ל-GenAI
כעת, עם הופעת הבינה המלאכותית היוצרת, המסוגלת לשאוב עותק באיכות נמוכה תוך שנייה, האינטרנט רק נכנס יותר למסלול של הצפה בזבל.
החוקרים מצאו שדומיינים של ספאם עדיין משתוללים בדפי תוצאות החיפוש, ושיש "מגמת ירידה כללית באיכות הטקסט בכל שלושת מנועי החיפוש", ובמקביל – "הגבול בין תוכן אמיתי לספאם הולך ומיטשטש – מצב שבוודאי יחמיר בעקבות הפריחה של הבינה המלאכותית הגנרטיבית".
"תוכני ספאם בצורה של תוכן מסחרי באיכות ירודה vמיוצרים בהמוניהם ראויים ליותר תשומת לב", טוענים החוקרים, אבל איך להילחם בכך – לא בהכרח ברור.
בתגובה לפרסום, גוגל השיבה, כי "המחקר הספציפי הזה בחן באופן מצומצם תכנים של סקירת המוצר, והוא לא משקף את האיכות והשימושיות הכוללת של חיפוש אחר מיליארדי השאילתות שאנו רואים מדי יום. השקנו שיפורים ספציפיים כדי לטפל בבעיות הללו – והמחקר עצמו מצביע על כך שגוגל השתפרה בשנה האחרונה ומתפקדת טוב יותר ממנועי חיפוש אחרים. באופן רחב יותר, צדדים שלישיים רבים מדדו תוצאות של מנועי חיפוש עבור סוגים אחרים של שאילתות ומצאו שגוגל איכותית משמעותית מהשאר"
כל הטקסט הזה נראה באיכות ירודה. מן הסתם מדובר במקור באנגלית שעבר תרגום מכונה.
האינטרנט אכן מלא זבל ושופע ניסיונות הונאה וגניבה. קצת קשה להאשים את גוגל שצריכה להביא את המידע, אבל יש תוספים לדפדפן שמזהירים לפני גישה לאתרים חשודים. אצלי הם עושים עבודה מעולה.
כבר כמה שבועות שבאמת החיפוש בגוגל ממש לא מדויק, הרבה פעמים אני נכנס לבינג מה שבעבר לא עשיתי.
אפשר קישור למחקר?
מה שהיה פעם באמת מנוע איכותי ואמיתי הוא היום למעשה סתם עמוד פרסומות. התוצאות הטובות, התוכן האמיתי, המקורי, נדחק למטה, והמעתיקנים עושים "מאמרים" של חצי עמוד ומטפסים למקום הראשון. זה גם משקף כנראה את כל ההתדרדרות הציבורית הכללית והשימוש בטלפונים הניידים הפצפונים. אנשים לא רוצים לקרוא. אין להם סבלנות. רק קליק וגמרנו.