מספר 2 לשעבר ביבמ ייכנס לכלא בגין הונאה ומסחר במידע פנים

רוברט מופט, סגן נשיא בכיר בענק הכחול ומי שנחשב כמיועד לתפקיד מנכ"ל החברה, ייאסר לחצי שנה ● בית המשפט אף הטיל עליו קנס של 50 אלף דולרים ● הפרשה הוגדרה על ידי התובעים בארצות הברית כ-"פרשת העברת מידע המבוסס מסחר הפנים הגדולה בהיסטוריה"

רוברט מופט, לשעבר סגן נשיא בכיר ביבמ (IBM) ומספר 2 בחברה, ייאסר למשך חצי שנה – כך קבעה דבורה באטס, שופטת בית המשפט המחוזי בניו יורק. מופט, בן 54, הורשע על פי הודאתו בהונאה, במסגרת פרשת הונאה ומסחר במידע פנים. בגזר דינה קבעה השופטת, כי הוא אף ישלם קנס בגובה של 50 אלף דולרים.

השופטת נענתה לדרישת התביעה להשית על מופט מאסר בפועל. על אף שמדובר בעונש חמור, הרי שמופט יחסית "יצא בזול", משום שהעונש המרבי בגין העבירות שבהן הורשע הוא 25 שנים.

על פי כתב האישום, מופט ועשרים בכירים נוספים בתעשיות ההיי-טק וההון-סיכון בארצות הברית גרפו רווחים של יותר מ-50 מיליון דולרים מהונאה בתחום ההשקעות והקרנות, במסגרתה העבירו מידע פנימי וסחרו על בסיסו במניות. עם זאת, הצדדים הסכימו במהלך המשפט שמופט עצמו לא גרף רווחים מהפרשייה, וכי המידע שמסר לא הניב רווחים כלל וכלל. התביעה אף טענה שלמופט היה תפקיד קטן במזימת ההונאה.

מופט הודה במרץ האחרון בכך שעבר עבירות של הונאות ומסחר במידע פנים והביע חרטה על כך, והצטרף בכך ל-10 נאשמים נוספים שהודו. הפרשה הוגדרה על ידי התביעה כ-"פרשת העברת המידע מבוסס מסחר הפנים הגדולה בהיסטוריה". במסגרת הפרשה, סיפק מופט מידע חסוי על עסקי יבמ, ובמקביל קיבל מידע על פעולות ארגון מחדש שבוצעו ב-AMD. הוא אף סיפק מידע בדבר הרווח הנמוך הצפוי מרכישת מניות לנובו (Lenovo). בניגוד לנאשמים אחרים בפרשה, מופט לא שיתף פעולה עם חוקרי ה-FBI.

בגזר הדין קבע בית המשפט, כי "עבירות צווארון לבן הן חמורות והרסניות למרקם החברתי שלנו בדיוק כמו פשעי אלימות וסמים". בטיעונים לעונש, שהתקיימו בחודש שעבר, הסבירה התביעה מדוע סיפק מופט מידע לדניאל צ'ייסי, בכירה בחברת ההשקעות ניו-קאסל (New Castle), שעימה ניהל רומן מחוץ לנישואין. לדבריה, "מניעי מופט היו להסתייע באישה שהיו לו עימה קשרים אינטימיים. מופט שילב את צ'ייסי במזימת ההונאה שלו בעקביות, תוך ידיעה ודאית שהיא תספק לו תמורה מסחרית להעברת המידע".

מופט עתר לעונש של תקופת מבחן. בהצהרה שהגיש טען מופט, כי "צ'ייסי שיחקה עימי, כדי להשיג טיפים של מידע פנימי. היא לא הייתה פסיבית בקבלת המידע, להיפך, היא תמרנה אותי לפעול לחילופי מידע לצרכי עבודתה בחברת ההשקעות". הוא הודה כי הדליף לצ'ייסי מידע על AMD, יבמ ולנובו.

לטענת ההגנה, צ'ייסי הציעה לו הצעות כיצד להציג את יבמ בפני המשקיעים. בחלוף הזמן, כתב מופט "היחסים הפכו לרומנטיים, והביאו לאובדן הערכים שלי. שגיתי בשיפוט שלי ורציתי להופיע כחשוב יותר ממה שהייתי באמת. רציתי להופיע כמי שיודע מה קורה". בשל כך, הוא העביר מידע לצ'ייסי ב-2008, תוך ידיעה שהוא מפר את תקנות הסודיות של יבמ. עורכי דינו של מופט טענו, שהפסדיו בשל פיטוריו מיבמ עומדים על 65 מיליון דולרים. במכתב שהגישה לבית המשפט אשתו, אמור מופט, נכתב ש"אני מסוגלת להביט מעבר לבגידה הכואבת ולעמוד לצידו ולתמוך בו".

התובעת, פריט בהרנה, אמרה בתום המשפט, כי "גזר הדין הראה שגם מנהלים בכירים מאד לא מקבלים כרטיס 'אין כניסה' לכלא".

משפטה של צ'ייסי יחל בינואר הקרוב

מופט נעצר באוקטובר אשתקד. עד להשעייתו בשל הפרשה, הוא שימש כסגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת המערכות והטכנולוגיות ביבמ ומזכיר הדירקטוריון של הענק הכחול. מופט החל לעבוד ביבמ כמתכנת זוטר ב-1978, ובחלוף השנים, היה אחראי על מכירות שנתיות לשרתים וחומרה בהיקף 19 מיליארד דולרים, ועל פיתוח התחום. שמו הוזכר לא פעם כאחד המועמדים לרשת את סם פלמיסאנו, יושב ראש יבמ.

משפטה של צ'ייסי יחל בינואר הקרוב. עצורים נוספים בפרשה שכבר הוגשו נגדם כתבי אישום, וחלקם כבר הודו, הם צ'ייסי ומארק קורלנד – בכירים בניו-קאסל וראג' רג'אראטנאם מהנהלת הקרן האמריקנית גלאון (Galleon). קרן גידור זו מנהלת נכסים וכספים בהיקף ארבעה מיליארד דולרים ועמדה במרכז הפרשה. נאשמים נוספים הם אניל קומאר – בכיר בחברת הייעוץ מק'ינזי (McKinsey) ורג'יב גואל – מנהל קרן ההשקעות האסטרטגיות של אינטל (Intel). כולם נאשמים שניהלו רשת של מסחר במידע פנים שבו השתמשו לתועלתם במניות AMD, גוגל (Google), פוליקום (Polycom) וחברות נוספות. רג'אראטנאם נחשב ל-"מוח" בפרשה.

התובעים עבדו על החקירה חודשים ארוכים, והפעילו חוקרי FBI. הנאשמים הוקלטו וצותתו בהאזנות סתר על ידי הסוכנים. אלה העלו, שהם העבירו את המידע הפנימי האסור בשיחות, כחלק מהתנהלותם בשוק ההון ובבורסות. למרות הקלטות הסתר, צ'ייסי כפרה באישומים נגדה, עד שהחליטה להודות באשמה. משפטה ייפתח בינואר הקרוב, והיא צפויה לעונש של עד 155 שנות מאסר. משפטו של רג'אראטנאם, הכופר גם באישומים נגדו, ייפתח גם באותו החודש, והוא צפוי לעונש של עד 185 שנים. הוא משוחרר בערבות של 100 מיליון דולרים. קורלנד, מנהלה של צ'ייסי, הודה במאי השנה באשמה ומרצה 27 חודשי מאסר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים