סין: מאסק וטסלה קיבלו הסכמה מהממשל להפעלת נהיגה אוטונומית

ביקור של מאסק, מייסד ומנכ"ל חברת המכוניות החשמליות, בסין השבוע הניב, כך מסתמן, תוצאה מיידית: טסלה תפעל בשת"פ עם באידו וקיבלה אישור עקרוני מהממשל להפעלת מנגנון ה-FSD שלה בשוק הרכב המקומי, הגדול בעולם

רשמה עלייה במחיר המנייה עקב ההסכמים בסין. טסלה.

נראה כי מערכת היחסים של טסלה וסין קיבלה דחיפה רצינית השבוע – מה שאף גרם למחיר מניות ענקית המכוניות החשמליות המצליחה לנסוק.

הכל החל כשאילון מאסק, המייסד והמנכ"ל של החברה, החליט לקדם את אפשרות השימוש במנגנון הנהיגה העצמית המלאה (FSD) במכוניות טסלה הנמצאות על כבישי סין. מאסק הגיע ביום א' האחרון לביקור בן יום בלבד ברפובליקה העממית של סין, ובמהלכו נפגש עם ראש ממשלתה, לי צ'יאנג. עקב המפגש צוטט מאסק בתקשורת הממלכתית כאומר שטסלה מוכנה לשיתוף פעולה עמוק עם סין כדי "להשיג יותר תוצאות מנצחות". לפי הדיווחים, בתגובה, ענה לי למאסק כי השוק הסיני "תמיד יהיה פתוח לחברות במימון זר".


על פי הדיווחים האחרונים, ביקור הבזק הזה כבר העניק ליצרנית כלי הרכב החשמליים יתרון רגולטורי משמעותי. ראשית, בעקבותיו נוצר שיתוף פעולה של טסלה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו (Baidu), עליו נודע אחרי פגישתו המפתיעה של מאסק עם ראש הממשלה הסינית. השת"פ אמור לאפשר, כך לפי בלומברג, לבאידו לצבור נתונים שיאספו מרכבי הטסלה הנוסעים במדינה לצרוך מיפויים וכן לטעמי ניווט לקראת הטמעת ה-FSD בסין. לטענת בלומברג, באידו עברה מבחן בטיחות מידע ופרטיות על מנת לפוגג חששות קיימים, בעיקר אמריקנים, סביב הסוגיה הטעונה.

העסקה הזו המתרקמת עם באידו מקרבת את מאסק וטסלה, כך לטענת פרשנים, צעד משמעותי יותר להשקת טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה, ה-FSD, בסין.

מהו מנגנון ה-FSD של טסלה?

טסלה נחשבת כאחת החברות הכי מדוברות בסוגיית הנהיגה האוטונומית. במכוניות החברה כבר פועלת מזמן מערכת Autopilot המסווגת כרמה 2+ בתחום – שמספקת סיוע בניווט ובנהיגה לנהג, ללא אוטונומיה מלאה, ומחייבת אותו עדיין לשבת מאחורי ההגה ולהיות דרוך ומעורב בנהיגה.

מערכת זו נמצאת תחת ביקורת בשל חששות בטיחות שונות. במקביל החברה ממשיכה לפתח את הטכנולוגיה שלה שתשיג אוטונומיה מלאה בדרגה 4, ששמה FSD (ר"ת Full Self Drive). מנגנון זה של טסלה, שמחייב נהג מאחורי ההגה, אבל שבהחלט יודע להסיע את המכונית בעצמו לחלוטין – כבר נבחן במשך תקופה ארוכה מאוד על כבישים בארה"ב ובאזורים אחרים. בפיילוט משתתפים אלפי נהגים, שחלקם מפרסמים ביוטיוב ובמדיה החברתית תיעוד די מדהים של חוויות הנסיעה שלהם.

תיעוד זה מדגים איך המכונית – בהתבסס על תקשורת עם מפות אונליין ונתוני תנועה עדכניים, חיישנים ומידע ממכוניות אחרות כמותה – יודעת למשל שמעבר לפינה יגיח רכב אחר, שנהגה בכלל לא מבחין בו בינתיים, או לזהות הולך רגל שמגיע למעבר חצייה הרבה בטרם נהג המכונית שם אליו לב.

למרות הפיילוט בארה"ב, נראה ששם הדרך עוד ארוכה עד לקבלת אישורים רגולטוריים ויציאת השימוש ב-FSD מתחום הבדיקות אל הפועל.

אם לחזור לסין – הפיכת האישור העקרוני שקיבלה טסלה לשימוש במנגנון המאפשר נהיגה עצמית אוטונומית בכבישים ההומים של סין לעובדה מוגמרת היא אתגר מורכב. אבל השותפות המתרקמת עם באידו, ענקית סינית המובילה בחקר בינה מלאכותית ונהיגה אוטונומית, אמורה לספק לטסלה עזרה מכרעת בכל הקשור לרגולציה של המדינה ובהתמודדות עם נהלי התחבורה המורכבים של המדינה.

אחרי התוצאות המאכזבות – פתח לתקוות חדשות למשקיעים

אבל עוד בטרם יחלו מכוניות טסלה בפועל לשייט בכוחות עצמן במדינה, ההתפתחות הזו כשלעצמה היא הצלחה עבור טסלה. סין היא שוק מכריע לחברה, ויש בו כיום ביקוש הולך וגדל במהירות לכלי רכב חשמליים. על ידי פתיחת האפשרות להחדרת ה-FSD והוספתו כפיצ'ר סופר-מפתה למכוניותיה בסין, טסלה תוכל להרחיב משמעותית את בסיס הלקוחות שלה ולבסס את מעמדה כמובילה בעתיד התחבורה האזורית, לפחות בתיאוריה.

העסקה עם באידו מסמנת את כוונותיתה של טסלה להרחבת גבולות טכנולוגיית ה-FSD בסין בפרט וביתר העולם בכלל. נכון שיהיה כנראה קשה להשיג נהיגה אוטונומית בטסלות בסין בין לילה, אך השותפות החדשה מסמלת קפיצת מדרגה משמעותית וכזו שמקדמת מאוד את שאיפות הנהיגה העצמית של טסלה בסין.

רשמה עלייה במחיר המנייה עקב ההסכמים בסין. טסלה.

רשמה עלייה במחיר המנייה עקב ההסכמים בסין. טסלה. צילום: לכידת מסך מחיפוש גוגל

להתפתחויות הללו הייתה, כמובן, השפעה על מחיר מניות טסלה, שכאמור – זינק. מחיר מניית החברה עומד כעת על 194.05 דולר, כשביום ב' בשבוע שעבר הגיע המחיר לשפל ועמד על ב-142.05 דולר בלבד.

ביום ג' שעבר חשף פרסום תוצאותיה העסקיות של טסלה כי היא רשמה מכירות של 21.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה – תוצאה המעידה על ירידה, לעומת 23.3 מיליארד הדולרים שנרשמו בשלושת החודשים הראשונים של 2023, ושהיא אף נמוכה מתחזיות האנליסטים, שעמדו על קצת יותר מ-22 מיליארד דולר. טסלה תלתה את האשם לירידה במכירותיה ב"מתחרים נוספים" וב"שינויים בתמריצים ממשלתיים וכלכליים" לכלי רכב חשמליים.

יש להניח שאם החברה תמשיך בתוכניותיה להתרחבות והכנסת חדשנות מאוד מדוברת ונחשקת לסין – הדבר ישפיע לטובה על שוויה ושווי מניותיה בעתיד לבוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים