בישראל ההשקעות ב-AI יוצרת נמוכות משמעותית לעומת העולם

כך עולה מדו"ח של מכון המחקר RISE ISRAEL ● כמה סטארט-אפים בתחום הבינה יש בישראל? ● מה חושב הציבור על בינה מלאכותית יוצרת?

פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר RISE Israel.

השקעות בסטארט-אפים מבוססי בינה מלאכותית יוצרת נמוכות משמעותית מהשקעות מקבילות במדינות כמו ארה"ב ואירופה – כך עולה מדוח של מכון המחקר RISE ISRAEL שעסק בנושא.

בשנים 2020-2023 הגידול בהשקעות בבינה מלאכותית יוצרת היה בישראל בהיקף של 85%, לעומת זינוק של 900% בארה"ב ו-300% באירופה. עם זאת, הדו"ח מציין כי כמחצית מסך ההשקעות ומספר סבבי הגיוס בהיי-טק הישראלי בשנת 2024 היו בחברות של בינה מלאכותית

על פי הדו"ח, בישראל פועלות כ-2,300 חברות בתחום הבינה המלאכותית, המהוות כ-25% מכלל ההיי-טק המקומי, כשיותר מ-60% מהן הן בענף התוכנה. כמחצית מהסטארט-אפים שהוקמו ב-2023 מדווחים כי הם עושים שימוש בטכנולוגיית AI. מתוך החברות שנוסדו בחמש השנים האחרונות – יותר משליש הן בתחום זה.

אתגר נוסף בתחום הבינה המלאכותית שהדו"ח מזהה הוא מחסור בהון אנושי בתחום ה-AI. תפקידי בינה מלאכותית בישראל נשענים על עובדים בעלי תארים מתקדמים (מעל 60%), אך בישראל מצטרפים לשוק העבודה בכל שנה פחות מ-700 בוגרי תואר שני במדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה, כשמספר בוגרי הדוקטורט בשנה עומד על 100 בלבד. כ-15% מבעלי התואר השני ו-21% מבעלי הדוקטורט במדעי המחשב הם חלק מבריחת המוחות מישראל למדינות אחרות. לנשים יש ייצוג גבוה יותר בתחום הבינה המלאכותית, אבל עדין נמוך ביחס לשיעורן בתעשייה.

בדו"ח יש סקר עמדות הציבור הישראלי כלפי הבינה המלאכותית היוצרת, המעיד כי כ-55% מהישראלים לא הרגישו כי הבינה המלאכותית השפיעה על חייהם באופן משמעותי בשנים האחרונות. כמחצית מהציבור הישראלי חושש מ-AI, בדומה לממוצע הגלובלי. כ-80% מהישראלים סבורים של-AI יש יותר יתרונות מחסרונות, שיעור גבוה בהרבה מהממוצע העולמי, שעומד על כ-55%. התחומים שבהם הישראלים חושבים שיתרחש השינוי המשמעותי ביותר בעקבות הטמעת AI הם חינוך, תחבורה, ותעסוקה. יותר מ-60% מהנשאלים השיבו, כי הם צופים שהשינוי בחינוך ובתחבורה יהיה חיובי, אך רק שליש סבורים שההשפעה על תעסוקה תהיה חיובית.

המחקר הוא חלק מפרויקט "AI Forward" בהובלת גוגל ומכון RISE Israel, שמטרתו גיבוש והטמעת מדיניות ורגולציה של בינה מלאכותית לטובת החברה והכלכלה המקומית.

בועז מעוז, מנכ"ל גוגל קלאוד ישראל: "המחקר של RISE מצביע בבירור, שתחום הבינה המלאכותית מתחזק בישראל, והשפעתו צפויה לשנות את עתיד הכלכלה הישראלית. בינה מלאכותית יכולה לשפר גם את חייהם של אזרחי ישראל במגוון תחומים, מחינוך ועד בריאות ותחבורה".

פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר RISE Israel, אמר: "מהפכת הבינה המלאכותית היא עובדה מוגמרת, וישראל אינה יכולה להרשות לעצמה שלא להיות מדינה מובילה בתחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים