בנק ישראל מזמין ארגונים להתנסות בשקל הדיגיטלי

הבנק יפתח את סביבת הניסוי של השקל הדיגיטלי לגופים מהמגזר הפרטי, המגזר הציבורי והאקדמיה, לטובת פיתוח טכנולוגיות ואפשרויות תשלומים במטבע החדש ● זאת, לקראת ההחלטה האם אמנם להנפיק אותו - או לא

לקראת הנפקה של שקל דיגיטלי? בנק ישראל

בנק ישראל בוחן מזה כמה שנים הנפקה של שקל דיגיטלי. עדיין לא ברור האם בסופו של דבר זה יקרה, אולם מאז 2021 הוא נקט בכמה צעדים לקראת הנפקה אפשרית שכזאת, בהם הוצאת מסמך להערות הציבור, ביצוע סקר בנושא והצטרפות לפרויקט גלובלי לקידום השימוש בקריפטו. אתמול (ג') הכריז הבנק המרכזי על צעד נוסף: הוא מזמין גופים שונים להתחבר לסביבת הניסוי של השקל הדיגיטלי, על מנת לפתח שימושים חדשניים בעולם התשלומים.

הבנק קורא למהלך הנוכחי "אתגר השקל הדיגיטלי". מדובר בניסוי שלוקח השראה מניסוי דומה שנערך על ידי מרכז החדשנות של BIS, שנקרא פרויקט רוזלינד, שמטרתו לבנות פרוטוטייפים של APIs להפצת מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים לשימוש מסחר.

לטובת ניסוי זה, בנק ישראל בנה אבטיפוס טכנולוגי המדמה את לב המערכת של השקל הדיגיטלי בו ואת שכבת ה-APIs שלה. ספקי שירותי תשלום ונותני שירותים נוספים יקבלו גישה למערכת ולמגוון רחב של פונקציות, שבאמצעותן הם יוכלו לפתח ולהנגיש שירותים למשתמשי הקצה מהציבור הרחב, ולספק אפשרויות תשלום מתקדמות עם שקל דיגיטלי.

מהו בדיוק האתגר?

ב-"אתגר השקל הדיגיטלי", בנק ישראל מזמין גופים שונים – מהמגזר הפרטי, המגזר הציבורי והאקדמיה – לחקור את פוטנציאל הפיתוח של שימושים במערכת השקל הדיגיטלי. המתמודדים באתגר יתבקשו לפתח, מבחינה טכנולוגית, תרחישי שימוש שונים לשקל הדיגיטלי, תוך שימוש בשכבת ה-APIs. בבנק אומרים כי "תינתן עדיפות לשימושים בעלי מאפיינים מקוריים וחדשניים בעולם התשלומים, בין אם הם מהווים שיפורים ליישומים קיימים ובין אם אלה יישומים חדשים לחלוטין". השימושים יכולים להתאים לצרכים ייחודיים של אוכלוסייה מסוימת, לשרת את הצרכים של ענף משק מסוים או לתמוך ביישום חדשני שישרת מגוון רחב של תרחישים. בעוד שחלק מתרחישי השימוש יכולים להיות אוניברסליים באופיים, חשוב שהם יאופיינו ויוצגו בהקשר של שימושים רלוונטיים למשק הישראלי.

ועדת מומחים תשפוט ותדרג את הפרויקטים המצטיינים, שיוצגו בכנס שבנק ישראל מתעתד לערוך בסיום התהליך.

בשלב הראשון, על המעוניינים להתמודד באתגר להשיב לקול הקורא באמצעות טופס ההרשמה. הגופים והצוותים שבנק ישראל יבחר להשתתף באתגר יוכלו להתחבר לסביבת הניסוי ולהתחיל, ביחד עם צוות הפרויקט, את פיתוח תרחישי השימוש בסביבת השקל הדיגיטלי.

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, אמר כי "אתגר השקל הדיגיטלי מהווה צעד נוסף לכיוון אמצעי התשלום של העתיד, במטרה ליצור אקו-סיסטם חדשני ותחרותי של דרכים לביצוע תשלומים. ההצלחה של השקל הדיגיטלי תהיה תלויה בשיתוף פעולה בין בנק ישראל לבין המגזרים הפרטי והממשלתי. באתגר, אנחנו מאפשרים, בפעם הראשונה, לתעשייה הפיננסית מהארץ ומחו"ל, ולעוד מגוון רחב של בעלי עניין במערך התשלומים, לשתף איתנו פעולה באופן מעשי בחשיבה, בתכנון ובעיצוב של השקל הדיגיטלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים