מהן הפגיעות המקוונות הנפוצות ביותר בקרב מבוגרים?

סקר שהוצג היום (ב') בכנסת מטיל אור על ניסיונות ההונאה של בנות ובני הגיל השלישי שמבוצעים ברשת, השימוש שלהם ברשתות החברתיות ולכמה מהם יש סמארטפון

למרבה הצער, הונאות של בנות ובני הגיל השלישי באינטרנט הן דבר די שכיח.

הונאות לקבלת פרטים אישיים והונאות צרכניות הן הפגיעות המקוונות השכיחות ביותר בקרב בנות ובני הגיל השלישי, בעוד שבניגוד לצעירים יותר, כמעט שאין מקרים של הוצאת לשון הרע נגדם.ן אונליין – כך עולה מסקר שערך איגוד האינטרנט הישראלי, ושממצאיו הוצגו בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שנערכה היום (ב').

הסקר בדק תפיסות, עמדות וחסמים בשימוש ברשת אצל בני הגיל השלישי. הוא מצא שההונאות שבהן הרמאים מנסים להונות את הקשישים נעשות באמצעות התחזות לגופים ומוסדות מוכרים במייל או ב-SMS. במקום השני נמצאות הונאות בנושאים צרכניים, כאשר הרמאים מבצעים קמפיינים ייעודיים שנועדו לפגוע באוכלוסייה זו. פרסומי תוכן לא הוגן, וירוסים ופריצות לחשבונות ברשתות החברתיות הם פגיעות פחות נפוצות בבני הגיל השלישי.

את ממצאי הסקר הציגו בוועדה עידן רינג, סמנכ"ל קהילה וחברה באיגוד האינטרנט, ודימא אסעד ניקולא, רכזת תחום צמצום הפער הדיגיטלי בו. המשתתפים נשאלו האם הם מדווחים על פגיעות שהם עברו ברשת, ואם לא – מדוע. 31% מאלה שהשיבו שהם לא מדווחים ציינו שהם לא יודעים למי לפנות, 30% כלל לא מודעים לעצם הפגיעה, 20% לא מאמינים במערכת האכיפה והיתר הודו שהם חשים בושה לדווח על כך שמישהו עקץ אותם, או חוששים מחשיפה. נשים הביעו חשש גדול יותר מחשיפה ופחד להתלונן. עוד עולה מהנתונים שרק מחצית מהנשים מקבלות הדרכה במיומנות גלישה, ו-30% מהן נעזרות בגורמים אחרים כשהן נתקלות בפגיעה באינטרנט, כולל בני משפחה. נתון מעניין נוסף הוא שגברים בגיל המבוגר משתמשים במיילים פחות מאשר נשים.

כמה מבני הגיל השלישי נמצאים ברשתות החברתיות?

הממצאים מעלים שהשימושים הנפוצים של בנות ובני הגיל השלישי ברשת הם קבלת מידע רפואי (71%), שירותי בנקאות ופיננסים (62%) וביצוע תשלומים שונים (40%).

כמו כן, שיעור גבוה מבני הגיל השלישי גולשים ברשתות החברתיות – 54%. נתון זה דומה לשיעור הגולשים מקרב אוכלוסייה זו על מנת לקבל מידע מרשויות ממשלתיות.

באילו מכשירים משתמשים בני הגיל השלישי?

על פי הסקר, לכמעט 70% מבנות ובני האוכלוסייה המבוגרת יש סמארטפון, והיתר משתמשים בטלפונים לא חכמים. כמו כן, 50% משתמשים במחשב נייח, והיתר בטאבלטים ובלפטופים, או שאין להם מחשב בכלל. נתון מעניין נוסף הוא שמבוגרים באזור הצפון גולשים ברשת פחות מבני גילם באזור המרכז, בדגש על תל אביב, וכן בחיפה. הקשישים הירושלמים עושים הכי הרבה קניות ברשת.

על פי הסקר, גם אצל אוכלוסיית הגיל השלישי, הפערים הדיגיטליים בשימוש ברשת מושפעים מרמות ההכנסה. הנתונים מראים על מתאם בין רמות גבוהות יותר של הכנסה והשכלה לבין שימוש רב יותר ברשת.

תופעות בולטות בזמן המלחמה

בסיכום ממצאי הסקר של איגוד האינטרנט נכתב כי הם "מטילים אור על נושא מוגנות בני הגיל השלישי בישראל. שירותים רבים הופכים להיות דיגיטליים בקצב מהיר, ורמת האיומים וההונאות ברשת עולה במקביל". עורכי הסקר קוראים לארגונים, לרשויות ולמקבלי החלטות להכיר את המאפיינים הייחודיים של השימוש ברשת בקרב אוכלוסיות מבוגרות.

עוד ציינו העורכים שעל אף שהסקר נערך לפני פרוץ המלחמה, בלטו במהלכה תופעות של עלייה בשימוש במסכים, ריבוי תקיפות סייבר וצורך נרחב יותר לקבל שירותים ממשלתיים מהבית. לדבריהם, נתונים אלה מחייבים מאמץ לאומי של גופים ציבוריים, כדי להנגיש את ההנחיות, השירותים והידע בתחום המוגנות ברשת, ולשפר את רמת האוריינות הדיגיטלית.

מהן ההמלצות?

הדו"ח של איגוד האינטרנט כולל המלצות, שאומצו על ידי הוועדה: הרשויות הרלוונטיות צריכות לקבוע מדיניות ונהלים ברורים להנגשת מידע ותוכן לגיל השלישי, וכן להתאים את אופי השירותים לקבוצות גיל שונות בקרב המבוגרים, למשל לבני הגיל הזהב בחברה הערבית , חרדים או דוברי רוסית.

יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה, אמר כי "נושא האוריינות הדיגיטלית הופך למרכזי אצל בני הגיל השלישי, בעידן שבו יש דור שלומד לכתוב קוד כבר מגיל צעיר. הדור שלנו למד להסתגל לדיגיטל, אבל יש מבוגרים שנחשפו לכך בשלב יחסית מאוחר בחייהם. הם נמצאים בפער לעומת האחרים, וצריך לוודא שהם לא יישארו מאחור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים