בכירים בתקשוב מסכמים תשעה חודשי לחימה של ה-ICT הצבאי

תתי האלופים במילואים נתי כהן ויריב ניר, שניהם קשר"רים לשעבר, מספרים על פעילות אגף התקשוב במלחמה, על התרומה שלהם, ועל חשיבות הדרג המבצעי בתקשוב ועצמאותו - בחירום ובשגרה

פעילות של צה"ל בחאן יונס במהלך המלחמה.

תשעה חודשים של מלחמה – או לחימה, אם תרצו – הם הזדמנות טובה להעיף מבט לאחור ולראות מה היה לנו עד עכשיו. אחרים יעשו ועושים זאת בתחומים הצבאי, המדיני ובכל הקשור לחטופים. אנחנו, כאנשים ומחשבים, בחרנו לעשות זאת בתחומים שבהם אנחנו עוסקים – טכנולוגיה ותקשוב. ביקשנו משני קשר"רים לשעבר – תא"ל (מיל') יריב ניר ותא"ל (מיל') נתי כהן, שהיה גם מנכ"ל משרד התקשורת, ששניהם התגייסו למילואים מיד עם פרוץ המלחמה – לספר לנו על פעילות אגף התקשוב באירועים ועל פעילותם האישית בה.

"האירוע שעברנו ב-7 באוקטובר הוא משבר מטלטל בסדר גודל שלא היה כדוגמתו", אמר תא"ל (מיל') כהן. "גם היכולת שלנו, כאנשי תקשוב ו-IT, לתפקד באירוע, מקצועית ומנטלית – הייתה מאותגרת בסדרי גודל. בשנים האחרונות, פעילות אגף התקשוב נטתה לכיוון ה-'סקסי', של הספקטרום והסייבר, והחשיבות של הדרג המבצעי בתקשוב פחתה. הלחימה המחישה שמהות וייעוד הצבא הם להכריע דרך תמרון, ולכן נדרש לחזור לבסיס, ל-DNA שלנו, ולשים במרכז את הדרג המבצעי. קציני הקשר בדרג הטקטי חייבים להיות עצמאיים, לספק ללקוחות הקצה – החיילים והמפקדים בשטח – את כל העושר הטכנולוגי הקיים, ולתפעל את המערכות עצמן".

"הופתענו", אמר כהן. "בתחילת הלחימה נפגעו מערכות ואנשי תקשוב. נדרשנו לטפל באירועים מורכבים. השבועיים הראשונים היו לא פשוטים, אבל כולנו פעלנו לתקן תוך כדי תנועה". הוא ציין כי "הצטרפתי למערך המילואים בתקשוב ב-9 באוקטובר והוטלו עליי שתי משימות: לבחון את מוכנות התקשוב לקראת לחימה בצפון ואת יכולת מערכות צי"ד לעבור משגרה ללחימה".

פערים במידע בין המפקדות לשטח

לדברי כהן, "התגלה פער עצום בין המפקדות הנייחות, המחוברות בסיב אופטי, לדרג המתמרן הטקטי – ביכולת לשנע מידע ולייצר סגירת מעגלים. פעלנו לטפל בפער באופן מערכתי ולהדביק אותו. במפקדות היה עושר של מידע, ואילו הדרג המתמרן קיבל פחות מידע".

תא"ל (מיל') נתי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת והקשר"ר.

תא"ל (מיל') נתי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת והקשר"ר. צילום: ניב קנטור

"בצד החיובי", אמר, "קציני התקשוב במילואים סייעו עד מאוד: היו להם יכולת והבנה של גודל האירוע, להכיל אותו. הם עזרו למערך הסדיר ופעלו לייצב את המערכות. לצידם, קצינות וקציני התקשוב בסדיר התגלו במלוא גדולתם.ן".

"הרעות התקשובית"

כהן הוסיף כי "מושג 'הרעות התקשובית' המשיך להתקיים במלוא גדולתו: אנשי התקשוב ידעו לשים בצד את המחלוקות, להתעשת במהירות, ולספק למפקדים וללוחמים תמונה אחת מתכללת".

"התקשוב כיום ערוך טוב יותר לקראת לחימה בצפון", סיכם. "הלקחים נלמדו, ניצלנו את תקופת ההתארגנות טרם התמרון כדי לשפר יכולות ולבנות תהליכים תומכי תמרון. האנשים שלנו היו מכפילי הכוח במערך – לא המערכות ולא הטכנולוגיה".

"המלחמה המחישה את חשיבות הפעולה העצמאית של קציני הקשר"

תא"ל (מיל') ניר אמר כי "המלחמה בעזה הגיעה אחרי שנים של הכנות, מודלים וסבבי לחימה. המוטיב המרכזי בלחימה היה הנגשת המידע לקצה המבצעי, שהדיגיטל יסייע לו להיות יותר קטלני".

"בתחילת המלחמה", ציין, "לא מעט תשתיות תקשוב, רדיו וסלולר נהרסו. משך ההתאוששות היה מאוד מהיר". לדבריו, "התקשוב הביא למפקדות יכולות להפעיל אש ולסגור מעגלים במהירות רבה. היו שיתופי פעולה רבים בין זרועות האוויר והיבשה. כל בר דעת מבין שהיכולת לסגור מעגלים בטווחים של לעתים עד 100 מטרים מכוחותינו נובעת מיכולות תקשוביות".

תא"ל (מיל') יריב ניר, לשעבר הקשר"ר.

תא"ל (מיל') יריב ניר, לשעבר הקשר"ר. צילום: פלי הנמר

"המלחמה המחישה את חשיבות הפעולה העצמאית של קציני הקשר. קציני התקשוב הבינו את האחריות שלהם לכיסוי המרחב, והם הצליחו בכך בצורה טובה. העצמאות של הדרג התקשובי הטקטי היא קריטית, כי רק הם יודעים באמת מה ה-'לקוחות' צריכים, ופעמים רבות הם סגרו פערי תקשוב בעצמם. נוכח הלחימה בצפון והמלחמה האפשרית שם, אנשי ה-ICT שהוצבו באזור זה למדו המון מהזירה בדרום, כדי לפעול בצורה יותר עצמאית", ציין ניר.

"אתגרים בעבודה על מערכת צי"ד"

ניר הוסיף כי "נתגלו אתגרים בעבודה על מערכת צי"ד בדרגים השונים ויש לטפל בהם. יש לבחון לנסות להשתחרר מהתלות הקיימת באלביט".

עוד הוא אמר ש-"גילינו את היכולות של אנשי המילואים במלוא עוצמתם. עוד לפני שיצאו צווים, היחידות היו מלאות. מתחילת הלחימה שירתתי במילואים ארבעה חודשים: קיבלתי אחריות על מרכז התקשוב המטכ"לי. הצוות בראשותי החל לתכנן את שיקום התשתיות, פריסת המפקדות ורישות המרחב בעזה. נלמדו לקחים רבים, ומקשא"פ (מנמ"ר) פיקוד הצפון השקיע רבות בלימוד מה קרה בדרום".

לאחר שחרורו, ניר השתלב בעולם הסטארט-אפים וייסד עם אורלי גליק, המנכ"לית, את Esggo, שפיתחה מערכת שעוזרת לחברות למכן את דיווחי הקיימות (ESG) ולענות לרגולציות בתחום.

הוא סיכם באומרו כי "הדור המשרת בצבא חווה מלחמה אמיתית, ולאורך תקופה ארוכה. זה נכס שצריך לנצל. לצידו, אנשי המילואים הוכיחו את שידענו תמיד: בעת קריאה – כולם עוזבים את הכול ונרתמים, גם אם זה כבר תשעה חודשים. זה לא עניין של מה בכך".

תתי האלופים (במיל') כהן וניר יהיו בין הדוברים בכנס התקשוב הצבאי IT for IDF 2024 של אנשים ומחשבים, שייערך ביום ד' הקרוב, ה-10 ביולי, במתחם האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון. לפרטים נוספים ולהרשמה לאירוע לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים