מטא הצהירה: הוסרו המגבלות על חשבון טראמפ

חברת האם של פלטפרמות הסושיאל המובילות, פייסבוק ואינסטגרם, בישרה שעצרה את שלל המגבלות שהטילה על חשבונות הנשיא לשעבר והמועמד לנשיאות בשירותיה ● המהלך אירע לפני ניסיון ההתנקשות בטראמפ הלילה (א')

מטא הסירה את המגבלות עליו. נשיא ארה"ב לשעבר והמועד לנשיאות בהווה, דונלד טראמפ.

עוד בטרם אירועי הלילה (שעון ישראל) וניסיון ההתנקשות שכשל, ביום ו' האחרון הוציאה מטא – חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, בין השאר – הודעה כי קיבלה החלטה להסיר את ההגבלות שהוטלו על חשבונות המדיה החברתית של נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הרפובליקני לתפקיד, דונלד טראמפ. מהלך זה מגיע לאחר שיושם על חשבונות טראמפ תחילה חרם מדיה חברתית נרחב, בתגובה לאירועי ה-6 בינואר 2021, כאשר המון אלים של תומכיו הסתער על גבעת הקפיטול אחרי הפסדו בבחירות.

ההחלטה להחזיר לטראמפ את היכולת לעשות שימוש בחשבונותיו בשירותי מטא, ולתקשר דרכם ללא הפרעה עם בוחריו, היא היפוך משמעותי של עמדתה הקודמת של מטא שבתחילה חסמה את החשבונות, לטענתה אז, לצמיתות. הסרת ההגבלות שנותרו על חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של טראמפ, בזמן שהבחירות לנשיאות ארה"ב 2024 ממש מעבר לפינה, מסמנת שינוי מרכזי בגישת ענקית הרשתות החברתיות.

הביע תמיכה בטראפ והגיב גם בטעמות לרשלנות באבטחה, אולי מכוונת. אילון מאסק.

הביע תמיכה בטראפ והגיב גם בטעמות לרשלנות באבטחה, אולי מכוונת. אילון מאסק. צילום: לכידת מסך מחשבון מאסק ב-X

הזדמנויות שוות לתקשר עם הציבור האמריקני

השינוי הנוכחי הוא שההגבלות של מטא על טראמפ, אשר הוטלו בתחילה כתגובה לחששות מהפוטנציאל שלו להסית לאלימות, בוטלו, כך דיווח המגזין אקסיוס באופן בלעדי, כדי להבטיח יחס שוויוני אל המועמדים נשיאות, ג'ו ביידן וטראמפ. הדברים מקורם בכוונת מטא לדאוג לכך שלכל המועמדים לנשיאות יהיו הזדמנויות שוות לתקשר עם הציבור האמריקני דרך הפלטפורמות שלה.

ניק קלג, נשיא מטא לעניינים גלובליים, הדגיש נימוק זה בהצהרה מטעמו בה אמר כי: "בהערכת אחריותנו לאפשר ביטוי פוליטי, אנו מאמינים שהעם האמריקני צריך להיות מסוגל לשמוע מהמועמדים לנשיאות על אותו בסיס".

"עם כינוסי המפלגה שיתקיימו בקרוב, כולל הוועידה הרפובליקנית בשבוע הבא, המועמדים לנשיאות ארצות הברית יועמדו (לנשיאות – ג"פ) בקרוב באופן רשמי", כתב קלג. "בהערכת אחריותנו לאפשר ביטוי פוליטי, אנו מאמינים שהעם האמריקני צריך להיות מסוגל לשמוע מהמועמדים לנשיאות על אותו בסיס".

דובר מטה הסביר גם הוא כי השינוי הנוכחי "פשוט מביא את המועמד המשוער של הרפובליקנים, טראמפ, לשוויון עם הנשיא ביידן".

החסימה כבר הוסרה מזמן – כעת גם ההגבלות

מעניין לציין כבר ב-2021 הודיעה מטא כי החסימה לא תהיה לצמיתות אלא לשנתיים. בינואר 2023, מטא אמרה שבכוונתה להחזיר את טראמפ לפלטפורמות שלה, והוא אכן קיבל גישה לחשבונותיו בחודש שלאחר מכן. אבל טראמפ עדיין היה נתון לעונשים והגבלות רבים, אשר הגבילו מאוד את השימוש שלו בשירותי החברה, משום שיכלו להוביל לכך שיספוג השעיות ארוכות בגין דברים לא זהירים ומחושבים שיפרסם.

ההגבלות שהטילה מטא מאז שאפשרה לטראמפ לכאורה לשוב לפלטפורמה בתחילת השנה שעברה כללו איום בהשעיית חשבון ומגבלות פרסום בגין הפרות מדיניות, אפילו בגין הפרות קלות. אמצעים אלה נועדו למנוע כל סיכונים פוטנציאליים במהלך תקופה של מתח פוליטי מוגבר. 

קלג הדגיש בדבריו כעת כי העונשים המחמירים שהוטלו תחילה על חשבונותיו של טראמפ הותאמו לנסיבות יוצאות הדופן של האירועים, אך מעולם לא הופעלו. אפשר שהסיבה לכך היא העובדה שטראמפ פשוט לא עשה שימוש בשירותי מטא.

כעת הסירה החברה סופית את כל העונשים הספציפיים הללו, אך לדבריה היא שומרת על זכותה להגביל הפצת תוכן שנוי במחלוקת, כגון הפניות עקיפות לנושאים רגישים כמו תיאוריית הקונספירציה QAnon, שאותה אוהב טראמפ לציין וללבות.

נזכיר כי טראמפ בתקופה שלפני החרם הגדול, נהג בעיקר לצייץ בטוויטר (כיום X) עד שהציוצים שלו הושתקו. אילון מאסק, הידוע באהדתו לצד הרפובליקני של המפה הפוליטית בארה"ב, רכש את טוויטר בשלהי 2022, אך כבר כשסיכם את העסקה אמר מיד שישיב את טראמפ לשירות. אלא שלצערו של מאסק, טראמפ לא חזר לכור מחצבתו המצייץ.

במקום זאת, תגובתו של טראמפ להגבלות שהחילו עליו בכלל השירותים החברתיים הייתה לברוא לעצמו נחלת סושיאל משלו. טראמפ השיק לעצמו פלטפורמה בשם  'החברתית האמיתית' (Truth Social) כחלופה למה שהוא תפס כשיטות צנזורה מוטות הקיימות בפלטפורמות המוכרות. השירות אמנם לא שגשג במיוחד, ואף צבר חובות, אבל טראמפ המשיך להשתמש בעיקר ב-חברתית האמיתית לצורך פעילות המדיה החברתית שלו, ולא היה מעוניין לחזור אל הפלטפורמות הקונבנציונליות. האם זה ישתנה כעת? ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים