ההשבתה בקראודסטרייק: החל שלב התביעות

מניית ענקית האבטחה איבדה יותר משליש מערכה, בשל האירוע - שזכה לכינוי המפוקפק "השבתת ה-IT הגדולה בהיסטוריה"

קראודסטרייק עשתה סטרייק לעולם. כעת היא תעבור שימוע בקונגרס האמריקני.

ברקע ההתקדמות בהתאוששות לאחר השבתת הענק לפני שבועיים, החלו "פתיתי" נשורת האירוע ליפול: הודעת תביעה עתידית לקבלת פיצויים נגד קראודסטרייק (CrowdStrike) כבר הוגשה, והבאות בתור – בדרך, כך מעריכים האנליסטים. ענקית האבטחה, מנגד, הודיעה  כי יש ברשותה את המשאבים הכספיים לעמוד בפני צעדים משפטיים בשל התקרית.

על פי הדיווחים, בעלי המניות של החברה רוצים לתבוע תביעה ייצוגית אחת או יותר, את ענקית האבטחה, בשל מה שהם מכנים "ההשבתה והצניחה המאסיבית במחיר המנייה".

הסנונית הראשונה הופיעה בשבוע שעבר: איגוד הפנסיה של מחוז פלימות' במסצ'וסטס, הגיש לבית משפט פדרלי בטקסס הודעה על כוונה להגיש תביעה שכזו. "קראודסטרייק סיפקה מידע מטעה לגבי שיטות הבדיקה שלה לפני ההשבתה", נכתב בתביעה הטרומית. "אנו מאמינים שהתביעה לא תעמוד במבחן המשפטי ונגן על החברה במרץ", מסרה ענקית האבטחה בתגובה.

הבאג הביא לשיבושים גלובליים בתעופה, בבריאות וכלל העולם העסקי

בשבוע שעבר הודיעה ענקית האבטחה כי 99% מחיישני חלונות (Windows) בפלטפורמת ההגנה שלה, פלקון (Falcon), כבר פועלים באופן מקוון. עדכון אבטחה פגום הוא שהביא לנפילת מיליוני מערכות ומחשבים ברחבי העולם ב-19 ביולי. באג בתהליך האימות לעדכוני תצורת אבטחה לפלטפורמת פלקון של קראודסטרייק הביא להפסקת העבודה של 8.5 מיליון מחשבים: זה הוביל לשיבושים גלובליים בעולמות התעופה, הבריאות וכלל העולם העסקי.

גם בלא התביעות, הנזק הכספי לא נמצא רק אצל לקוחות החברה: בטרם המקרה, שזכה לתואר המפוקפק "השבתת ה-IT הגדולה ביותר אי פעם", עמד שווי המנייה של קראודסטרייק על 343 דולר, בשבוע שעבר על 225 דולר, ובסוף השבוע האחרון כבר צנח עוד ל-218 ד' ליחידה – נתון המשקף אובדן של יותר משליש מערכה.

עלות התקרית לחברות Fortune 500 בארה"ב עמדה על 5.4 מיליארד דולר בהפסד כספי ישיר, כך לפי הערכה של חברת הביטוח וניטור הענן Parametrix.

דלתא מתכננת להגיש תביעה – קראוסטרייק נזפה בה והתנערה מאחריות גורפת

אד בסטיאן, מנכ"ל דלתא איירליינס (Delta) – ענקית התעופה שנפגעה מהפגם בהיקף גדול ביותר – אמר בשבוע שעבר בראיון ל-CNBC כי עלות ההשבתה לחברת התעופה עומדת על כ-500 מיליון דולרים – אובדן הכנסות מטיסות שבוטלו, מלונות לשיכון הנוסעים, ופיצויים אחרים ללקוחות. בסטיאן אמר כי "אין לנו ברירה… דלתא מתכננת להגיש תביעה בגין ההשבתה".

קראודסטרייק מסרה בתגובה לדברי מנכ"ל דלתא כי "אנו מודעים לדיווח, אך אין לנו מידע על תביעה משפטית (נגדנו – י"ה)". דלתא שכרה פירמת עריכת דין ידועה, לטובת תביעת פיצויים מקראודסטרייק וממיקרוסופט (Microsoft) על התקרית.

ג'וזף גאלו, סגן נשיא בכיר בבנק ההשקעות ג'פריס (Jefferies), כתב למשקיעים כי הוא לא מאמין ש-קראודסטרייק תישא באחריות שכזו כלפי דלתא. עם זאת, ציין, כי לצד דלתא, יש להעריך שחברות נוספות ישקלו צעדים משפטיים נגד ענקית האבטחה – בשל העדכון הפגום שלה: "אנו צופים שחברות אחרות שהושפעו מהשבתת ה-IT עלולות ללכת בעקבות דלתא".

קראודסטרייק ציינה כי נכון לסוף אפריל, היו לה 3.7 מיליארד דולרים, במזומנים ושווי מזומנים. "בשנה שהסתיימה ב-30 באפריל 2024, החברה הניבה יותר ממיליארד דולר בתזרים מזומנים. הסכום לדעתנו יאפשר לנו להמשיך ולהשקיע בעסק ולכסות התחייבויות משפטיות פוטנציאליות… בנוסף, אנו מממשים פוליסות ביטוח שנועדו למתן את ההשפעה הפוטנציאלית של תביעות מסוימות", מסרה ענקית האבטחה. לקראודסטרייק יש כמעט 30,000 לקוחות, אולם לא ברור כמה מהם הושפעו מההשבתה.

במכתב ששלחה קראודסטרייק לדלתא בימים האחרונים נשמעת ענקית האבטחה, לכאורה, כעוסה ומתנערת מאחריותה, ונכתב בו בין היתר: "קראודסטרייק חוזרת על התנצלותה בפני דלתא, עובדיה ולקוחותיה, והיא (התנצלות – י"ה) נחרצת לנסיבות איתן הם התמודדו. עם זאת, קראודסטרייק מאוכזבת מאוד מההצעה של דלתא ש-קראוסטרייק פעלה בצורה בלתי הולמת, ודוחה בתוקף כל ההאשמות כי היא התרשלה בגסות או ביצעה התנהגות בלתי הולמת בכוונה ביחס לתקרית". החברה הוסיפה כי "הטענה שלכם קראודסטרייק נכשלה בביצוע בדיקות ואימות, סותרת את עצם המידע עליו אתם מסתמכים, וזאת לאור הסקירה המוקדמת שלאחר התקרית שביצעה קראודסטרייק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים