נותנים לפעוטות לשחק בטאבלט? צפו ליותר התקפי זעם

מחקר מצא כי בני 3.5 שהשתמשו בגאדג'ט היו זועמים יותר ונטו להתקפי טנטרום ובנוסף דרשו יותר זמן מסך כשגדלו מעט ● החוקרים הזהירו משימוש רב מדי במכשירים ומסכים בתקופה שבה עדיין חסר לקטנטנים ויסות רגשי

לפי מחקר, הוא עלול להפוך את ילדיכם לרגזנים יותר. שימוש בטאבלט בקרב פעוטות.

מחקר עדכני שתוצאותיו פורסמו באחרונה מצאו קשר מדאיג בין השימוש של פעוטות בטאבלטים לבין עלייה בתוקפנותם. המחקר, שאותו הובילה קרוליין פיצפטריק, פרופסור לחינוך באוניברסיטת שרברוק (University of Sherbrooke) שבקנדה חשף בין השאר שהענקת זמן מסך רב לפעוטות עלולה להוביל אתם לחוות התקפי זעם והתפרצויות (המכונים גם טנטרום) תכופים יותר מאשר מקובל לראות אצל פעוטות שאינם משתמשים בגאדג'טים. הממצאים פורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics.

המחקר, שעקב אחר 315 ילדים קנדיים בגיל גן טרום חובה עד חובה, חשף דפוס מדאיג – הוא מצא כי עקב כל שימוש יומי בטאבלט בגיל 3.5, במשך 69 דקות – חלה עלייה לאחר מכן בביטויי כעס ותסכול, שתבוא לידי ביטוי שנה לאחר מכן. יתר על כן, ילדים שהפגינו רמות גבוהות יותר של כעס ותסכול בגיל 4.5 היו מי שנמצאה סבירות גבוהה יותר שיעשו שימוש רב יתר בטאבלט שלהם בהיותם בני 5.5 – המחקר מצא עלייה של 17 דקות בממוצע בהיקף השימוש בטאבלט בקרב ילדים אלו. משמע, אם הילד שיחק בטאבלט, כשיגדל ילך וידרוש או יזדקק ליותר זמן מסך.

"הימנעו ממכשירים ניידים כאסטרטגיה להרגעה וכמוצצים דיגיטליים"

צוות החוקרים שעבד יחד עם פיצפטריק הדגיש את ההשפעה הפוטנציאלית של זמן מסך על ויסות רגשי במהלך תקופת התפתחות קריטית, שהן שנות הפעוטות. החוקרים ציינו, "תוצאות אלו מצביעות על כך ששימוש בטאבלטים לגיל הרך יכול לתרום למחזוריות שמזיקה לוויסות הרגשי". החוקרים גם הזהירו מפני השימוש בטאבלטים כאסטרטגיה להרגעת ילדים, והדגישו את החשיבות של פעילויות המקדמות מיומנויות של ויסות רגשי עצמי, כמו משחקי דמיון, קריאה ופעילות גופנית. למעשה החוקרים הבהירו כי מוטב להורים להעסיק כמה שפחות את ילדיהם עם טאבלטים, אם הם רוצים בטובתם ומעוניינים שילמדו להרגיע את עצמם ולשלוט טוב יותר ברגשותיהם לכשיגדלו מעט.

ממצאי המחקר שופכים אור על הצורך של הורים להיות מודעים להשפעות זמן המסך על ילדיהם. כמו כן המחקר ממליץ למעשה להורים לנטר בקפידה את היקף השימוש של ילדיהם הצעירים בטאבלט, במיוחד בקרב ילדים בגיל הגן. 

על אף הנטיה לתת לילדים טאבלט עם משחקים או סרטונים כדי לקבל מעט דקות שקט – ספציפית, החוקרים וממצאיהם עודדו הורים לפעוטות בעלי נטייה להתפרצויות כעס ותסכול לתעדף פעילויות שידועות כתומכות בפיתוח מיומנויות ויסות רגשי עצמי, עליהן ניתן לקרוא וללמוד יותר ברחבי הרשת.

פיצפטריק סיכמה את מסקנותיה באומרה כי "אני חושבת שהעבודה שלנו מציעה שהורים צריכים לנקוט משנה זהירות בעת הכנסת טאבלטים לשגרה של ילדיהם ולעקוב מקרוב אחר השימוש, במיוחד בילדים צעירים בגיל הגן. היא הוסיפה והמליצה: "הורים צריכים גם להימנע מלהעביר לילדים מכשירים ניידים כאסטרטגיה להרגעתם, או כמוצצים דיגיטליים".

יצוין עם זאת כי יש הורים שהתבטאו בעבר, וכאלו שכבר מגיבים על תוצאות המחקר המסוים, וטוענים שהם דווקא עושים במכשירים הדגיטליים בכלל ובטאבלטים בפרט שימוש מושכל עם ילדיהם ומשיגים עבורם תועלות רבות ממנו, כדוגמת פיתוח יכולות קריאה בגילאים צעירים במיוחד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים