דו"ח מאשר: ההיי-טק – הענף התורם ביותר להכנסות המדינה

דו"ח ממשלתי על הכנסות המדינה מההיי-טק מעלה שעובדיו אחראים ל-36% מתשלומי מס ההכנסה ● עובד ממוצע בו משלם פי 6.3 יותר מס מעובדים אחרים ● ההמלצות: להגדיל את ההשקעות במו"פ ולשלב יותר אוכלוסיות בענף

ההיי-טק מוביל גם בתשלומי המסים.

ענף ההיי-טק הוא בעל התרומה הגבוהה ביותר מכלל ענפי המשק להכנסות המדינה ממסים: כ-36% מתשלומי מס ההכנסה הגיעו ב-2021 מהשכירות והשכירים בענף – כך עולה מדו"ח שפרסמה היום (ג') רשות החדשנות. מדובר בגידול של יותר מחמישית בחמש שנים: ב-2016 עמד הנתון על 29% מכלל תשלומי מס ההכנסה של השכירות והשכירים במשק. כל זאת, על אף שרק כ-10% מהעובדים במשק, ו-7.5% מהשכירים בו, מועסקים בהיי-טק.

ברשות מציינים כי זו הפעם הראשונה שבה מבוצע ניתוח של ההכנסות לקופת המדינה שקשורות לענף ההיי-טק. עם זאת, הניתוח מתרכז בשנים 2020-2021 – שנת הקורונה והשנה שבה החלה היציאה ממנה, שכן אלה הנתונים העדכניים ביותר שפרסמה רשות המסים.

מטרתו של הפרסום היא לספק תמונת מצב על הכנסות המדינה מההיי-טק, על מנת להתאים את המדיניות הממשלתית וההשקעות בתחום, ולהעריך את ההשפעות של שינויים בענף – בתקופות צמיחה והאטה – על המשק כולו. ברשות אומרים כי קצב הצמיחה המהיר של מספר המועסקים והמועסקות בענף בשנים האחרונות, בשילוב השכר הגבוה שהם מקבלים, לצד תרומתם המשמעותית לייצוא ולתמ"ג, העלו את הצורך לבחון את הקשר בין אלה לבין תרומת ההיי-טק להכנסות המדינה. סוגיה זו מקבלת משנה תוקף לאור עלויות המלחמה שהחלה ב-7 באוקטובר וההאטה הכלכלית בתקופה זו.

עיקרי הממצאים

על פי הנתונים, ב-2020, כרבע מכלל תשלומי המס בישראל הנובעים מחברות ומשכר הגיעו מההיי-טק. מרבית ההכנסות מהענף מגיעות מהעובדות והעובדים בו: 85% היו הכנסות ממיסוי על שכרם – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות – ורק 15% הגיעו ממס חברות. בתקופה של שש שנים, עובדות ועובדי ההיי-טק שילמו מס הכנסה בסכום כולל של כמעט 100 מיליארד שקלים, המהווים שליש מתשלומי מס ההכנסה בתקופה זו. מכאן מסיקים ברשות החדשנות ששינויים הקשורים בתעסוקה בהיי-טק ישפיעו על הכנסות המדינה מהענף באופן משמעותי.

הדו"ח מצביע על פער משמעותי בין עובדי ההיי-טק לשאר המשק: תשלום מס ההכנסה החודשי הממוצע של עובד בענף ב-2021 עמד על 6,966 שקלים – פי 6.3 מהממוצע בשאר המשק. נתון זה משקף את רמות השכר הגבוהות בענף ואת תרומתו להכנסות המדינה. כמו כן, התלות של המשק בתשלומי מס ההכנסה מההיי-טק גדלה: בשנים 2021-2016, גביית מס הכנסה מעובדי ועובדות ההייטק זינקה ב-66% במונחים ריאליים.

התרומה של חברות ההיי-טק הזרות להכנסות המדינה משמעותית ועולה על חלקן היחסי. אף שהעובדים בהן מהווים כ-25%-20% בלבד מכלל העובדים בענף, ומספר החברות הזרות מהווה רק 0.3% מכלל החברות העסקיות – התרומה שלהן מהווה יותר משליש מסך תרומת ההיי-טק להכנסות המדינה. זאת, הן במונחי מסים שקשורים לעבודה והן במונחי מס חברות.

עוד עולה מהנתונים כי 57% מתשלומי המסים של עובדי היי-טק ב-2021 הגיעו מהקבוצה הדומיננטית בענף: גברים יהודים שאינם חרדים. נשים משלמות פחות מ-19% ממס ההכנסה של עובדות ועובדי הענף – פחות מחלקן היחסי בתחום (כשליש). עובדת היי-טק שילמה ב-2021, בממוצע, 3,508 שקלים בחודש – פי שישה מעובדת בענפים אחרים במשק, ששילמה 583 שקלים. 97.1% מהתרומה של הענף לתשלומי מס ההכנסה ב-2021 הגיעו מעובדים ועובדות יהודים שאינם חרדים – שיעור השקול ליותר מ-21 מיליארדי שקלים. האזורים בארץ שהעובדים בהם שילמו את סכומי המס הגבוהים ביותר הם תל אביב והדרום.

ההמלצות

לצד הנתונים, רשות החדשנות פרסמה כמה המלצות לצעדים שעל הממשלה לבצע: על המדינה להגדיל את ההשקעות בתשתיות מחקר ופיתוח ובסטארט-אפים בתחומי הדיפ-טק, שזמינות ההון הפנוי להשקעה בהם נמוכה. כמו כן, יש לפעול להרחבת בסיס התעסוקה בהיי-טק, על ידי שילוב רחב יותר של עובדות ועובדים באוכלוסיות שנמצאות בתת ייצוג בענף, כגון נשים, החברה הערבית והחברה החרדית. לצורך כך, יש לפעול למתן חינוך איכותי, לרבות לימודי ליבה, לכלל האוכלוסיות בישראל, ולהסיר חסמים בפני השתלבותן של אוכלוסיות אלה בהיי-טק. צעד נוסף הוא בחינת השפעת החברות הרב לאומיות הפעולות בישראל. ברשות מציינים כי הממשלה לא צריכה לפעול באופן יזום להגדלת מספרן, אולם עליה להסיר חסמים שמונעים מחברות זרות שטרם פתחו כאן פעילות לעשות זאת. המלצה רביעית היא לשפר את תשתיות הנתונים לקביעת מדיניות, על ידי הרחבת האיסוף והשימוש בנתונים מנהליים, ושיפור האיכות והעדכניות שלהם. כמו כן, הרשות ממליצה ליצור מערך נתונים מנהליים על סקטור ההיי-טק.

"הפרסום מדגיש את החשיבות האסטרטגית של ההיי-טק"

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר כי "הפרסום מדגיש את חשיבותו האסטרטגית של ההיי-טק לכלכלה הישראלית ולהכנסות המדינה. ההיי-טק מהווה קטר הצמיחה של הכלכלה הישראלית בעתות שגשוג ובולם הזעזועים של המשק בתקופות משבר, והתובנות העולות מניתוח תרומתו להכנסות המדינה מחזקות את החשיבות של מענה ממשלתי שיוודא שהענף לא ייפגע, וימשיך בצמיחה שלו גם בעת האטה כלכלית. הנתונים המפורסמים היום מחדדים את העובדה שמשאב הטבע של ישראל הוא ההון האנושי, שאחראי לרוב הכנסות המדינה מההיי-טק. לכן, חשוב להמשיך ולהשקיע באופן משמעותי בחינוך איכותי לכל קבוצות האוכלוסייה בישראל".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום: ערן לם

בין ציין כי "לאור התרומה של ההיי-טק להכנסות המדינה ולכלכלה הישראלית, יש חשיבות עליונה להשקעה ממשלתית משמעותית בענף, בדגש על השקעה בתשתיות מחקר ופיתוח ובסטארט-אפים בעולמות הדיפ-טק, שהם מנוע הצמיחה העתידי של הענף. הבנה זו באה לידי ביטוי בתקציב 2024, שבו הוגדל תקציב ההשקעות של רשות החדשנות בכמיליארד שקלים. אני מאמין שהשקעה זו תניב לכלכלה הישראלית פירות משמעותיים בטווח הארוך. תוספת משמעותית גם בשנים הבאות תסייע לנו לשמר את היתרון הטכנולוגי של ישראל, לטפח את הדור הבא של חברות ההיי-טק ולהבטיח שנמשיך להוביל בחדשנות טכנולוגית ברמה העולמית. יתרה מזאת, היא תתרום להגדלת מעגל המועסקים בהיי-טק, ובכך תסייע להגדיל גם בעתיד את הכנסות המדינה ולחזק את הכלכלה הישראלית בכללותה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים